خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم نامه طرح مسیر سبز – ساحل پاک؛

تنظیم برنامه جامع پنج ساله مدیریت پسماند / محیط زیست گمشده دولت قبل بود

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۶۲۷

اگر حجم گردشگری استان‌های ساحلی در نوروز روزانه ۱۲ میلیون گردشگر باشد بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تن پسماند به صورت روزانه تولید می‌شود که این حجم علاوه بر پسماندهای عادی روزانه مردم ساکن این مناطق است.

ایلنا: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تنظیم برنامه پنج ساله مدیریت جامع پسماند و اعلام نتایج آن در روز دوم اردیبهشت مصادف با روز زمین پاک خبر داد.

به گزارش ایلنا، " معصومه ابتکار " در مراسم امضای تفاهم نامه طرح مسیر سبز – ساحل پاک اظهار کرد: این طرح به صورت یک هم‌پیمانی در دستور کار ذینفعان و دست اندرکارانی است که به نوعی با موضوع مدیریت پسماند در استان‌های درگیرروبرو هستند و امیدواریم به تبع آن جریانی شکل بگیرد که این مسئله به صورت موثری در استان‌ها پیگیری شود.

وی ادامه داد: تاکید ما برای برگزاری این جلسه با حضور استانداران شش استان مازندران، البرز، تهران، گیلان، قزوین و گلستان به این دلیل است که استانداران عالیترین مقام مسئول اجرایی هستند که می‌توانند به بهترین شکل برای تحقق اهداف این تفاهم نامه اقدام کنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه به طور سنتی در برنامه ریزی‌های این استان‌ها موضوع گردشگری پیش بینی نشده بود، اظهار کرد: ‌ این در حالی است که اگر حجم گردشگری استان‌های ساحلی در نوروز روزانه ۱۲ میلیون گردشگر باشد بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تن پسماند به صورت روزانه تولید می‌شود که این حجم علاوه بر پسماندهای عادی روزانه مردم ساکن این مناطق است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع منظره مناطق طبیعی اظهار کرد: ‌ امروز در دنیا برای منظره ارزش اقتصادی قائل هستند و نقاطی را به عنوان میراثطبیعی تعیین می‌کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ‌ بخش‌هایی مانند راهداری، وزارت راه، وزارت کشور، وزارت بهداشت و سازمان آب و فاضلاب از دستگاه‌هایی هستند که به نوعی با این موضوع درگیر بوده و باید برای آن برنامه ریزی داشته باشند. همچنین در سطح محلی شورا‌ها، فرمانداران، شهرداری‌ها و حتی دهیاران نقش کلیدی در این موضوع دارند.

ابتکار اضافه کرد: در بحثعوارض می‌توان از عوارضی که از گردشگران گرفته می‌شود برای مدیریت پسماند استفاده کرد.

وی با تاکید بر اهمیت نقش NGO‌ها در زمینه مدیریت پسماند اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای که امضا شد جنبه آموزشی، فرهنگی، اجرایی و عملیاتی دارد که در هر بخش می‌توان با کمک مردم سرمایه گذاری کرد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه از جهات قوانین و آیین نامه مدیریت پسماند، در سطح خوبی قرار داریم، افزود: شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و کرمانشاه از جمله شهرهایی هستند که به دلیل تراکم جمعیت برنامه پنج ساله‌ای برای مدیریت پسماند‌هایشان داشته‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مفاد ایجاد سرویس‌های بهداشتی در استان‌های شمالی و استانهایی که به این مناطق گردشگر می‌فرستند، اظهار کرد: در جلسه‌ای که با آقای نوبخت معاون برنامه ریزی ریاست جمهوری داشتیم ایشان قول همه جور همکاری در این زمینه داده‌اند.

محیط زیست گمشده دولت قبل بود

ابتکار در خصوص دستاوردهای زیست محیطی دولت یازدهم با بیان اینکه محیط زیست گمشده دولت قبل بود، اظهار کرد: متاسفانه در آن زمان موضوع محیط زیست از اولویت‌ها خارج شده و در برنامه ریزی‌ها مدنظر قرار نمی‌گرفت؛ اما در دولت جدید این موضوع به یکی از اولویت‌های برنامه‌های ملی تبدیل شده و در موضوع هدفمندی یارانه‌ها نیز برای اولین بار توجه ویژه‌ای به آن شده است.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی محیط زیست، صندوق ملی محیط زیست و جای گرفتن آن در دیپلماسی کشور اظهار کرد: امیدواریم با این هماهنگی‌ها و تغییر رویکردی که به وجود آمده گام‌های بزرگی در جهت حفاظت از محیط زیست کشور برداریم.

معاون رئیس جمهور در خصوص مدیریت پسماندهای ویژه در کشور گفت: از آنجا که این کار جنبه اقتصادی دارد و بخش خصوصی نیز مایل به مشارکت است، برنامه ریزی‌های بسیار خوبی در این زمینه داریم که به موقع اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مدیریت پسماند در روستا‌ها و شهرستان‌های کشور نیز اظهار کرد: مدیریت پسماند در شهرستان‌ها و روستا‌ها با همکاری شوراهای شهر و شهرداری‌ها انجام خواهد شد که به همین منظور برنامه ریزی‌ها برای مدیریت پسماند از مصرف گرفته تا الگوی مصرف و به طور کلی چرخه تولید زباله و مدیریت آن انجام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز