خبرگزاری کار ایران

مسئول ستاد عمره مدینه منوره خبر داد؛

اعزام بیش از ۵۷۰ هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۵۲۴

در عمره سال جاری پذیرای بیش از ۱۷ هزار دانشجو هستیم و زائران دانشجو در ۲ هتل راما و جوهره الرشید ساکن هستند.

مسئول ستاد عمره مدینه منوره از حضور همزمان حدود ۲۴ هزار زائر ایرانی در مدینه خبر داد و گفت: تا امروز بالغ بر ۵۷۰ هزار و ۴۱۱ زائر وارد مدینه شده‌اند که از این میان بیش از ۳۲۰ هزار نفر خانم و ۲۵۰ هزار نفر مرد بوده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، مهدی حضوری مسئول ستاد عمره مدینه منوره گفت: از این میان بیش از ۳۲۰ هزار نفر خانم و ۲۵۰ هزار نفر مرد بوده‌اند.

وی با بیان اینکه زائران ایرانی با پروازهای هواپیمایی شرکت‌های ماهان، سعودی و ایران ایر وارد جده و مدینه النبی شده‌اند گفت: هواپیمایی ماهان با ۴۴۰ پرواز، هواپیمایی سعودی با ۹۱۰ پرواز و هواپیمایی ایران ایر با ۴۸۰ پرواز زائران کشورمان را به عربستان منتقل کرده‌اند.

مسئول ستاد عمره مدینه منوره زائران خاص هم در عمره امسال را شامل دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و اساتید دانست و گفت: حدود دو هزار و ۶۲ دانش آموز امسال به عمره مشرف شدند و عملیات عمره دانش آموزی طی ۱۵ روز در هتل الیاس العالمی انجام شد.

وی با بیان اینکه عمره اساتید به پایان رسیده و هم اکنون عمره طلاب و دانشجویان در حال انجام است، اضافه کرد: در عمره سال جاری پذیرای بیش از ۱۷ هزار دانشجو هستیم و زائران دانشجو در ۲ هتل راما و جوهره الرشید ساکن هستند.

حضوری با اشاره به اینکه ۴۸ هتل در مدینه در اختیار جمهوری اسلامی ایران است گفت: تمامی خدمات به زائران را مدیران و عوامل ثابت در هتل‌ها که بالغ بر ۷ هزار و ۹۱۸ نفر می‌شوند ارائه می‌کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به آمار ورود و خروج زائران ایرانی به مدینه اشاره کرد و عنوان کرد: روزانه بیش از ۱۲۰ دستگاه اتوبوس زائران را از فرودگاه‌های مدینه و جده وارد مدینه می‌کنند و به همین تعداد روزانه از مسجد شجره زائران به مکه مکرمه منتقل می‌کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: تا امروز بالغ بر ۱۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس زائران را به مکه منتقل کرده‌اند.

وی در ادامه به آمار فوتی‌های زائران ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: از ابتدای اعزام عمره تا امروز ۲۰ نفر زائر ایرانی در مدینه فوت کرده‌اند که ۱۰ نفر آن‌ها خانم و ۱۰ نفر نیز آقا بوده‌اند. از این بین جنازه ۹ نفر به ایران انتقال داده شده و ۱۱ نفر در قبرستان بقیع دفن شدند.

مسئول ستاد عمره مدینه منوره با اشاره به خدمات پزشکی جمهوری اسلامی ایران در عمره اعلام کرد: تا امروز ۱۹۹ نفر بستری داشته‌ایم که تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی همچنین بیان داشت: طی این مدت ۲۷ نفر از سوی دولت عربستان دستگیر شده‌اند که به‌جز یک مورد که متعلق به چند روز پیش بوده، سایرین آزاد شده‌اند.

سانحه‌های هولناک هوایی و زمینی

حضوری در مورد سوانحی که امسال برای زائران ایرانی رخ داد گفت: متأسفانه امسال سانحه فرود اضطراری هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ سعودی را داشتیم که با عنایت حضرت رسول(ص) علی‌رغم باز نشدن چرخ‌ها، هواپیما به سلامت به زمین نشست.

وی ادامه داد: در این پرواز حدود ۴۲ نفر مجروح داشتیم که از میان مجروحان یک نفر به نام خانم «خامنه» از مشهد که حالش وخیم‌تر بود بعد از ۴۰ روز در بیمارستان ملک فهد به رحمت خدا رفت اما سایر مجروحان مداوا شدند و به ایران بازگشتند.

مسئول ستاد عمره مدینه منوره با بیان اینکه امسال سانحه تصادف اتوبوس را داشتیم که ۳۶ نفر مصدوم بر جای گذاشت و یک نفر در دم فوت کرد افزود: این حادثه در ۳۰ کیلومتری ورودی مدینه اتفاق افتاد که بر اثر خواب آلودگی راننده، اتوبوس واژگون شد و تعدادی از هموطنان ما که از کاروان ساربان قم بودند مصدوم شدند.

وی با اشاره به پیچیدگی‌های خدمات رسانی به زائران ایرانی گفت: سازماندهی زائران ایرانی همچون یک شهر ۲۴ هزار نفره است یعنی یک شهر بسیار بزرگ اما شهری که طبخ غذا، حمل و نقل زائر و اسکان آن بر عهده ستاد عمره است.

به گفته وی در مدینه ستاد مرکزی و سه ستاد فرعی مناطق، فعال و در حال خدمات رسانی به زائران هستند.

مسئول ستاد عمره مدینه منوره از ورود روزانه ۱۷۰ کاروان و بیش از ۴۳۰۰ زائر به مدینه خبر داد و افزود: تا کنون۱۰ هزار و ۴۴۳ اتاق و ۲۲ هزار ۷۷۶ تخت در اختیار ایرانیان در مدینه منوره قرار داشته است.

وی یکی از برنامه‌های زائران ایرانی در مدینه را زیارت دوره خواند و خاطرنشان کرد: صبح‌ها در دو وعده زیارت دوره داریم. صبح‌ها ۵۲ دستگاه اتوبوس و بعد از ظهر هم همین تعداد زیارت دوره زائران را در مدینه انجام می‌دهند.

حضوری درباره طبخ غذای زائران نیز اظهار داشت: ۲ آشپزخانه «زین» و «الدخیل» مأموریت پخت غذای زائران را بر عهده دارند که در آشپزخانه زین بالغ بر ۱۱ هزار غذا در هر وعده طبخ می‌شود و در آشپزخانه الدخیل نیز ۱۶ هزار غذا در هر وعده طبخ می‌شود.

وی با بیان اینکه این آشپزخانه‌ها مجهز به سیستم‌های مکانیزه پیشرفته و نظارت‌های بسیار دقیق بهداشتی هستند گفت: همه عملیات آشپزی توسط دستگاه‌های مکانیزه انجام می‌گیرد و در قسمت آشپزخانه‌ها نیز فقط آشپزهای ایرانی مشغول به کار هستند و سعی شده مرغوب‌ترین اجناس و اقلام برای پخت تهیه بشود تا غذا به شایسته‌ترین وجه از نظر بهداشت و کیفیت به زائران برسد.

مسئول ستاد عمره مدینه منوره با اشاره به تمهیدات سازمان حج و زیارت برای استفاده از اجناس ایرانی در پخت غذا بیان داشت: تقریبا تمامی اقلامی که این ۲ ویژگی را داشته باشند، از ایران تهیه شده و برای مصرف به عربستان وارد می‌شود. ویژگی اول اینکه صادرات آن، کشورمان را دچار مشکل نکند و دوم اینکه از نظر حمل و استفاده در عربستان و تاریخ مصرف آن مشکلی نداشته باشد.

به گفته حضوری اقلامی مانند پنیر، شیر، انواع مربا و عسل، زعفران، جو، بلغور، رب، دوغ و… از ایران تامین می‌شود همچنین بخشی از اقلام مانند گوشت، برنج و روغن از داخل عربستان تهیه می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز