خبرگزاری کار ایران

نقاشى‌هاى دیده نشده پرویز کلانترى در گالری بوم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۳۶

«شبانه‌ها» عنوان نمایشگاه کلانتری است. آثار او شامل فضاهاى نوستالژیک معمارى‌هاى کویرى، اتمسفرهاى آرامش بخش روستاهاى از دست رفته ایرانى و حتى نقاشى‌هایى از عشایر است که در آن‌ها کوچ در مقام یک افسانه دور، گرامى داشته مى‌شود.

ایلنا: گالرى بوم عصر جمعه هفدهم آبان مجموعه‌اى از نقاشى‌هاى پرویز کلانترى را به تماشا مى‌گذارد. در این نمایشگاه در پاویونى ویژه، تازه‌ترین آثار این هنرمند ارائه مى‌شود که تفاوتى بسیار با سبک شناخته شده او دارد.

به گزارش ایلنا، «شبانه‌ها» عنوان این نمایشگاه است که در دو بخش آثار کلانترى را مرور مى‌کند، در صحن عمومى گالرى بوم مهم‌ترین دوره‌هاى نقاشى این هنرمند پیشکسوت مرور مى‌شود که شامل فضاهاى نوستالژیک معمارى‌هاى کویرى، اتمسفرهاى آرامش بخش روستاهاى از دست رفته ایرانى و حتى نقاشى‌هایى از عشایر است که در آن‌ها کوچ در مقام یک افسانه دور، گرامى داشته مى‌شود؛ اما در بخش ویژه این نمایشگاه در اتاقى که خود استاد کلانترى آن را «اتاق آبى» مى‌نامد، مجموعه‌اى بسیار متفاوت شامل هفت تابلو به روى دیوار مى‌رود که گویا از اعتراض و فریاد هنرمند حکایت مى‌کند؛ استاد مى‌گوید این آثار را در بى‌مهرى‌هایى که در همین مهر ماه دیده خلق کرده و بازگویى این واقعیت است که از ماست که بر ماست؛ او تاکید مى‌کند این آثار از درون اندوهگین او درباره برخى مناسبات ناصحیح در جامعه هنرى برآمده و بر بوم نشسته و امیدوار است با شنیدن صداى او از طریق نقاشى‌هایش احترام‌ها و رعایت اخلاق گمشده به متن زندگىمان بازگردد.

پرویز کلانترى، با تصویرسازى‌هاى کتاب‌هاى درسى به خاطره مشترک و شیرین چندین نسل ایرانى تبدیل شده است، نقاشى‌هاى نظیر «حسنک کجایى» او… شاید نخستین نقاشى‌هایى باشد که در حافظه تصویرى کودکان دیروز این سرزمین نقش بسته است او بیش از شش دهه در قامت نقاش خاص ایرانى، ایرانى سرشار از آرامش، صلح و شعر را روایت مى‌کند وحضور نقاشى چهار مترى او در سازمان بین الملل(مقر نایروبى)، موزه‌هاى معتبر و گرانقیمت‌ترین مجموعه‌هاى خصوصى از اهمیت والاى آثار او حکایت مى‌کند. نقاش اکنون در در ٨٢ سالگى در گالرى استاندارد و زیباى بوم ضمن مرور آن شکوه ایرانى، حرف‌هاى تازه اى براى گفتن دارد.

پرویز کلانتری در اول فروردین سال ۱۳۱۰ در زنجان‌زاده شد. او در دانشکده هنرهای زیبای تهران به تحصیل پرداخت و درسال ۱۳۳۸ در رشته هنرهای تجسمی فارغ‌التحصیل شد. کلانتری بیش از۵۰ سال است که نقاشی می‌کند و نزدیک به ۲۶ کتاب کودک همچون «کدو قلقله زن»، «جمجمک برگ خزون»، «گل اومد بهاراومد» و «رنگین کمان» را تصویرگری کرده‌است. کلانتری، در مراکز هنری از جمله دانشکده هنرهای زیبای تهران و کالج هنری کودکان در کالیفرنیا تدریس کرده و مدتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در تهران بوده است. او در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعددی در داخل و خارج از کشور، شرکت کرده است و یک اثر از آثار این تصویر گر ایرانی در فهرست تمبرهای ویژه سازمان ملل به چاپ رسیده است.

کلانتری تاکنون کتاب‌های «ولی اوفتاد مشکل‌ها»، «چهار روایت»، «نیچه نه، فقط بگو مشد اسماعیل» را روانه بازار نشر کرده است. همچنین مقالات بسیاری در مورد هنر و هنرمند ایرانی از این نقاش و تصویرگر در نشریات ایرانی منتشر شده و او در سفر‌های خود به خارج از ایران برای معرفی هنر ایرانی به مخاطبان خارجی تلاش زیادی کرده است.

شبانه‌های «پرویز کلانتری» در گالری بوم واقع در خیابان ولیعصر، بالا‌تر از نیایش، ارمغان غربی، پلاک ۱۱ دایر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز