خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر بنا‌های تاریخی میراثفرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ثبت ملی «کاخ ورسای ایران» برای جلوگیری از تخریب احتمالی

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۷۴۹

تا زمانی که دیدگاهی سوداگرانه وجود داشته باشد، شاهدیم که هر از چند گاهی به دور از توجه به ارزش معماری خانه‌ها آنها را تخریب و به جای آنها ساختمان‌های بلندتر می‌سازند.

مدیرکل دفتربنا‌ها، بافت و محوطه‌های تاریخی سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد راههای جلوگیری از تخریب کاخ موسوم به کاخ ورسای ایران(کاخ ثابت پاسال) گفت: این بنا می‌تواند در کمیته‌ای اضطراری در فرآیندی یک هفته‌ای به ثبت ملی برسد تا بر اساس قانون مورد حمایت سازمان میراثفرهنگی قرار بگیرد.

سیاوش صابری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد راه‌های جلوگیری از تخریب احتمالی کاخ ورسای تهران، گفت: در حال حاضر رویکرد غالب برای حفظ آثار تاریخی در میراثفرهنگی، مربوط به آثاری است که ثبت شده و حریم آنها نیز مصوب شده باشد، که براین اساس شهرداری برای صدور مجوز تخریب، موظف است از میراثفرهنگی تهران استعلام کند و این اداره هم بر اساس قانون و یا براساس طرح‌های بالا دستی در مورد آن نظر می‌دهد.

وی ادامه داد: خانه مذکور تاکنون ثبت میراثفرهنگی نشده است، اما این امکان وجود دارد که در کمیته اضطراری ثبت آثار در فرآیندی یک هفته‌ای به ثبت ملی برسد تا میراثبتواند از آن حمایت کند.

صابری افزود: همچنین در مواردی پیش می‌آید که برای حمایت از مالکین اینگونه خانه‌ها و جلوگیری از تصمیم آنها به تخریب؛ میان شهرداری، ‌میراثفرهنگی و اداره راه و شهرسازی مذاکراتی صورت می‌گیرد تا با دادن تسهیلات به مالک از رخداد چنین وقایعی جلوگیری شود.

این مقام‌ مسئول در میراثفرهنگی اظهار کرد: البته شورای عالی معماری و شهرسازی نیز مصوبه‌ای با عنوان الگوی معماری اسلامی ایرانی دارد که اگر این مصوبه به درستی اجرا شود، بسیاری از این ساختمان‌ها که دارای ارزش معماری هستند، ٔ فارغ از اینکه ثبت میراثفرهنگی شده باشند یا خیر از خطر تخریب دور می‌مانند.

وی با اشاره به اهمیت نوع نگاه مسئولان و مردم برای حفظ خاطره و هویت شهر گفت: تا زمانی که دیدگاهی سوداگرانه وجود داشته باشد، شاهدیم که هر از چند گاهی به دور از توجه به ارزش معماری خانه‌ها آنها را تخریب و به جای آنها ساختمان‌های بلندتر می‌سازند. با وجود چنین دیدگاهی باید نگران تخریب هر چیز ارزشمندی در شهر از آثار تاریخی گرفته تا درختان باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز