خبرگزاری کار ایران

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در واکنش به تالاب خواری؛

حد و حریم بستر برخی تالاب‌های کشور هنوز مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۰۱۴

برای حفاظت از تالاب‌ها در برابر تصرفات غیرقانونی باید مدیریت مناسبی داشته باشیم، زیرا در غیر این صورت مقابله با این پدیده مستلزم طی کردن فرآیند‌های پیچیده و همچنین صرف هزینه های زیاد خواهد بود.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در ارتباط با مشکلات مربوط با حفاظت از تالاب‌ها در برابر تصرفات غیرقانونی(تالاب خواری) گفت: حد و حریم بستر برخی تالاب‌ها هنوز به درستی مشخص نیست، که این امر می‌تواند؛ در پس گرفتن بخش‌های تصرف شده از نظر قانونی مشکل ایجاد کند.

محسن سلیمانی روزبهانی در مورد دخل و تصرف غیرقانونی برخی تالاب‌های کشور(تالاب خواری) برای بهره برداری‌های شخصی همچون پرورش ماهی گفت: تا زمانی که ما برنامه‌های مناسبی برای مدیریت تالاب‌ها و حوضه آبریز آنها نداشته باشیم، چنین مسئله ای اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: موضوع بهره برداری خردمندانه و پایدار از تالاب‌ها و حفاظت و توسعه پایدار در حوضه آبریز تالاب‌ها باید مورد توجه قرار بگیر، همچنین سیکل حفاظت از تالاب‌ها نباید از سیکل بهره برداری جدا بیفتد.

به گفته مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران برای حفاظت از تالاب‌ها در برابر تصرفات غیرقانونی باید مدیریت مناسبی داشته باشیم، زیرا در غیر این صورت مقابله با این پدیده مستلزم طی کردن فرآیند‌های پیچیده و همچنین صرف هزینه های زیاد خواهد بود و حتی ممکن است؛ در برخی موارد به لحاظ قانونی نیز با مشکلاتی روبرو شویم، چرا که حد و حریم بستر برخی تالاب‌ها هنوز به درستی مشخص نیست، بنابراین ممکن است؛ در پس گرفتن تالاب‌ها از متصرفان دچار مشکل شویم.

سلیمانی روزبهانی در ارتباط با وجود برنامه حفاظت از تالاب‌ها در برنامه ششم توسعه افزود: در برنامه ششم نیز قرار است؛ همچون برنامه چهارم و پنجم توسعه، بندی کلیدی در ارتباط با حفاظت از تالاب‌ها وجود داشته باشد؛ برای نمونه قرار گرفتن تالاب‌ها در مدیریت زیست بومی از جمله مواردی است که در برنامه ششم در نظر گرفته شده و موجب می‌شود که حفاظت از تالاب‌ها با مشارکت همه دستگاه‌ها صورت بگیرد، همچنین به موضوع بهره برداری پایدار و خردمندانه نیز در برنامه ششم توسعه اشاره شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت نامساعد کنونی تالاب‌ها به نظر می‌آید؛ نکات مطرح شده در برنامه‌های توسعه پیشین به درستی انجام نشده است، گفت: حفاظت از تالاب‌ها و اثر بخشی برنامه‌های توسعه در این زمینه در حال طی کردن یک روندی تدریجی است، در چند دهه اخیر توسعه ناپایدار صرف در حوضه آبریز تالاب‌ها مد نظر بوده، اما اکنون این رویکرد در حال کم رنگ شدن است و در حال حاضر به این سمت می‌رویم که نقش تالاب‌ها در اکوسیستم به رسمیت شناخته شود.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به اینکه در گذشته مساله تالاب‌ها و توسعه پایدار حوضه آبریز آنها جدی گرفته نمی‌شد، افزود: تالاب را زمانی می شود، حفظ کرد که در حوضه آبریز آن مدیریت پایدار رخ داده باشد و این تغییر رویکرد تنها در سازمان حفاظت محیط زیست رخ نداده، بلکه در جهاد کشاورزی وزارت نیرو.. نیز مشاهده می‌شود.


سلیمانی افزود: تغییر در مدیریت تالاب‌ها یک شبه رخ نخواهد داد و نیازمند تغییرات بلند مدت در برنامه‌های متعدد توسعه‌ای کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز