خبرگزاری کار ایران

کارشناس اداره کل میراثفرهنگی گیلان:

محوطه استقراری مربوط به عصر آهن در گیلان شناسایی شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۲۱۹

کوهی طول بلندترین بخش معماری به جای مانده و قابل مشاهده در این محوطه را حدود سه متر با ضخامت بیش از یک متر دانست.

کار‌شناس ارشد باستان‌شناسی اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از شناسایی محوطه استقراری چند دوره‌ای مربوط به عصر آهن در غرب استان خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، مجید کوهی امروز با ارسال این خبر به رسانه‌های گیلان اظهار کرد: محوطه شناسایی شده حد فاصل بین مرز جغرافیایی شهرستان ماسال و بخش شاندرمن و ارتفاعات شهرستان رضوانشهر در غرب گیلان است.

وی در تشریح این مطلب اظهار کرد: این محوطه در دامنه ارتفاعات میان کوهی شکل گرفته که از سمت شمال به ارتفاعات و پوشش گیاهی جنگلی و از جنوب هم به رودخانه و هم به جنگل محدود می‌شود که دارای مساحتی تقریبی به طول و عرض ۲۰۰ در ۲۰۰ متر است.

کار‌شناس ارشد باستان‌شناسی اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ادامه داد: در سطح این محوطه، بقایایی از معماری و چیدمان دیوارهایی با نظم و ترتیب خاص را می‌توان مشاهده کرد که با استناد یافته‌های فرهنگی سطحی می‌توان اعلام کرد که از بقایای به جای مانده از ساختار معماری محل سکونت و یا بقایای معماری قبور باستانی است.

کوهی طول بلند‌ترین بخش معماری به جای مانده و قابل مشاهده در این محوطه را حدود سه متر با ضخامت بیش از یک متر دانست و افزود: بقایای تکه‌های استخوان‌های انسانی به طور پراکنده در سطح این محوطه قابل لمس است.

وی تصریح کرد: مصالح به کار رفته در آثار معماری این محوطه از لاشه سنگ‌های رودخانه‌ای گرد شده، لاشه سنگ، تخته سنگ‌های زاویه دار کوهستانی و همچنین مصالح بوم آورد بوده و ابعاد تقریبی این سنگ‌ها بین ۲۰ در۲۰ تا ۷۰ در۷۰ سانتی متر است که جنس این سنگ‌ها از نوع آهکی و ماسه سنگ و کنگلومرا با بافت ریز دانه و بسیار فشرده می‌باشد.

وی با بیان اینکه در بعضی از قسمت‌های این محوطه می‌توان تکه‌های از آجر و یا خشت حرارت دیده را به طور پراکنده مشاهده کرد، افزود: مشخص‌ترین نوع سفال‌هایی که در سطح این محوطه نمونه برداری و مشاهده شده؛ سفال‌هایی از نوع کلینکی مختص دوره اشکانیان است که در مرحله ساخت و پخت دارای کیفیت بسیار بالایی بوده و ماده چسباننده آن ماسه نرم است.
این باستان‌شناس تصریح کرد: در سطح این سفال‌ها آثار و بقایایی صیقلی شده، داغ دار و براق بدنه ظروف نیز دیده می‌شود.

کوهی افزود: بعضی از سفال‌ها دارای خمیره و بقایایی کاه بوده و دارای پخت نامناسب است که در لابه لای سفال‌های مشاهده شده تعدادی سفال خشن و ستبر ساز نیز دیده می‌شود که دارای پخت نامناسب و دود زده هستند.

وی به نوع تزئینات آثار مکشوفه اشاره کرد و گفت: سفال‌های شناسایی شده دارای پوشش بسیار زیبا از نوع لعاب گلی غلیظ بوده و نیز بر روی سطح این پوشش طرح و نقش‌هایی با رنگ سیاه و خطوط مدور در دور تا دور آن دیده می‌شود.

این باستان‌شناس با بیان اینکه در محوطه مذکور سفالینه‌هایی با بدنه زاویه دار از دوره هخامنشی(کرینیتد) مشاهده شده، افزود: در مجموعه یافته‌های سفالی این محوطه بقایای تعدادی سفال لعاب دار از دوران اسلامی مشاهده شده که این سفالینه‌ها دارای لعاب زمینه به رنگ فیروزه‌ای، تزینات هندسی و دوار و همچنین گلبرگ‌های چند پر با نقش سیاه است که به احتمال زیاد می‌تواند مربوط به سده ششم و هفتم هجری باشد.

کار‌شناس باستان‌شناسی اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در پایان بیان کرد: طی یک برنامه می‌دانی تعریف شده؛ با ارائه برنامه بررسی‌های می‌دانی از سوی این اداره کل در شهرستان‌های همجوار انجام و نتایج علمی لازم اعلام می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز