خبرگزاری کار ایران

همراهی شهرام و حافظ ناظری در سمفونی رومی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۴۵

شهرام ناظری در سمفونی رومی درکنار پسرش که آهنگسازی این اثر را انجام داده، آوازهای این آلبون را خوانده است.

ایلنا: اثر شماره یک پروژه «سمفونی رومی» فوریه ۲۰۱۴ در سراسر جهان منتشر می شود.

به گزارش ایلنا، «بُعد یازدهم» اثر شماره یک «سمفونی رومی» است که «حافظ ناظری» چیزی حدود ده سال برای ساهت و تولید آن وقت و انرژی صرف کرده و پس از تکمیل مراحل تولید و ساخت آن، این آلبوم در آستانه انتشار جهانی قرار دارد.

«سمفونی رومی» نام پروژه‌ی جدید «حافظ ناظری» است که در ادوار مختلف در آن سعی دارد با ترکیب موسیقی ملی ایران و موسیقی کلاسیک غرب، گونه‌ی جدیدی از موسیقی را معرفی کند که می‌توان نام " موسیقی فراکلاسیک ایرانی " را روی ان نهاد؛ اثری که بتواند گفت و گوی فرهنگی ما با جهانیان باشد. نام این پروژه نمادی است از آمیزش فرهنگ شرق و غرب.

واژه‌ی سمفونی به عنوان سمبل فرهنگ موسیقایی غرب برگرفته از واژه‌ی سمفونیا و مولانا به عنوان اسطوره و سمبل فرهنگ مشرق زمین است. با وجود اینکه ماهیت و ساختار اصلی این گونه ی جدید موسیقی بر پایه‌ی اصالتهای موسیقی ملی ایران است، از لحاظ ارکستراسیون، هارمونی، الگوهای ریتمیک و ترکیبات ملودیک و همنوایی، با آن متفاوت است. این موسیقی نه صدر در صد شرقی است، نه صد در صد غربی که در واقع همخوانی بسیاری با فلسفه فکری والای مولانا برای گسترش و ستایش وحدت، صلح، عشق و یگانگی میان انسانها از نژادها و فرهنگهای مختلف دارد.

«حافظ ناظری» در این باره اثر جدیدش اعتقاد دارد: «بُعد یازدهم» اثر شماره یک سمفونی رومی است که در فوریه ۲۰۱۴ در سراسر جهان منتشر خواهد شد. اثری فراملی که با صرف زمان ۵۰۰۰ ساعته و انجام مراحل ضبط در ۶ کشور دنیا، فرصتی استثنایی را جهت معرفی فرهنگ ایران زمنی به جهانیان فراهم خواهد آورد.»

خلاقیت، نوآوری و پایبندی به اصالت‌ها و سنت‌ها ارکان اصلی در «پروزه سمفونی رومی» را تشکیل می‌دهند. در اجرای اثر شماره‌ی ۱ این مجموعه، ساز تکامل یافته‌ی «حافظ»(سه تار) به همراه ترکیبی از سازهای کوبه‌ای ایرانی، تبلا و کوزه هندی در کنار ویولا، ویلنسل، سازهای کوبه‌ای غربی و گروه کر، «حافظ ناظری» را همراهی می‌کنند.

نکته قابل توجه این اثر نیز حضور «شهرام ناظری» در کنار پسرش است که در بخش‌هایی از آن آوازخوانی کرده است.

«حافظ ناظری» یادگیری موسیقی را از سه سالگی نزد پدرش آغاز کرد. او نوازنده توانای سه تار و دف است و سازی هم با الهام از ساز سه تار و به نام حافظ(با الهام از نام حافظ شیرازی) ساخته‌است. او فارغ‌التحصیل رشته آهنگسازی و رهبری ارکستر از کشورآمریکاست.

«شور رومی» که در ایران به اسم مولویه منتشر شده‌است، «سه تار نوازی در کنسرت۷۷»(شهرام ناظری و کامکارها)، «دف نوازی در اثر آواز اساطیر»(شهرام ناظری و فیض بشی پور) و «دف نوازی در اثر حیرانی»(شهرام ناظری و گروه شمس) آثار و تجرابی ست که تاکنون با حضور «حافظ ناظری» در ایران منتشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز