خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اداره موزه‌ها در گفت‌وگو با ایلنا:

موزه‌ها با نیاز جامعه هماهنگ نشده‌اند / استقبال از آنها رضایت‌بخش نیست

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۸۵۶

موزه‌های ما برای حفاظت اشیاء به طور کامل استاندارد هستند، اما از نظر معرفی و ارائه خود استاندارد نیستند / باید به استانداردسازی آنها بپردازیم.

مدیرکل اداره موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی با اشاره به اینکه میزان استقبال از موزه‌ها در کشور رضایت بخش نیست، گفت: به نظر می آید که موزه‌ها تاکنون نتوانستند، خود را با نیازهای جامعه هماهنگ کنند.

محمدرضا کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد پربازدیدترین موزه‌های کشور گفت: تخت جمشید، سعدآباد، گلستان و کاخ نیاوران به ترتیب پر بازدیدترین موزه‌های کشور هستند.

وی میزان استقبال از موزه‌ها را رضایت بخش ندانست و افزود: البته اکنون تعداد بازدیدکنندگان رو به افزایش است و به نظر می‌آید که شرایط رو به بهبود است.

کارگر افزود: برای تسریع این روند و افزایش استقبال، موزه‌ها باید اهداف خود را به نیازها و توقعات مردم نزدیک کنند و رویکرد مردم نیز باید با کمک رسانه‌ها، آموزش و پرورش و دیگر بخش‌های موثر در فرهنگ جامعه تغییر پیدا کند، تا موزه‌ها سهم بیشتری را در پر کردن اوقات فراغت مردم و آموزش به آنها داشته باشند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که موزه‌ها تاکنون نتوانستند، خود را با نیازهای جامعه هماهنگ کنند و همچنین نتوانستند به دولت در حل معضلات عمومی کمک کنند؛ زیرا موزه‌ها در مسائلی همچون تقویت وحدت و هویت ملی، جلوگیری از مهاجرت و ایجاد امید می‌توانند بسیار موثر باشند و از این طریق قابلیت خود را مطرح کنند تا از کمک‌های دولت نیز بتوانند بهره‌مند شوند.

کارگر با تاکید بر اینکه موزه‌ها باید تاثیرگذاری ملموس در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشند، گفت: در وضعیت کنونی، کشور ما نیاز به یک اعتماد به نفس و خود باوری برای برداشتن گام‌های بلند در راستای حل مشکلات دارد که این خودباوری باید در مردم ایجاد و نهادینه شود و موزه‌ها در این زمینه می‌توانند، بسیار موثر باشند. البته باید برای این مساله برنامه‌ای ارائه دهند؛ همچنین موزه‌ها در تقویت وحدت عمومی و ملی میان اقوام مختلف در کشور نیز بسیار موثرند.

مدیرکل اداره موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی اظهار کرد: موزه‌ها می‌توانند؛ با جریانات فرهنگی نامطلوب و با ایجاد احساس بی‌هویتی در جامعه مقابله کنند که برای این اقدامات باید به ساختار داخلی موزه‌ها و استانداردسازی آنها بپردازیم و از تئوریسین‌ها، طراحان و مجریان این حوزه استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که موزه‌های ما در حال حاضر در چه حدی از استاندارد قرار دارند، توضیح داد: موزه‌های ما برای حفاظت اشیاء به طور کامل استاندار هستند، اما از نظر معرفی و ارائه خود استاندارد نیستند. در واقع به همان میزان که موزه‌ها با تاثیرگذاری بر جامعه فاصله دارند، به همان میزان هم با استانداردها فاصله دارند. در حالی که برای رسیدن به این نوع استاندارد، موزه‌ها باید در زندگی مردم جاری شوند که متاسفانه هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز