خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفتگو با ایلنا:

چاپ و نشر در استان مرکزی وضعیت مطلوبی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۱۱۱

اگر خانه مطبوعات تشکیل نشود یک اقدام خلاف قانون است / مجوز ۱۵ نشریه در استان مرکزی لغو امتیاز شدند / در چند وقت اخیر حساسیت زیادی روی مسائل فرهنگی ایجاد شده و همه مترصد حواشی اتفاقات فرهنگی هستند.

حسین شاکری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفتگویی اختصاصی به سوالات خبرنگار ایلنا در حوزه فرهنگ و هنر پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از اراک شاکری در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود تبعیض در حوزه‌های مختلف در عرصه فرهنگ و هنر و به‌ویژه در بخش مطبوعات استان مرکزی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره قبل گفت: من منکر یا مدعی وجود تبعیض در دوره قبل نیستم، ولی اگر به قانون عمل شود تبعیض وجود نخواهد داشت. بنای بنده هم بر این است که به قانون عمل کنم و در مواجهه با مطبوعات و سایر بخش‌های حوزه فرهنگ بنای اجرای دقیق قانون را داریم.

وی در خصوص فعالیت چاپخانه‌های استان مرکزی گفت: متأسفانه چاپخانه‌های استان بسیار ضعیف هستند و از نظر تکنولوژی بسیار عقب‌اند و هنوز همگرایی لازم را در خصوص پیشبرد کار و وارد کردن تجهیزات لازم به استان ندارند.
مدیرکل ارشاد اسلامی استان مرکزی وضعیت نشر در استان را نامطلوب توصیف کرد و گفت: وضعیت نشر در استان مطلوب نیست نه تعداد مولفین آن قدر هست و نه تعداد عناوین منتشر شده برای همین باید بخش نرم افزاری حوزه نشر بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
شاکری سپس در پاسخ به این سوال در خصوص فعالیت مجدد خانه مطبوعات در استان گفت: تشکیل خانه مطبوعات و وجود آن بحثاعتقاد یا خواست من نیست و این موضوع در قانون تصریح شده است. اگر خانه مطبوعات تشکیل نشود، یک اقدام خلاف قانون است و در این راستا منتظر تصویب اساسنامه جدید خانه مطبوعات در معاونت مطبوعاتی وزارتخانه هستیم. پس از ابلاغ اساسنامه مراحل اجرایی کار جهت تشکیل خانه مطبوعات انجام خواهد شد و قطعآ تا پایان سال این مهم به انجام خواهد رسید.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: چگونگی تشکیل خانه مطبوعات و برگزاری انتخابات آن موضوعی است که هم باید خود مطبوعاتی‌ها و هم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن نقش داشته باشند.
وی همچنین از لغو امتیاز مجوز ۱۵ نشریه در استان خبر داد و گفت: نشریات لغو امتیاز شده نشریاتی هستند که طبق ماده ۱۶ قانون مطبوعات بعد از گذشت ۶ ماه از صدور پروانه فعالیت اقدام به انتشار نشریه خود نکرده‌اند و یا در یک دوره ۶ ماهه هیچ شماره‌ای از نشریه آنان اعلام وصول نشده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اعطای مجوز به کنسرت‌های موسیقی به‌ویژه موسیقی پاپ گفت: ما در خصوص اعطای مجوز به کنسرت‌ها مشکلی نداریم و در حال حاضر نیز روند اعطای مجوزها شروع شده است. البته مقداری ناهماهنگی در دیدگاه‌ها و برخی مشکلات موجود بین هنرمندان در این راه مانع ایجاد کرده است؛ زیرا هنرمندان استان خواستار این هستند که مجوز کنسرت به گروه‌های پاپ از خارج از استان داده نشود. از سوی دیگر در چند وقت اخیر حساسیت زیادی روی مسائل فرهنگی ایجاد شده و همه مترصد حواشی اتفاقات فرهنگی هستند موضوعی که در دوره قبل و دولت قبل وجود نداشت. ما نیز به منظور عدم ایجاد تنش و جلوگیری از خدشه‌دار شدن شعارهای دولت در این خصوص با احتیاط عمل می‌کنیم و درصد معتدل کردن همه چیز هستیم.
شاکری افزود: موسیقی پاپ از نظر ما در درجه دوم اهمیت قرار دارد و بنا بر توافق صورت گرفته با هنرمندان و شیوه‌نامه اجرایی مورد تایید هنرمندان استان بعد از اجرای دو کنسرت سنتی و مقامی یک کنسرت پاپ در استان اجرا می‌شود و مشکلی برای اجرای کنسرت‌ها در استان نداریم.
شاکری در خصوص انتخاب رؤسای انجمن‌ها در استان گفت: انتخاب رؤسای انجمن‌ها به صورت کاملآ آزادانه و با شرکت اعضای انجمن‌ها برگزار می‌شود. به عنوان مثال می‌توان از انتخاب رئیس انجمن تعزیه نام برد که با شرکت اعضای انجمن صورت پذیرفت، ولی خوب همیشه در هر انتخاباتی ممکن است عده‌ای هم معترض باشند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص تغییرات در سیستم مدیریتی اداره کل گفت: من خیلی به تغییرات افراد اعتقاد ندارم و با همین مجموعه هم می‌شود کارها را پیش برد و حوزه فرهنگ و هنر را عرصه مسائل سیاسی و جناحی نمی‌بینم، ولی قطعآ اگر در جایی نیاز به تغییر باشد، با تأمل این کار را انجام خواهم داد و در تغییرات نباید روال دولت قبل را پیش بگیریم و باید در انجام تغییر با تأمل این کار را کرد.
وی در خصوص نبود کارشناس در حوزه های مختلف در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این کمبودها را کاملآ قبول دارم، ولی متاسفانه قانون به ما اجازه استخدام نیرو را نمی‌دهد و این کمبودها را از طریق انجمن‌ها برطرف می‌کنیم و اگر نیاز به کار کارشناسی در حوزه‌ای باشد که کارشناس مربوطه در اداره کل نباشد، از انجمن‌های تخصصی مربوطه کمک خواهیم گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز