خبرگزاری کار ایران

از نگاه مسئولان؛

پرستاران فرشتگان رحمت و ملائکه آسمانی

کد خبر : ۲۵۲۶۱۸

امام خمینی: چیزی که بسیار اهمیت دارد، … برای پرستاران و آنهایی که تماس با مریضها و بیمارها و مجروحها دارند، این است که روح عطوفت در آنها باشد. یکی از اموری که کمک می‌کند به خوب شدن مریضها… این است که پرستار آنها، به آنها تقویت روانی بدهد.

پرستاری، حرفه‌ای ارزشمند است، به همین دلیل است که روز تولد حضرت زینب را روز پرستار نامیدند و روز جهانی پرستار نیز به دلیل خدمات فلرانس نایتینگل در جهان ثبت شده است. به همین دلیل است که پرستاری از دیدگاه مردم و مسئولان همواره مورد ستایش قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله، پرستار را در قیامت، هم نشین ابراهیم خلیل می داند و می فرماید: «هر کس یک شبانه روز از بیماری پرستاری کند، خداوند او را با ابراهیم خلیل محشور می‌کند». همانطور که رسول اکرم درباره پرستاران و اهمیت حرفه آنها در گذشته پرداخته است، بسیاری از مسئولان کشور نیز در این باره نظراتی بسیاری را ارائه کرده اند که در ذیل به گزیده ای از آنها اشاره شده است.

نظر امام خمینی درباره پرستاران

حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در بخشی از سخنان خود درباره رفتار پرستاران در بیمارستان ها می فرماید: «یک مریضی که از خانه‌اش آمده است به بیمارستان، این مریض، خودش را مثل یک غریب می‌داند. اگر این پرستارها با او با ملایمت، با رفتار انسانی، با محبت… رفتار کنند، این حس غربت از او منفصل می‌شود و آرامش برایش حاصل می‌شود و این آرامش روحی، در بهبودی او کمک می‌کند».

امام راحل نیز در مورد ارزش پرستاری فرموده است: «پرستاری از بیمار، امر بسیار مشکلی است، لکن خیلی ارزشمند است… شما متوجه باشید که شغل شما، شغل بسیار شریفی است و از آن طرف، مسئولیتش هم زیاد است». مقام معظم رهبری هم به پرستاران توصیه می‌فرماید: «پرستاران هم چه زن و چه مرد قدر خودشان را بدانند واین حرفه را مقدّس بشمارند».

امام در بخش دیگری از صحبت های خود وظیفه پرستاران را، سرشار از روح عطوفت می‌داند و می‌فرماید: «چیزی که بسیار اهمیت دارد، … برای پرستاران و آنهایی که تماس با مریضها و بیمارها و مجروحها دارند، این است که روح عطوفت در آنها باشد. یکی از اموری که کمک می‌کند به خوب شدن مریضها… این است که پرستار آنها، به آنها تقویت روانی بدهد». همچنین ایشان در جایی دیگر، درباره اهمیت پرستاری می فرماید: «این شغل پرستاری، از شغلهای بسیار شریفی است که اگر چنانچه انسان با وظایف انسانی و شرعی خودش عمل بکند، این یک عبادتی است که در تراز عبادت های درجه اول است».

گزیده‌ایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد پرستاران

مقام معظم رهبری، پرستاران را همانند فرشتگان رحمت و ملائکه آسمانی می‌داند و درباره آنها می‌فرمایند: «آن وقت که بیمار از همه جا دستش کوتاه است، در آن ساعاتی که حتی همسر، فرزندان و پدر و مادر بیمار هم بالای سرش نیستند، چشم امیدش بعد از خدا، به پرستار است، و این پرستار است که مثل ملائکه آسمانی، مثل فرشتگان رحمت، به دردها، مشکلات و نیازهای جسمی و عاطفی او پاسخ می‌دهد».

مقام معظم رهبری، درباره اهمیت پرستاری می فرمایند: «برای حفظ سلامت در جامعه، اهمیت پرستاری در طراز اول قرار دارد؛ یعنی اگر بهترین پزشکان و جراحان، کار خودشان را با بیمار به بهترین وجه انجام دهند، اما از آن بیمار پرستاری نشود، به طور غالب، کار آن پزشک یا جراحِ عالی قدر، بی فایده خواهد بود».

ایشان در جایی دیگر، نقش پرستار را معادل کار پزشکی ماهر می‌داند و می‌فرمایند: «نقش پرستاری و بیمارداری در حفظ سلامت و بازگشت سلامت بیمار، نقش درجه اول است؛ معادل است با نقش یک پزشک ماهر. بسیاری از این نکته غفلت دارند. لذا آن وزن و ارزشی که باید برای پرستار در نظر گرفته شود، از ذهن آنها مغفول می‌ماند و به آن توجه نمی‌کنند».

رهبری در بخش دیگری از سخنان خود می‌فرمایند: «باید فهم عمومى جامعه و فرهنگ عام مردم ما این مطلب را به درستى درک کند که براى حفظ سلامتى در جامعه، اهمیت پرستارى در طراز اول قرار دارد؛ یعنى اگر بهترین پزشکان و جراحان کار خودشان را با بیمار به بهترین وجه انجام دهند، اما از آن بیمار پرستارى نشود، به طور غالب، کار آن پزشک یا جراحِ عالیقدر بى‌فایده خواهد بود. نقش پرستارى و بیماردارى در حفظ سلامت و بازگشت سلامت بیمار، معادل است با نقش یک پزشک ماهر. بسیارى از این نکته غفلت دارند؛ لذا آن وزن و ارزشى که باید براى پرستار در نظر گرفته شود، از ذهن آنها مغفول مىماند و به آن توجه نمی‌کنند.»

ایشان با بیان اینکه پرستارى یکى از سخت‌ترین کارها از لحاظ فشار روحى و جسمى است، می افزایند: «نشستن پهلوى بیمار، معاشر بودن دائمى با بیمار، شکوه‌ى بیمار را شنیدن، با او به مهربانى رفتار کردن، به او لبخند زدن، او را با عمل، رفتار و پذیرایى خود از رنج‌هاى فراوان دوران بیمارى رهاندن، تحملِ پولادین لازم دارد. سختى کار پرستار سختى جسمى نیست؛ کلنگ زدن و در فضاى سختِ فرض بفرمایید معدن یا امثال آن رفتن نیست؛ اما از لحاظ فشار روحى و عصبى از آن سخت‌تر است. کسانى که سختى مشاغل را درجه‌بندى مى‌کنند، باید این نکته را در نظر داشته باشند. همان طور که گفتم، پرستار فرشته رحمت براى بیمار است. آن وقت که بیمار از همه جا دستش کوتاه است، در آن ساعاتى که حتى همسر، فرزندان و پدر و مادر بیمار هم بالاى سرش نیستند، چشم امیدش بعد از خدا به پرستار است و این پرستار است که مثل ملائکه آسمانى، مثل فرشتگان رحمت، به دردها، مشکلات و به نیازهاى جسمى و عاطفى او پاسخ مىدهد؛ اینها خیلى مهم است؛ اینها پیش خداى متعال فراموش نمی‌شود.»

ایشان در تذکری به مسئولان درباره توجه به حرفه پرستاری می‌فرمایند: «اما نکته‌ایى که به مسؤولان عرض مىکنم؛ که مسؤولان ذیربط مسائل مدیریتى کشور بایستى براى این شغل یک باب جداگانه و تازه‌ایى باز کنند. مسأله استخدام، مسأله آموزش در حین خدمت، استراحت دادن به قشر پرستار، موضوعاتى است که در ماهیت کار پرستارى اثر مىگذارد. اگر نقش پرستار این قدر مهم است - که هست - پس پرستارِ خسته، پرستارِ از کار مانده، پرستارِ چند نوبتِ کارىِ پشت سر هم کار کرده‌ى از روى ناچارى، دیگر نمى‌تواند این نقش را ایفا کند. پرستارى که با دلزدگى و بى حوصلگى و خستگى بخواهد کار کند و راضى از کار خود نباشد، دیگر نمىتواند این نقش را ایفا کند. پرستار باید با نشاط، سرحال، آماده و شائق به خدمت، آشناى با معلوماتى که او را کمک مىکند به خدمت، باشد و امکانات و مقدمات این مسائل را بایستى مسؤولان فراهم کنند.»

دیدگاه رئیس جمهور

رییس جمهوری ضمن تشکر فراوان از زحمات پرستاران، پرستاری را شغلی بسیار مهم و سخت توصیف کرد و گفت: پرستاران با تلاش شبانه‌روزی برای درمان بیماران، رضایت آنها و خانواده‌های بیماران و در نهایت رضایت الهی را کسب می‌کنند.

دیدگاه رئیس جمهور سابق

محمود احمدی نژاد نیز در دوران ریاست جمهوری‌اش به مناسبت روز پرستار با تاکید بر اینکه جامعه پرستاری جزو گروه هایی هستند که ما به آنها مجاهدان خاموش می گوییم تصریح کرد: پرستاران بار اصلی سلامت و درمان کشور را برعهده دارد ولی وقتی بحثبهداشت و درمان به میان می آید نام پزشکان برده می شود ولی اگر بخواهیم سهم بندی کنیم میزان تاثیر زحمات جامعه پرستاری بر سلامت جامعه سهم بالایی خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز