خبرگزاری کار ایران

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به ایلنا:

هر ۵ گونه خاویاری دریای خزر در لیست قرمز IUCN قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۱۷۱

«عوامل متفاوتی در این کاهش ذخایر دخیل هستند از جمله ساخت سد ها که مانع تخم ریزی ماهیان خاویاری در رودخانه ها می شود، ‌قاچاق و صید بی رویه ماهیان خاویاری در کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق از جمله این عوامل هستند.»

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست گفت در حال حاضر ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر در وضعیت بدی قرار دارد به طوری که براساس اعلام iucnهر ۵ گونه این ماهیان در لیست قرمز و در خطر انقراض هستند.

پروین فرشچی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد اینکه ذخایر آبزیان ما در کشور در چه وضعیتی قرار دارد پاسخ داد: به طور کامل در این زمینه اطلاعاتی در دست ندارم اما به صورت موردی می توانم بگویم که در مورد ماهیان خاوری که در دریای خزر قرار دارند وضعیت ذخایر مناسب نیست.

وی ادامه داد: عوامل متفاوتی در این کاهش ذخایر دخیل هستند از جمله ساخت سد ها که مانع تخم ریزی ماهیان خاویاری در رودخانه ها می شود، ‌قاچاق و صید بی رویه ماهیان خاویاری در کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق از جمله این عوامل هستند.

وی با اشاره به مافیای گسترده در این کشورها در زمینه قاچاق ماهیان خاویاری گفت: یک کیلو خاویار دربازار جهانی ۵هزار دلار قیمت دارد در حالی که در بازارهای استانبول، باکو و یا آستاراخان شما می توانید با ۱۵۰دلار خاویار بخرید که این یعنی قاچاق ماهیان خاویاری.

وی با اشاره به اینکه آلودگی دریا و صید بی رویه دست به دست هم داده تا تولید مثل ماهیان خاویاری روز به روز کمتر شود گفت: وقتی در دهه ۹۰ برداشت ماهیان خاویاری تا سه هزار تن خاویار استحصال شد سایتیس کنواسیون حفاظت از گونه ها ی در خطر انقراض مسولیت حفاظت از گونه ها خاویاری را برعهده گرفت.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۱ کل کشورهای حاشیه خزر تنها توانستند ۲۵۰تن در سال ماهی خاویار ی صید کنند واین نشان از کاهش چشمگیر ماهیان خاویاری دارد.

به گفته وی قرار بود به مدت ۵ سال از سال ۲۰۱۱ صید ماهیان خاویاری انجام نشود که البته بسیاری از کشورها این موارد را رعایت نمی کنند.

وی ادامه داد در سال ۲۰۱۱ ایران ۳۰میلیون بچه ماهی خاویاری را دردریای خزر رها سازی کرده اما باید به یاد داشت که از این میزان بچه ماهی تنها ۷/۱ درصد نجات پیدا کرده و به سن بلوغ می رسند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز