خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

آب لوله‌کشی تشنگی حیوانات سیاه‌کوه را رفع نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۱۹۰

در حال حاضر نگرانی راجع به آب وحوش منطقه سیاهکوه وجود ندارد / ایجاد طرح آبخیزداری و جمع‌آوری آبهای سرگردان بهاره می‌تواند آب مورد نیاز وحوش را تا آخر تابستان تامین کند

خشکسالی و کمبود آب در منطقه سیاه‌کوه یزد به ویژه در فصول گرم سال طی چندسال اخیر مشکلات بسیاری را برای حیات وحش منطقه بوجود آورده است به طوری که بسیاری از حیوانات این منطقه در طول سال یا به خاطر تشنگی می‌میرند و یا به منطقه دیگر رفته و شکار شده و از بین می‌روند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روند به حدی بغرنج شده که به گفته «اقبالی احمد آبادی» - که از وی به عنوان پدر پارک ملی سیاه‌کوه یاد می‌شود - هر سال شاهد وجود لاشه‌های حیوانات در منطقه هستیم که به علت تشنگی تلف شده‌اند.

به گفته وی این فاجعه هر سال تکرار می‌شود و متاسفانه محیط زیست استان یزد هیچ گونه توجهی به حیات وحش ندارد.

با این حال، «سعید نمکی» مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که به تازگی برای بررسی موضوع به منطقه سفر کرده است در مورد وضعیت سیاهکوه به ایلنا می‌گوید: منطقه سیاهکوه از سه جهت باتلاقی است و تنها از یک جهت می‌شود به آن دسترسی داشت و آن جبهه جنوبی است.

اما دکتر اقبالی احمد آبادی، پدر پارک ملی سیاه‌کوه انتقاداتی را نسبت به عملکرد محیط زیست استان یزد اینگونه مطرح کرده بود؛ «من چاهی را در منطقه خریداری و آن را برای آبرسانی به حیات وحش وقف کرده‌ام ولی اداره کل محیط زیست استان یزد اقدامی نمی‌کند و از این چاه استفاده نمی‌کند و این درحالی است که حیوانات حیات وحش منطقه به خاطر کم‌آبی تلف می‌شوند.»

نمکی در پاسخ به این انتقادات نیز می‌گوید: با بررسی‌های منطقه متوجه شدیم که برای آبرسانی از چاه مذکور به محل مناسب برای حیات وحش، نیاز به حداقل ۵ کیلومتر لوله کشی آب است که حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و در ضمن باید دانست که نگهداری سیستم انتقال آب نیز هزینه‌های خاص خود را دارد و ضمنا آب چاه مذکور نیز آنچنان کیفیت مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: آنچه به ذهن ما رسیده این است که در دره‌های منطقه ضمن تعمیر آب انبارهای قدیمی تخریب شده، اقدام به ساخت آب انبار کنیم تا آب شرب مورد نیاز وحوش از این طریق تامین شود.

نمکی با بیان اینکه برای انجام یک کار دائم و پایدار از مسئولان منطقه خواسته‌ایم که یک طرح آبخیزداری را با کمک سازمان جنگل‌ها و مراتع در اسرع وقت آماده کنند گفت: ایجاد طرح آبخیزداری و جمع‌آوری آبهای سرگردان بهاره می‌تواند آب مورد نیاز وحوش را تا آخر تابستان تامین کند و این در حالی است که اعتبارات لازم برای این طرح معادل ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان یعنی یک پنجم اعتبارات لازم برای لوله کشی آب است.

به گفته مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر نگرانی راجع به آب وحوش منطقه سیاه‌کوه وجود ندارد و امیدواریم با بازسازی آب انبارهای موجود و استفاده از ظرفیت محلی و تکمیل طرح حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه مشکل آب مورد نیاز حیات وحش مورد نیاز سیاه کوه حل و فصل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز