خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل خبرگزاری ایلنا:

فعالان محیط زیست را با نگاه‌های سیاسی محدود نکنیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۵۸۶

برخورد نامناسب با فعالان محیط زیست و انجمن‌ها از مشکلات این حوزه است / تا زمانی که چنین وضعیتی وجود داشته باشد، نمی‌توانیم انتظار اطلاع‌رسانی درست را داشته باشیم.

مدیرعامل خبرگزاری کار ایران(ایلنا) با بیان عوامل تاثیرگذار در عدم رفع آلودگی‌های زیست‌ محیطی گفت: تا زمانی که شاهد نگاه سیاسی و امنیتی به فعالان و انجمن‌های حوزه محیط زیست هستیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اطلاع‌رسانی مناسبی در زمینه مشکلات زیست محیطی در کشور وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود حیدری در نشست تخصصی «شهر، شهروند و رسانه» که امروز(چهارشنبه) با موضوع آلودگی هوا برگزار شد؛ با اشاره به اینکه شدید‌ترین انواع آلودگی را در سه حوزه آب، خاک و هوا داریم، گفت: دغدغه‌های زیادی در این حوزه وجود دارد که باید بر اساس آنها به موضوع آلودگی‌ها پرداخت و متناسب با آنها عمل کرد.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات حوزه محیط زیست این است که مسائل زیست محیطی در اولویت و جزو دغدغه‌های مردم نیست و آنها پیگیر مسائل زیست محیطی نیستند.

مدیرعامل خبرگزاری کار ایران(ایلنا) ادامه داد: مسائل زیست محیطی به گواه اعتراف مسئولان کنونی و سابق به بحران تبدیل شده است و متاسفانه اغلب برنامه‌ریزی‌ها و راهکار‌ها برای حل این مشکلات بیشتر کلیشه‌ای بوده است.

حیدری با تاکید بر اهمیت امنیت غذایی در کشور گفت: برای بسیاری از کشور‌ها امنیت غذایی جزو مسائل استراتژیک به حساب می‌آید؛ در حالی که در کشور ما به واسطه آلودگی خاک و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، با تهدیدهای کشاورزی و به تبع آن تهدید امنیت غذایی رو به هستیم.

وی اظهار کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده خسارت‌های ناشی از این آلودگی‌ها سالانه ۷ تا ۹ میلیارد دلار به کشور ضرر می‌زند و بانک جهانی نیز بر اساس گزارشی هشدار داده است که تا پایان سال ۲۰۱۶ خسارات ناشی از آلودگی‌های زیست‌محیطی در کشور ما به حدود ۱۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

مدیرعامل خبرگزاری کار ایران(ایلنا) افزود: اکنون که با وضعیت کاهش قیمت نفت رو به رو هستیم؛ به نظر می‌آید که در بودجه سالیانه، درآمد حاصل از فروش نفت مبلغی میان ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار باشد؛ در واقع این میزان خسارات ناشی از آلودگی هوا، با نیمی از درآمدهای حاصل از فروش نفت در کشور برابری می‌کند.

حیدری با اشاره به مساله تولید انبوه زباله‌های صنعتی، خانگی و بیمارستانی گفت: نظام جامعی برای مدیریت این پسماند‌ها دیده نشده است و در عین حال نخبگان کمتر پیامدهای آلودگی محیط زیست را برای مردم عنوان کرده‌اند.

مدیرعامل خبرگزاری کار ایران(ایلنا) به تاثیرگذاری وضعیت حمل و نقل شهری بر آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: در زمان دولت قبل همواره این بحثمطرح بوده که دولت باید سهم قانونی خود را برای توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو پرداخت کند، در حالی که در این زمینه شاهد نگاه‌های سلیقه‌ای بودیم که این نوع نگاه باعثشده، در بسیاری از موارد این امر محقق نشود.

وی عدم اجرای قوانین و عدم وجود دانش کافی در حوزه محیط زیست را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و عنوان کرد: برخورد نامناسب با فعالان محیط زیست و انجمن‌ها نیز از دیگر مشکلات این عرصه است.

مدیرعامل خبرگزاری کار ایران(ایلنا) تاکید کرد: فعالان محیط زیست نباید با نگاه‌های سیاسی محدود شوند.

حیدری با اشاره به شکل‌گیری یک کمپین در تهران برای مقابله با آلودگی هوا تصریح کرد: در حدود ۲ تا ۳ سال پیش نیز کمپینی برای دریاچه ارومیه ایجاد شده بود، اما شاهد نگاه سیاسی و حتی برخورد امنیتی با فعالان آن بودیم و تا زمانی که چنین وضعیتی وجود داشته باشد، نمی‌توانیم انتظار اطلاع‌رسانی درست را داشته باشیم.

وی سودجویی و سوداگری برخی افراد را در آسیب‌‌زدن به محیط زیست بسیار تاثیرگذار بیان کرد و افزود: برای نمونه شاهدیم که در مورد آشوراده به دلیل اینکه سود اقتصادی برای گروهی محدود وجود دارد، برای تغییر کاربری این منطقه به دولت فشار وارد می‌آید، در حالی که معلوم نیست تا یک دهه آینده آشوراده چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

حیدری اجرای طرح‌ها و برخی برنامه‌های کار‌شناسی نشده را ازدیگر مشکلات در حوزه محیط زیست برشمرد و افزود: زمانی‌ که آلودگی هوا به مرز هشدار و اضطرار می‌رسید، تنها شاهد تعطیلی مدارس بودیم. حتی در سال‌های پیش شاهد مطرح شدن برخی ایده‌های کار‌شناسی‌ نشده‌، همچون پاشیدن آب با هلی‌کوپتر به سطح شهر برای کاهش آلودگی هوا بودیم.

وی در ادامه به پایین بودن کیفیت سوخت، خودرو‌ها و ضد و نقیض بودن آمارهای ارائه شده در زمینه آلودگی‌های زیست محیطی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد؛ در آینده شاهد ایجاد تحول در زمینه ارتقای کیفیت سوخت و خودرو‌ها باشیم.

مدیرعامل خبرگزاری کار ایران(ایلنا) در خاتمه افزود: مطابق آمارهایی که ارائه می‌شود؛ سالانه ۲ هزار و ۹۰۰ تا ۴ هزار و۴۰۰ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این تعداد به غیر از افرادی است که به دلیل آلودگی هوا بیمار و در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز