خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون مداحان کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا:

دریافت مبالغ هنگفت از سوی برخی مداحان خطاست

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۵۴۱

در این میان ممکن است؛ تعداد معدودی که شمار آنها از تعداد انگشتان دست نیز تجاوز نمی‌کند به نوعی دچار خطاهای این چنینی نظیر دریافت مبالغ هنگفت از هیئات در قبال نوحه‌خوانی یا مداحی در مجالس شوند که نباید آن را به کل مداحان تعمیم داد.

رئیس کانون مداحان کشور گفت: تعداد معدودی از مداحان در قبال نوحه‌خوانی در مجالس مبالغ هنگفت دریافت می‌کنند.

مصطفی خرسندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص انتشار مطلبی در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دریافت میلیونی برخی مداحان در مراسم‌های عزاداری گفت: هیچ جایگاهی که بتواند برای مداحی اهل بیت(ع) قیمتی تعیین کند، وجود ندارد.

برای ابراز محبت به اهل‌بیت(ع) مبالغی را به مداحان پرداخت می‌کنند

وی تصریح کرد: ممکن است برخی از بانیان و متولیان هیات‌ها به منظور ابراز محبت به اهل‌بیت(ع) مبالغی را به مداحان پرداخت کنند اما این موضوع شرایط مشخصی ندارد.

خرسندی با بیان اینکه ۵۶ هزار و ۴۳۲ مداح مرد شناسایی شده در کشور داریم، افزود: در این میان ممکن است تعداد معدودی که شمار آنها از تعداد انگشتان دست نیز تجاوز نمی‌کند به نوعی دچار خطاهای این چنینی نظیر دریافت مبالغ هنگفت از هیئات در قبال نوحه‌خوانی یا مداحی در مجالس شوند، که نباید آن را به کل مداحان تعمیم داد.

بسیاری از ذاکرین اهل بیت(ع) برای رضای خدا مداحی می‌کنند

وی تاکید کرد: بسیاری از ذاکرین اهل بیت(ع) برای رضای خدا مداحی می‌کنند و یک چیزی هم از جیب خود می‌دهند که این‌ها نیز باید دیده شود لذا بسیاری از ذاکرین اهل بیت(ع) با شرایط سخت اما با عزت زندگی می‌کنند.

این خطیب و ذاکر اهل‌بیت(ع) در پاسخ به سوالی در مورد بهره‌برداری‌های سیاسی برخی مداحان از تریبون‌های عزاداری و تخریب برخی چهره‌ها و یا دولت نیز گفت: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که جایگاه امر به معروف و نهی از منکر کجاست و امام حسین(ع) برای چه چیزی به شهادت رسیدند، لذا اگر ذاکری امر به معروف و نهی از منکر می‌کند به وظیفه اخلاقی، شرعی و عرفی خود عمل می‌کند.

ذاکر امام حسین(ع) باید امر به معروف و نهی از منکر کند

خرسندی با یادآوری اینکه البته امر به معروف و نهی از منکر نیز شرایط خاص خود را دارد، افزود: امر به معروف باید براساس شرایطی صورت پذیرد اما اینکه گفته شود نباید از دولت انتقاد کرد و ذاکر امام حسین(ع) باید در این خصوص سکوت کند، نیز پذیرفته نیست، و باید هر کجا از هر فردی خطایی سرمی زند آن را گوشزد کرد.

رئیس کانون مداحان با بیان اینکه نظام ما نظام مقدس جمهوری اسلامی است و باید مردم به مردم و دولت به مردم و مردم به دولت امر به معروف کنند، گفت: اگر ذاکری و ظیفه امر به معروف خود را به درستی و کامل انجام ندهد نشان دهنده این است که دروس اهل‌بیت(ع) را کامل دریافت نکرده است.

خرسندی در بخش دیگری در رابطه با چگونگی مداحی‌ها نیز یادآور شد: باید به این نکته نیز توجه داشت، آهنگی که براساس موازین شرعی غنا باشد و شرع آن را رد کرده باشد، چه به صورت نوحه خوانده شود و چه به صورت ترانه حرام است و ذاکرین حتما باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: البته کسانی که این موضوع را رعایت نمی‌کنند، بسیار معدود هستند و از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کنند اما به جهت اینکه برخی رسانه‌ها بیشتر بر روی این گونه افراد تمرکز می‌کنند، همین موضوع باعثشده که این دسته از افراد جلوه بیشتری در میان مداحان و ذاکرین پیدا کنند.

مداحانی که سنگین و وزین می‌خوانند، دیده نمی‌شوند

خرسندی با تاکید بر اینکه تعداد بسیار زیادی از ذاکرین و مداحان بسیار سنگین و وزین نوحه و مداحی را اجرا می‌کنند، افزود: اما چرا این‌ها دیده نمی‌شوند؟ چرا بزرگان جامعه مداح که زندگی خود را وقف اهل بیت(ع) کرده‌اند و در شرایط عالی به وظیفه نوکری خود عمل می‌کنند، دیده نمی‌شوند؟

رئیس کانون مداحان تصریح کرد: برخی از مداحان نیز ممکن است واقعا اطلاع نداشته باشند که نوحه‌ای که اجرا می‌کنند آهنگ ترانه است چرا که ممکن است یک نفر بیاید و به مداحی بگوید، فلان شعر را به این سبک بخوان و آن مداح نیز این طور فکر کند که از لحاظ شرعی آهنگ آن ایرادی ندارد و نوحه را بر اساس آن بخواند در حالی‌که بی‌اطلاع است از اینکه همین آهنگ را یک نفر دیگر هم خوانده است.

مداحان نوحه‌ای نخوانند که ذهن افراد معطوف به ترانه‌ای دیگر شود

ویبا تاکید براینکه ذاکرین باید دقت کنند که آهنگ نباید حرام و تداعی ذهنی منفی داشته باشد، افزود: مداح نباید نوحه‌ای را بخواند، که ذهن افراد معطوف به ترانه‌ای که فرد دیگری آن را خوانده است، شود.

خرسندی با بیان اینکه در مداحی‌ها باید از مستندات تایید شده استفاده کرد، افزود: لذا محتویات نوحه‌ها باید از جهت ادبیات و هم به لحاظ اعتقادی مورد توجه جدی قرار گیرد و ذاکرین بایداز مسائل شرعی و فقهی نیز آگاهی داشته باشند.

خرسندی خاطر نشان کرد: در محتوای مداحی‌ها باید مسائلی همچون استکبار ستیزی، ظلم‌ستیزی و تبعیت از ولایت و حفظ وحدت میان مذاهب اسلامی رعایت شود.

به حفظ اتحاد میان مذاهب اسلامی در مداحی‌ها توجه شود

وی با اشاره به اوج فعالیت مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) در ایام عزاداری ماه محرم خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهمی که در این ایام باید مورد توجه ذاکرین و مداحان اهل بیت(ع) قرارگیرد؛ بنابر تاکید و فرموده مقام معظم رهبری حفظ اتحاد میان مذاهب اسلامی است.

وی همچنین ضمن مذموم شمردن اعمال افراطی همچون مراسم قمه زنی در ایام عزاداری ماه محرم، تاکیدکرد: به فرموده مقام معظم رهبری هر چیزی که شیعه و مذهب ما را مورد وهم قرار دهد، اعم استفاده از شمشیر و ‌قمه در مراسم عزاداری حرام است.

رئیس کانون مداحان همچنین با اشاره به تقارن ۱۳ آبان امسال با روز عاشورا گفت: پیشنهاد ما به عنوان کانون مداحان به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این بوده که در سراسر کشور در این روز همه هیات‌ها شعار «مرگ بر آمریکا» سر دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز