خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان میراثفرهنگی:

کشورهای منطقه با تکیه بر میراثمعنوی خود در جهت صلح قدم بردارند

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۵۸۰

مرکز مطالعات میراثفرهنگی ناملموس آسیای مرکزی و غربی با نام کوتاه شده مرکز میراثناملموس تهران با توجه به وظایف تعریف شده خود مشغول به فعالیت است.

رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، کشورهای منطقه آسیای میانه وغربی را به همکاری مشترک در زمینه حفظ میراثناملموس دعوت کرد و گفت: هنگام آن است که با تکیه بر همین مواریثدر جهت صلح وتوسعه پایدار در منطقه حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا مسعود سلطانی فر در نشست مشترک سازمان میراثفرهنگی و سفرای کشورهای آسیای میانه و آسیای غربی که به منظور حفظ میراثفرهنگی ناملموس برگزار شد، گفت: موضوعی که امروز به خاطر آن گردهم آمدیم‎، موضوع چگونگی تشکیل مرکز میراثناملموس تهران یا مرکز مطالعات پاسداری از میراثناملموس در این منطقه است و امیدواریم با حضور کشورهای مختلف و همکاری مابین آنها این امر استمرار پیدا کند.

وی ادامه داد: کنوانسیون پاسداری از میراثناملموس به سرعت نظر کشورها را جلب کرد و با این که تنها یازده سال از مطرح شدن آن می گذرد، ۱۶۱ کشور به آن پیوسته است. اما آنچه از عملکرد کشورهای عضو در می‌آید نشان دهنده آن است که تمام جنبه‌های این کنوانسیون به یک اندازه مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون رییس جمهور اظهارکرد: اگر چه شاهد افزایش آمار ثبت جهانی میراثفرهنگی هستیم اما در مواردی چون عملیاتی کردن کنوانسیون، ظرفیت‌سازی، اقدامات مشترک بین کشورها و… چندان اقدامی صورت نگرفته است.

سلطانی‌فر افزود: مراکز مقوله‌ای این کنوانسیون در حال حاضر در سطح منطقه‌ای فعالند تا هر چه بیشتر به ایجاد تعادل در موضوعات کنوانسیون بپردازند این مراکز به رغم آنکه در کشورهای خاصی مستقر هستند و بودجه پشتیبانی خود را از آن کشور می‌گیرند اما منطقه‌ای هستند و کشورهای پیرامون را در بر می‌گیرند.

رییس سازمان میراثفرهنگی ادامه داد: تاکنون ۹ مرکز مقوله ای در حوزه ناملموس در جهان تاسیس شده و مشغول به کار هستندکه جمهوری اسلامی ایران افتخار میزبانی از یکی از این مقوله ها را دارد.

وی ادامه داد: مرکز مطالعات میراثفرهنگی ناملموس آسیای مرکزی و غربی با نام کوتاه شده مرکز میراثناملموس تهران با توجه به وظایف تعریف شده خود مشغول به فعالیت است.

سلطانی‌فر افزود: این وظایف شامل ترویج کنوانسیون ۲۰۰۱ وعملیاتی کردن آن، ظرفیت سازی در سطح منطقه، مطالعه و فهرست برداری، توسعه برنامه های پاسداری و ظرفیت سازی به ویژه در سطح مواریثمشترک هستند از جمله این اهداف است.

سطانی فر گفت: تردیدی نیست که این اهداف زمانی می‌توانند به نتیجه برسد که همه کشورهای منطقه در آن مشارکت داشته باشد ودر این منطقه، ۲۳ کشور می‌توانند در این چشم‌انداز قرار بگیرند. این مرکز در خدمت این ۲۳ کشور است و همه این کشورها را به عضویت فعال و جدی در این مرکز دعوت می‌کند.

وی تصریح کرد: این اقدام می‌تواند در ایجاد صلح دوستی میان کشورها و منطقه موثر باشد هرچند که به ظاهر کشورها از نظر جفرافیایی پراکنده‌اند اما اشتراکات فرهنگی به ویژه میراثفرهنگی ناملموس کشورها را به هم نزدیک می‌کند. میراثفرهنگی ضمن آن که در ریشه خود به یک منشا واحد باز می گردد اما هرکدام رنگ و بوی قومی خود را دارد. اکنون هنگام آن است که ما با تکیه بر همین مواریثمشترک به شناساندن خود نزد جهانیان اقدام کنیم و دست به دست هم دهیم تا در جهت صلح و پایدار در منطقه اقدام کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز