خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از فروش پیامکی برنج هندی؛

عرضه برنج‌های سمی و غیرمجاز یا خراب کردن بازار؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۵۲

بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی: این کار غیر قانونی است. / اداره کل استاندارد و معاون غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی: بی اطلاعیم. / دبیر انجمن برنج کشور: اینهایی که پیامک می‌زنند غل و غشی در برنج‌هایشان وجود دارد.

اراک - ایلنا: در بازار عرضه و تبلیغات کالا برای ایجاد تقاضا شاید تنها چیزی که در این معادله نامتوازن گم شده یا نادیده گرفته می‌شود منافع مصرف کننده باشد. از تبلیغ رسانه‌ای گرفته تا شیوه جدید پیامکی که یک طرف مثلثعرضه و تقاضا و تبلیغ در آن مخابرات است و سودهای مادی که در این فروش معنویت نصیب دو طرف عرضه کننده و تبلیغات‌چی می‌کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از اراک، این روز‌ها که کشمکش آلوده بودن برنج‌های وارداتی تکذیب و تایید وجود سم در برنج و معرفی چند نوع برنج داخلی و وارداتی و طرح ضربتی جمع آوری و معدوم ساختن این ماده غذایی نگرانی‌هایی برای جامعه مصرف‌کننده شده است، مشاهده پیامک‌هایی که در آن‌ها شهروندان را به خرید برنج هندی به نرخ هر کیلو ۲۷۵۰ تومان دعوت می‌کند علامت سوالی را در ذهن مصرف کننده عادی و عرضه کننده خرده فروش در رابطه با کیفیت، سلامت و شیوه عرضه این ماده غذایی که در سفره خانوار ایرانی جایگاهی خاص دارد، ایجاد کرده است.
در پیامک‌هایی که برای صاحبان شماره‌های تلفن همراه که قطعا ردیف‌هایی از شرکت مخابرات در اختیار مبلغ قرار گرفته است این پیام‌ها مشاهده می‌شود:
«فروش برنج هندی ۲ تن به بالا هر کیلو ۲۷۵۰ تومان، برای اطلاع از شماره تماس عدد ۵ را ارسال کنید»
«فروش برنج هندی تا ۲ تن، جهت سفارش شماره‌های ۳۹۳.. ۶۶۴-۰۲۱ و ۱۳۶.. ۶۶۹-۰۲۱ تماس بگیرید»
این پیامک‌ها را بسیاری از شهروندان استان مرکزی که پیش شماره ۰۹۱۸ همراه اول دارند، بار‌ها دریافت کرده‌اند.


بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی: این کار غیر قانونی است
هر چند در پیامک‌ها مشتریان به خرید از شماره‌ای که کد آن تهران است دعوت شده‌اند و این حکایت از آن دارد که پیامک برای شهروندان استان‌های دیگر هم ارسال شده، اما قبل از پیگیری موضوع در تهران از معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در این خصوص سوال می‌کنیم.
کمال فدایی فروتن ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این پیامک‌ها، این کار را در کل غیرقانونی دانسته و به ایلنا می‌گوید: باید در خرید و فروش کالا فروشنده، نوع کالا و کیفیت آن مشخص باشد. در فروش‌های پیامکی مردم باید هشیار باشند و از جایی که پروانه کسب معتبر ندارد جنسی خریداری نکنند.
فروتن ادامه می‌دهد: در رابطه با بحثبرنج به این شیوه موضوع را پیگیر و به تهران انتقال دادیم، اما ردپایی پیدا نشد.

او ضمن تاکید بر پرهیز مردم از خرید این قبیل کالا‌ها تصریح می‌کند: معلوم نیست این برنج‌ها سمی‌ست؟ مجاز است؟


معاون داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی: وظیفه اداره نظارت بر مواد غذایی است که به مردم اطلاع دهند
ابوالقاسم صدیقی، معاون داخلی سازمان در استان، دولتی بودن این برنج‌های پیامکی را از اساس رد کرده و با صراحت می‌گوید: این برنج‌ها توسط تجار وارد می‌شوند. آن‌ها برنج‌ها را مخلوط می‌کنند و از برنج ۱۵۰۰ تومانی وارداتی تا ۲ هزار و ۳ هزار تومانی بسته بندی جدید می‌سازند و می‌فروشند.
او به خبرنگار ایلنا می‌گوید: اداره نظارت بر مواد غذایی در این رابطه وظیفه دارد به مردم اطلاع رسانی کند.
صدیقی امیدوار است ستاد تنظیم بازار کشور چیزی از این موضوع بدانند.


اداره کل استاندارد و معاون غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی: بی‌اطلاعیم
اداره کل استاندارد و معاون غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در این رابطه اظهار بی‌اطلاع می‌کند اما دکتر دلاور در معاونت غذا و داروی استان از بررسی چند نوع برنج مشکوک به آلودگی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: جز یک مورد(که نامی از آن نمی‌برد) مسیر برنج‌ها مشکلی نداشتند.
او در رابطه با سرانجام آن نوع برنج آلوده نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی فقط برنج‌ها را توقیف می‌کند و نظارت معدوم شدن آن با ستاد تنظیم بازار است.


ستاد تنظیم بازار کشور: باید مقامات امنیتی وارد موضوع شوند شاید می‌خواهند عده‌ای بازار برنج را خراب کنند
با این تصور که ستاد تنظیم بازار شاید چیزی در این رابطه شنیده یا مطلع باشد با ستاد تنظیم بازار کشور در تهران تماس تلفنی می‌گیریم و پس از چند بار ارتباط به دفا‌تر مختلف در این ستاد سرانجام رئیس گروه کشاورزی ستاد، سعید صارمی، که او هم در رابطه با فروش پیامکی برنج اطلاعی ندارد به ما پاسخ می‌دهد.
صارمی می‌گوید: من اطلاعی از این نوع برنج که پیامکی می‌فروشند ندارم، اما شیوه عرضه برنج وارداتی به این شکل است که باید از سازمان استاندارد و وزارت بهداشت مجوز داشته باشند.
او می‌گوید: بعید می‌دانم تجار در فروش پیامکی دخالتی داشته باشند. باید در این خصوص مقامات امنیتی وارد موضوع شوند. شاید ناشی از این باشد که عده‌ای می‌خواهند بازار برنج را خراب کنند.
او تصریح می‌کند: باید دید اصلا این برنج‌ها وجود خارجی دارند و در این رابطه چه کسی نفع می‌برد؟
به گفته صارمی، در حال حاضر برنج درجه یک هندی اصل ۱۱۲۱ در بازار زیر ۴ هزار تومان و برنج درجه دو زیر ۳۷۰۰ تومان وجود ندارد و برنج‌های ۲۶۰۰ و ۲۷۰۰ تومانی که به نام برنج هندی به فروش می‌رسند برنج مخلوط در بسته بندی‌های جدید هستند که شاید برنج ۲۷۵۰ تومانی پیامکی هم از این نوع باشد.


دبیر انجمن برنج کشور: این‌هایی که پیامک می‌زنند غل و غشی در برنج‌هایشان وجود دارد
ما کسری برای تولید برنج نداریم. اما به طور رسمی با تناژ بالا برنج از مبادی مختلف وارد کشور می‌شود. با نظارت و بی‌نظارت همین می‌شود که برنج‌هایی که معلوم نیست قابلیت مصرف دارند یا نه را پیامکی به مردم قالب می‌کنند.
دبیر انجمن برنج کشور که از وضعیت به هم ریخته بازار برنج بسیار ناراحت است با بیان این مطلب می‌افزاید: هیچکس برای برنج در کشور تعرفه‌ای ندارد، حتی وزارت بازرگانی. تعرفه‌ها آنقدر شناورند که رقم قابل استنادی برای آن یافته نمی‌شود.
جمیل علی‌زاده شایق می‌گوید: وضع طوری است که اگر وارد کننده قوی باشد می‌تواند بدون تعرفه برنج وارد کند. برای همین در مورد رقم و شیوه واردات رقم دقیقی نداریم. وزارت بازرگانی می‌گوید برحسب نیاز کشور وارد می‌کنند اما در این خصوص موسسه برنج با آن‌ها اختلاف دارند و ما با اضافه واردات مواجه هستیم. براساس بررسی انجمن برنج و وزارت کشاورزی سرانه مصرف هر ایرانی ۳۶ کیلو است اما بازرگانی سرانه مصرف را ۴۶ کیلو در سال عنوان می‌کند که با رقم ما در اختلاف است. حتی اگر رقم بازرگانی را درست فرض کنیم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برای کسری باید وارد کنند اما به طور رسمی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن وارد شده این هزار تن مازاد کجا می‌رود؟ بحثدوم آن‌هایی هستند که اصلا وزارت بازرگانی از آن‌ها آمار ندارد. آن‌ها ته لنجی‌ها هستند که مقدار وارداتی به این شکل صد کیلو هزار کیلو نیست، مقدار ته لنجی که هیچ نظارتی بر آن است در تناژ بالاست. برنج غیرمجاز از همه جا وارد می‌شود. به مرز ایران پاکستان که بروید در بین کالا‌ها برنج است که به طرف ما می‌آید که در آمار‌ها نیست. در مرز عراق هم، یعنی از هر کانالی برنج وارد می‌شود.
او ضمن اظهار تاسف و نگرانی از فروش برنج به صورت پیامکی می‌گوید: من شخصا خرید هر کالایی از فضای الکترونیکی را رد می‌کنم. نه فقط برنج را، این برنج‌هایی که با پیامک می‌فروشند حتما غل و غشی در آن هست اما این تبلیغات را چه کسی باید کنترل کند؟

آیا مخابرات آن را قبول دارد. نمی‌تواند بگوید برای من فرق نمی‌کند با پیامک چه کالایی به فروش می‌رسد. شاید یکی خواست مواد مخدر یا مشروبات الکلی را با پیامک بفروشد. با عنوان صرف فروش کالا مخابرات باید شماره مردم را بدهد که پیامک بزنند؟ این پیامک‌ها را یکی در این مملکت نباید کنترل کند؟
دبیر کمیته برنج کشور با بیان اینکه در نرخ فروش برنج‌ها هم شائبه هست، می‌افزاید: برنج‌هایی که ما از دنیا می‌خریم و انجمن وارد کننده وارد می‌کنند هم با کف جهانی فرق دارد تا چه رسد به این برنج پیامکی؟!
او می‌گوید: فروشنده این برنج‌ها الان که دولت می‌خواهد سبد کالا بدهد و با صراحت گفته برنج خارجی(نه داخلی) را به مردم می‌دهد اگر ریگی در کفشش نیست، می‌تواند مراجعه کرده و پیشنهاد کند که برنج او در یک تعاونی یا یک اداره در سبد کالا قرار داده شود و راحت برنج را به دولت بدهد نه آنکه پیامکی بفروشد.
شایق با صراحت می‌افزاید: در این کلاهبرداری غیرانسانی اول مخابرات و بعد سازمان‌های نظارتی باید جواب دهند.


مخابرات: به مخابرات ارتباطی ندارد وزارتخانه‌ها اگر تخلف می‌بینند به شرکت‌های خصوصی ارتباط سیار شکایت کنند
اینکه در این مثلثمصرف کننده(متقاضی)، عرضه کننده که پیام تبلیغاتی می‌دهد و مخابرات نقش وزارت ارتباط چیست با مدیرعامل شرکت مخابرات استان مرکزی تماس می‌گیریم.
مشیدی روال کار را در مباحثتبلیغاتی را قرارداد شرکت‌های ارتباطات سیار با معاونت‌های تجاری مخابرات در هر استان عنوان می‌کند.
در این رابطه با سجادی، معاون تجارت مخابرات استان مرکزی تماس می‌گیریم.
به گفته او ۳ شرکت ارتباط سیار در کشور با عقد قرار داد با قرار داد در زمینه تبلیغات سری شماره‌هایی را در اختیار شرکت‌های دارای مجوز قرار می‌دهند. او می‌گوید: شرکت ارتباطات سیار کاری به نوع کالای تبلیغاتی ندارد اگر تخلفی در کالا وجود دارد دستگاه دولتی مرتبط می‌تواند با ارسال شکایت خواهان قطع پیام تبلیغاتی شود در این رابطه هم هر دستگاهی مسئول است اگر خواست شکایت کند.

سجادی منفعت مالی که از این طریق نسیب مخابرات می‌شود را رد می‌کند، این در حالی است که به گفتهٔ مسئول روابط عمومی مخابرات در هنگام عقد قرار داد شرکت‌های ارتباطات سیار باید به ازای هر پیامک درصدی هم به مخابرات پرداخت کنند.


روابط عومی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان: مردم برنج‌های ناشناخته را خریداری نکنند
محمد هاشمی مسئول روابط عمومی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان در تماس تلفنی با خبرنگار ایلنا پس از اطلاع از موضوع و تحقیق پیرامون آن می‌گوید: این موضوع از طریق رسانه‌های جمعی در مصاحبه‌ای مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی با مطبوعات خواهد داشت به اطلاع مردم رسانده می‌شود و مصرف کنندگان از خرید این برنج‌های ناشناخته جدا خود داری کنند. همچنین این موضوع به اطلاع مسئولین امنیتی کشور رسانده می‌شود تا افراد متخلف شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار گیرند از شرکت مخابرات نیز بخاطر اقدامات منفعت طلبانه‌ای که به زیان مردم است شکایت خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز