خبرگزاری کار ایران

تحولات پساتحریم در نخستین منطقه آزاد کشور آغاز شد؛

جهش کیش در مسیر تبدیل شدن به هاب تکنولوژی و فناوری کشور درحوزه انرژی

با تبدیل شدن جزیره کیش به پایگاه تبادلات انرژی، نخستین منطقه آزاد کشور وارد بازارهای جهانی انرژی می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، با انعقاد تفاهم نامه ای دوجانبه بین سازمان منطقه آزاد کیش و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، جزیره کیش به قطب تبادلات انرژی کشور تبدیل می شود.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش امضای این تفاهم نامه را سرآغاز اقدامی بزرگ برای کیش و کشور دانست و گفت: در پی انعقاد این تفاهم با تشکیل کار گروهی مشترک از نمایندگان سازمان منطقه آزاد کیش، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران و وزرات نفت کشور، جزیره کیش به هاب تکنولوژی، قطب فناوری و استقرار بزرگترین مرکز فرآوری دانش، سرمایه پذیری و انتقال تکنولوژی به سرزمین اصلی در حوزه انرژی تبدیل می شود.

علی جیرفتی با اشاره به موقعیت استراتژیک کشورمان در زمینه ذخایر انرژی افزود: با اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه جزیره کیش به عنوان بازاری برای شرکت های های داخلی و خارجی درزمینه تولید تجهیزات، خدمات رسانی و استخراج  محمل تبادلات مالی و تکنولوژی در حوزه انرژی می شود.

وی برگزاری دوره های آموزشی، نشست ها و همایش های ملی و بین المللی، تردد شرکت های بین المللی و داخلی در حوزه انرژی از مسیر کیش به کشور و بالعکس را از دستاوردهای دیگر این تفاهم نامه دانست و افزود: جزیره کیش به عنوان منطقه ای پاک که با ماموریت گردشگری و تجارت و با رویکرد حفظ محیط زیست فعالیت می کند می تواند از این فرصت برای رشد اقتصادی و توسعه گردشگری بهره ببرد.

جیرفتی افزود: از سویی دیگر شرکت های فعال در زمینه انرژی نیز می توانند به پشتوانه قوانین سهل مناطق آزاد از ظرفیت های این منطقه درجهت تسریع و تسهیل مبادلات اقتصادی و فناوری خود استفاده کنند.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به شرایط مهیا شده در دوران پسا تحریم گفت: سازمان منطقه آزاد کیش در دو سال گذشته در پی تامین زیر ساخت های بخش های مختلف،  در حال حاضر با اجرای طرح های متحولانه در پی دستیابی به رشد و شکوفایی اقتصادی است و در این مسیر تبدیل کیش به پایگاه مبادلات بین المللی در حوزه انرژی یکی از بهترین راهکارهاست .

وی تاکید کرد: کمبود بازارهای تبادلات انرژی در منطقه باعث شده است برخی کشورها با استفاده از فضای محدود موجود، بدون حضور دیگر رقبا از منافع این بازار بزرگ بهره مند شوند که نارضایتی مشتریان را نیز در پی داشته است .

جیرفتی تصریح کرد: این تفاهم نامه از مرحله شکل گیری طرح تا امروز که وارد فاز اول اجرا شده است بسیار مورد توجه شرکت های داخلی و خارجی قرار گرفته و براساس بازاریابی های انجام شده و نظر متخصصان داخلی و خارجی پیش بینی می شود جزیره کیش به عنوان بازار جدید تبادلات انرژی از اقبال خوبی در منطقه و جهان برخوردار باشد.

بررسی مجدد قوانین گمرکی، حمل و نقل و سرمایه گذاری، ارائه راهکارهای عملیاتی ایجاد گردش مالی، تامین اعتبارات مورد نیاز پروژه ها و شرکت ها، ایجاد برج سرمایه گذاری، انتقال  و توسعه تکنولوژی تجهیزات های تک و دارای ارزش افزوده بالا، استفاده از ظرفیت های قانونی و ارتباطی در جهت جلب مشارکت بخش های دولتی و خصوصی، جذب شرکای تجاری، ایجاد بسترهای لازم برای حضور هیات های خارجی و تامین خدمات مورد نیاز در بخش های نیروی انسانی و پشتیبانی از شرکت های فعال در حوزه انرژی از دیگر مفاد این تفاهم نامه است که در6 ماده به امضای علی جیرفتی معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش و رضا پدیدار رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران رسید.

انتقال دفاتر 40 شرکت داخلی در زمینه انرژی به کیش و ایجاد یک زون جدید ویژه صنایع نفتی در جزیره از جمله دستاوردهای این تفاهم نامه درگام نخست است.

گفتنی است مراحل عملیاتی تفاهم نامه سازمان منطقه آزاد کیش با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفتی ایران از ابتدای سال 95 آغاز می شود و در پی نهایی شدن هریک از مفاد تفاهم نامه قراردادی مجزا منعقد خواهد شد.

 

کد خبر : ۳۴۹۷۵۱