خبرگزاری کار ایران

موزه ملی میزبان مجموعه آثار خوروین شد

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۶۳۳

آثار باستانی منطقه خوروین متعلق به چغازنبیل استان البرز حدود ۵دهه گذشته از کشور خارج شده که با تلاش سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی و با همکاری مقامات کشور بلژیک به موطن اصلی خود بازگشت

صبح امروز(دوشنبه) از مجموع آثار تاریخی خوروین در موزه ملی ایران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلطانی‌فر در مراسم رونمایی از اشیای تاریخی خوروین که به تازگی از کشور بلژیک استرداد و به ایران بازگشته است، گفت: امروزه دنیا روند جهانی شدن را در پیش گرفته و در مسیر یکپارچگی فرهنگی حرکت می کند. این مسئله سبب گسترش پیوندها و ارتباطات متقابل فراتر از دولت‌ها می‌شود. این درحالی است که مستحیل شدن فرهنگ و هویت بومی ملت‌ها یکی از آسیب‌های اجتناب‌ناپذیر این پدیده فرهنگی است.

وی ادامه داد: از این رو در شرایط کنونی، فرهنگ‌های بومی باید با توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از روند جهانی شدن خود را برای مواجه با این پدیده مهیا سازد.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: در کلیه جوامع؛ اموال فرهنگی و تاریخی همواره به عنوان ابزاری برای فرهنگسازی و هویت‌بخشی به ساکنان آن جامعه شناخته شده و ما نیز به عنوان مسئولین حوزه فرهنگ و میراثموظف به صیانت به این آثار ملی برای آیندگان هستیم.

سلطانی‌فر با اشاره به اقدامات یونسکو برای ممانعت از ورود، صدور و مالکیت غیرقانونی اموال فرهنگی - تاریخی گفت: کنوانسیون ۱۹۷۰ کشورها را ملزم به حفظ هویت عمومی خود و رعایت حقوق فرهنگی کشورهای دیگر می‌نماید. تلاش برای حفاظت از فرهنگ بومی وظیفه هر انسان است و پوشش در جهت حمایت از فرهنگ بومی کشورها و ملل دیگر اقدامی قابل تقدیر است.

رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: آثار باستانی منطقه خوروین متعلق به چغازنبیل استان البرز حدود ۵دهه گذشته از کشور خارج شده که با تلاش سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی و با همکاری مقامات کشور بلژیک به موطن اصلی خود بازگشت و چرخه هویتی خود را کامل نمود. به همین جهت به نمایندگی از دولت و ملت بزرگ ایران از سفیر محترم بلژیک در تهران تقدیر و تشکر به عمل می‌آورم.

وی ادامه داد: امیدوارم که این حرکت الگویی برای کلیه دولت‌ها و ملت‌های فرهنگ‌دوست دنیا بوده و منشاء استرداد اموال فرهنگی به خاستگاه اصلی خود باشد.

گفتنی است؛ برای اولین بار آثار مسترد شده از بلژیک در موزه ملی ایران به نمایش عموم گذاشته شد. در این مراسم سفرای کشورهای اروپایی نیز حضور داشتند و با اهدای لوحی به کاردار سفارت بلژیک از این کشور به علت همکاری در بازگرداندن این آثار تقدیر به عمل آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز