خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

موتورسیکلت‌ها ۲۰ برابر خودرو‌ها آلایندگی دارند / ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۸۹۹

موتور‌های کاربراتوری در زمان تولید ممکن است؛ بتوانند استاندارد یورو ۲ را به دست آورند، اما این موتور‌ها به سرعت و حتی ۱ تا ۲ ماه پس از تولید از استاندار خارج و میزان آلودگی شان بیشتر می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه حدود ۳ میلیون موتور سیکلت در تهران وجود دارد، گفت: موتور سیکلت‌هایی که در حال حاضر در تهران تردد می‌کنند، حدود ۲۰ برابر خودروهای یورو ۴ آلایندگی دارند.

محمد رستگاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها گفت: موتور سیکلت‌های تازه تولید شده با استاندار یورو ۲ در هر کیلومتر پیمایش ۷ گرم آلایندگی ایجاد می‌کنند، در حالی که خودرو‌های یورو دو تولید شده در هر کیلومتر پیمایش ۲.۷ گرم آلایندگی تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: یعنی یک موتور سیکلت نو که همه استاندار‌ها را نیز رعایت کرده است، حدود ۳ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند. البته موتور سیکلت‌هایی که در شهر تهران تردد می‌کنند، به استناد برخی تحقیقات بین ۱۵ تا ۳۰ گرم آلایندگی در هر کیلومتر پیمایش تولید می‌کنند، در حالی که یک خودرو با استاندارد یورو ۴ حدود ۱.۱۸ گرم آلایندگی در هر کیلومتر پیمایش دارد؛ یعنی این موتورسیکلت‌ها حدود ۲۰ برابر خودرو‌ها، آلایندگی دارند.

رستگاری با بیان اینکه حدود ۳ میلیون موتورسیکلت‌ در تهران وجود دارد، گفت: باید اقدام ویژه‌ای باید برای کنترل آلودگی موتور سیکلت‌ها انجام بگیرد. اولویت مسئولان همواره کنترل آلودگی ناشی از خودرو‌ها بوده که اقدامات خوبی نیز در مورد آن صورت گرفته است، اما به نظر می‌آید که موتورسیکلت‌ها پشت خودرو‌ها پنهان شده‌اند تا آلودگی شان مشخص نشود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه با توجه به اجباری شدن استاندار یورو ۴ برای خودرو‌ها، ضرورت رسیدگی به وضعیت آلودگی موتور سیکلت‌ها بیش از پیش احساس می‌شود، افزود: البته در مصوبه اردیبهشت ماه دولت تکالیفی برای دستگاههای اجرایی مشخص شد؛ تا از تاریخ ۱ مهر ۹۳ همه موتورسیکلت‌ها با استاندار یورو ۳ تولید شوند.

رستگاری خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که موتور‌های کاربراتوری در زمان تولید ممکن است؛ بتوانند استاندارد یورو ۲ را به دست آورند، اما این موتور‌ها به سرعت و حتی ۱ تا ۲ ماه پس از تولید از استاندار خارج و میزان آلودگی شان بیشتر می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه معمولا موتور‌های کاربراتوری به سرعت از تنظیم خود خارج می‌شوند، تصریح کرد: هرچند که با الزام وجود استاندار یورو ۳ تولید بسیاری از موتورسیکلت‌ها متوقف شده است، اما برخی تولید کنندگان موتور سیکلت با انجام تغییراتی توانسته‌اند، استاندارد یورو ۳ را نیز کسب کنند که حفظ این استاندار قطعا زودگذر خواهد بود، بنابراین باید الزماتی در زمینه ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ایجاد شود.

به گفته وی در حال حاضر قوانین این گونه است که نظارت را تنها به بخش خروجی اگزوز محدود می‌کند و اهمیتی به تکنولوژی وسیله نقلیه نمی‌دهد که این مساله نیز موجب ایجاد مشکل برای ایجاد محدودیت تولید موتورسیکلت کاربراتوری می‌شود.

رستگاری افزود: نیاز است که مصوبه جدیدی توسط هیات وزیران به تصویب برسد، تا هر چه سریعتر از تولید موتورسیکلت کاربراتوری جلوگیری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز