خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران:

تقاضای کشورهای همسایه را جدی بگیریم / ایران می‌تواند هاب انرژی در منطقه باشد

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۶۲۱

در حال حاضر کشور عمان برای خرید هزار مگاوات برق و کشور امارات برای خرید دو هزار برق از ایران اعلام آمادگی کرده اند، اما این تقاضای دو کشور متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران و عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه مناطق آزاد برای تبدیل به پل صادرات ارتباطات اقتصادی به تقاضای موثر نیاز دارند گفت: باید تقاضای کشورهای همسایه را جدی بگیریم تا به این هدف برسیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شمس اردکانی در مراسم انعقاد تفاهم نامه احداثنیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی و تولید آب شیرین، گفت: در حال حاضر کشور عمان برای خرید هزار مگاوات برق و کشور امارات برای خرید دو هزار برق از ایران اعلام آمادگی کرده اند اما این تقاضای دو کشور متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه موانعی برای این همکاری و فرصت سرمایه‌گذاری وجود دارد، تاکید کرد: متاسفانه خود وزارت نیرو مانع از این فرصت سرمایه‌گذاری ایران در بخش برق شده است.

شمس اردکانی با خطاب قرار دادن اکبر ترکان، برای رفع این مشکل نیز اظهار کرد: امیدوارم با توجه به اینکه شما نقش مهمی در مناطق آزاد و تصمیم‌گیری های اقتصادی در این مناطق دارید زمینه‌های انعقاد قرارداد با این کشورها را فراهم کنید.

وی تاکید کرد: معتقدم با ظرفیت‌هایی که در مناطق جنوبی کشور و تولید برق و گاز وجود دارد ایران می‌تواند هاب انرژی در منطقه باشد.

همچنین در ادامه این مراسم علی آبادی مدیر هولدینگ مپنا اظهار کرد: معتقدم مشکل اصلی در رابطه با سرمایه‌گذاری بر روی ظرفیت‌های انرژی وزارت نیرو نیست بلکه مشکل نرخ‌گذاری قیمت سوخت برای تولید برق است.

وی ادامه داد: معتقدم نمی‌توانیم قیمت را ثابت نگه داریم و قیمت باید تابعی از مکان و زمان باشد.

علی آبادی با اشاره به تعهد سازمان‌ها و دولت ها به اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: صادرات برق می‌تواند چندین جنبه اقتصادی سیاسی اجتماعی و… داشته باشد که از این جهت حائز اهمیت است اما متاسفانه در این زمینه سیاست روشنی وجود ندارد و صادرات برق هنوز ابتر مانده است.

وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه تاکید کرد: در حال حاضر پاکستان با جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری تنها از ۱۴ هزار مگاوات برق استفاده می‌کند. بنابراین این نیاز پاکستان می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای صادرات برق ایران به این کشور باشد.

وی ادامه داد: همچنین در افغانستان هم تنها از ۶۰۰ مگاوات برق استفاده می‌شود و همچنین در عراق مردم کمتر از ۷ هزار مگاوات برق دارند این در حالی است که کشور ایران در همسایگی این کشورها می‌تواند صادرات مناسبی از برق داشته باشد.

علی آبادی با اشاره به میزان مصرف برق در ایران و ترکیه گفت: در حال حاضر در ایران ۲۵۰ میلیارد کیلووات در ساعت برق مصرف می‌شود که مبنا ظرفیت تولید ۳۰۰ میلیارد کیلووات در ساعت برق را دارد همچنین در حال حاضر در ترکیه ۱۶۰ میلیارد کیلوواد در ساعت برق مصرف می‌شود که می‌تواند ترکیه هم یکی از فرصت های صادرات برق باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز