خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری /

پس از مرگ دو میلیون ماهی، پرورش ماهی در فشافویه ممنوع شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۸۰۲

سد فشافویه یک سد خاکی است که از همان ابتدا محیط زیست با پرورش ماهی در این محیط و با استفاده از آب فاضلاب مخالفت کرده است / عدم تناسب بین ‌آب موجود و بهره‌برداری بیش از ۳۰برابری ظرفیت مجاز از جمله علل اصلی حادثه فشافویه است.

مدیر کل محیط زیست استان تهران اعلام کرد با توجه به اینکه محیط زیست هیچگاه با پرورش ماهی در سّد فشافویه که با آب فاضلاب شهرک واوان اسلامشهر تغذیه می‌شده موافق نبوده بنابراین بهره برداری آبزیان در این محل ممنوع اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمتر از یک هفته پیش خبری مبنی بر مرگ نزدیک به ۲ میلیون ماهی در سد فشافویه اسلامشهر اعلام شد که مباحثمربوط به علّت این مرگ و میر واکنشهای بسیاری را به دنبال داشت.

از یک سو بالا بودن بار آلی و آلوده بودن فاضلاب ورودی به دریاچه به عنوان علت مرگ و میر ماهی‌ها اعلام شد. امّا اداره آبفای جنوب غرب استان تهران این مطلب را تکذیب و اعلام کرد که بر اساس آزمایشات هیچ گونه تغییر نامتعارفی در کیفیت فاضلاب و آب ورودی به سد فشافویه مشاهده نمی‌شود.

اما از سوی دیگر این مسئله که چگونه می‌شود ماهیانی که با آب فاضلاب تغذیه می‌شوند از نظر بهداشتی مشکلی نداشته باشند دغدغه بسیاری از شهروندان و کار‌شناسان بود.

در همین رابطه «داریوش گل‌علیزاده» معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران می‌گوید: پرورش ماهی در سّد فشافویه که از چهار منبع آبی تغذیه می‌شود(که فاضلاب شهرک واوان یکی از آنان است) از سال ۸۳ باظرفیت دویست تن در سال از شیلات مجوز بهره برداری گرفته است.

وی در این مورد که سنجش سلامتی و کیفیت ماهیان چگونه مشخص می‌شود اظهار داشت: مسئول کنترل کیفیت آب مزارع پرورش آبزیان با شیلات و دامپزشکی بوده و سازمان دامپزشکی باید سلامتی آب استخر‌ها را تضمین کند.

به گفته گل علیزاده بر اساس آزمایشات سازمان دامپزشکی آخرین محموله این ماهیان که در آذرماه سال گدشته به بازار عرضه شده از نظر بهداشتی مشکلی نداشته است.

«محمد هادی حیدر‌زاده» مدیر کل محیط زیست استان تهران نیز درمورد علت مرگ ماهیان درسد فشافویه به ایلنا گفت: سد فشافویه یک سد خاکی است که از‌‌ همان ابتدا محیط زیست با پرورش ماهی در این محیط و با استفاده از آب فاضلاب مخالفت کرده است.

وی ادامه داد آخرین تصمیمی که گرفته شده است این است که هیاتی از نمایندگان اداره کل محیط زیست، شیلات، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، شرکت آبفا و دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده و در حال بررسی علت اصلی حادثه است.

حیدرزاده خاطر نشان کرد مهم‌ترین سناریوی که تاکنون به آن دست یافته‌ایم ضعف بهره بردار در استفاده از منابع آب برای پرورش ماهی بوده است. زیرا اگر مشکل فاضلاب بود این فاضلاب چندین سال است که به سد فشافویه وارد می‌شود و اگر قرار بود اتقاقی بیفتد طی چند سال پیش اتفاق می‌افتاد. اگر چه مطمئنیم یکی از علل رخداد این حادثه مشکل فاضلاب بوده است و تاکید داریم که شبکه فاضلاب واوان بایستی حتماً تکمیل و راه اندازی شود.

به گفته وی ظرفیت بهره بردار سّد فشافویه دویست هکتار و به اندازه دویست هزار قطعه ماهی بوده است در صورتی که اکنون به علت خشکسالی تنها ۵۰ هکتار آب در پشت سد باقی مانده است و یک میلیون بچه ماهی در سد ر یخته شده است. همچنین آبگیری در زمان مناسب انجام نشده و به علت خشکسالی دو متر آب کاهش ارتفاع داشته است.

حیدرزاده خاطر نشان کرد عدم تناسب بین ‌آب موجود و بهره‌برداری بیش از ۳۰برابری ظرفیت مجاز از جمله علل اصلی این حادثه است. در هر صورت ما با وجود تغذیه آب سد از فاضلاب، با پرورش ماهی مخالفیم و اجازه بهره‌برداری مجدد را در این مکان برای پرورش ماهی نخواهیم داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا حادثه فشافویه با مرگ دو میلیون قطعه بچه ماهی شاید تلنگری است برای دستگاه‌ها که وظایف نظارتی خود را به درستی انجام نمی‌دهند و تنها پس از وقوع حادثه به فکر انجام اقدامات خود می‌افتند.

محیط زیست می‌گوید از ابتدا با پرورش ماهی با آب فاضلاب در فشافویه مخالف بوده است اما مشخص نیست چگونه از سال ۸۳ بهره بردار توانسته است با مجوزهای شیلات و با وجود اخطارهای محیط زیست کار خود را انجام دهد و در صورتی که سازمان محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی است آیا تنها دادن «تذکر» کافی است. از سوی دیگر سکوت وزارت بهداشت در این میان قابل تامل است و اینکه چگونه می‌شود ماهی‌هایی به بازار عرضه شود که با آب فاضلاب انسانی تغذیه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز