خبرگزاری کار ایران

نکوداشت محمدعلی زاویه در گالری برگ

کد خبر : ۱۱۵۹۷۹

سی و ششمین نشست پژوهشی هنر با یاد استاد نگارگری ایران، زنده‌ یاد محمدعلی زاویه، عصر روز سه‌شنبه ۷ آبان در محل نگارخانه برگ سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می‌شود.

ایلنا: سی و ششمین نشست پژوهشی هنر که به همت سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می‌شود؛ به نکوداشت زنده‌یاد محمد علی زاویه اختصاص دارد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم نکوداشت، سید محمود افتخاری، محمدباقر افتخاری و محمد باقر آقامیری به بررسی زوایای مختلف کارنامه هنری این استاد نگارگری خواهند پرداخت. همچنین در این نشست فیلم کوتاهی از زندگی این هنرمند، که به همین مناسبت تهیه شده، به نمایش درخواهد آمد و در پایان نمایشگاه آثار و عکس‌های زنده‌یاد زاویه، افتتاح خواهد شد.

محمدعلی زاویه، هنرمند بزرگ و کاروان سالار قافله هنر نگارگری، به سال ۱۲۹۱ هجری شمسی در تهران به دنیا آمد. او پس از تکمیل آموزش ابتدایی و متوسطه، در هجده سالگی تحت تعلیم شادروان استاد هادی‌خان تجوید در مدرسه صنایع مستظرفه قرار گرفت و با دقت، وسواس و شوق فراوان به کسب مهارت و فراگیری رموز و ریزه‌کاری‌های نقاشی ایرانی روی آورد. او در سال ۱۳۱۹شمسی با مرتبه عالی در رشته «نقاشی مینیاتور» از مدرسه فارغ التحصیل و متعاقبا به دریافت مدرک لیسانس هنرهای زیبا مفتخر گردید. در مدت کوتاهی شهرت و آوازه هنرش در زمینه مینیاتور و تذهیب مرزهای کشور را پیمود و در آزمون نمایشگاه بین‌المللی بروکسل سال «۱۹۵۸ م» دیپلم «گراندپری»، نصیب این شاگرد نابغه مدرسه صنایع مستظرفه شد.

زاویه مدتی کوتاه در مقام ریاست موزه هنر‌های ملی ایران انجام وظیفه کرد و سال‌ها در سمت استاد رشته مینیاتور در هنرستان پسران و دختران وابسته به هنرهای زیبای کشور، به تربیت و آموزش شاگردان زبده‌ای توفیق یافت. زاویه پس از سال‌ها هنر آفرینی و نمایش شاه‌کارهای جاویدان در نگارگری سنتی ایران(به سال ۱۳۴۰ شمسی، ابلاغ بازنشستگی را از دستگاه دولتی وقت دریافت و از آن پس کار هنر را با شور و حالی بیش از پیش دنبال کرد و تا واپسین دم حیات با هنرش مانوس و هم نشین بود.

تمام تابلو‌های مینیاتور استاد زاویه از دنیایی ظرافت و لطافت و ریزه‌کاری‌های بی‌‌‌نهایت دقیق و شگفت‌آور در طرح و نقش و رنگ لبریز هستند. این ویژگی‌ها نبوغ و ذوق و استعداد آن زنده‌یاد را از دیگر شاگردان هادی خان تجویدی و مدرسه صنایع مستظرفه متمایز و بر‌تر می‌سازد. استاد زاویه روز یازدهم تیر ۱۳۶۹ دار‌فانی را وداع گفت.

مراسم نکوداشت این استاد بزرگ نگارگری روز سه شنبه ۷ آبان ماه ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد و نمایشگاه آثار و عکس‌های استاد محمد علی زاویه تا روز ۲۰ آبان در نگارخانه برگ واقع در خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی، عمارت عین‌الدوله، میزبان علاقمندان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز