خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد؛

افزایش قیمت عتبات در سال ۹۳ / اعلام اولویت جدید برای حج تمتع

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۴۷۲

هم اکنون ۱۰۰ هزار ظرفیت خالی برای عمره موجود است / اولویت‌های جدید برای عمره به صورت استانی اعلام می‌شود / برای نخستین بار هزینه حج تمتع به صورت اقساط از زائران دریافت می‌شود.

ایلنا: ‌رئیس سازمان حج و زیارت، با بیان اینکه قیمت عتبات در سال ۹۳ افزایش می‌یابد، گفت: الویت‌های جدید برای حج تمتع اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " سعید اوحدی "، رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه در مجموع ۳۰ هزار نفر در سراسر کشور از طریق اینترنت و به صورت حضوری برای عتبات ثبت نام کردند اظهار کرد: این ثبت نام برای دوره سه ماهه صورت گرفته و امروز قرعه‌کشی اولویت بندی اعزام عتبات انجام شد.

وی ادامه داد: بر این اساس از ۴ اسفند ماه امسال از ساعت ۸ صبح بر اساس قرعه کشی صورت گرفته ثبت نام قطعی برای زائرین عتبات فراهم می‌شود و زائر می‌تواند در گروه‌های قیمتی به صورت زمینی و هوایی سفر خود را انتخاب کند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه یک گروه ذخیره نیز برای عتبات در قرعه کشی امروز مشخص شده است تاکید کرد: با توجه به آخرین رایزنی بانک مرکزی، ارز مبادله‌ای برای سفر عتبات تا پایان امسال امکان پذیر است از این رو به دلیل حذف ارز مبادله‌ای از سال ۹۳ قیمت عتبات بین ۷ تا ۹ در صد افزایش می‌یابد.

اوحدی افزود: کمترین نرخ سفر زمینی به عتبات به صورت زمینی ۷۰۰ هزار تومان و بالا‌ترین نرخ به عتبات به صورت هوایی یک میلیون و سیصد هزار تومان بود که پیش بینی می‌کنیم در سال آینده این نرخ از ۷۰۰ به ۷۵۰ و به صورت هوایی نیز تا یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان افزایش یابد.

اوحدی با تاکید بر اینکه در صورت توافق با دولت عراق ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت عتبات کاهش می‌یابد در باره امنیت عتبات گفت: تامین امنیت بر عهده دولت عراق است و خوشبختانه در سال‌های اخیر کمترین مشکل امنیتی را داشتیم و اگر زائر به صورت مجاز سفر کند مشکلی برایش ایجاد نمی‌شود.

وی همچنین از تصویب شرکت توسعه و عمران امید زائر خبر داد و گفت: موفق شدیم در شورای عالی برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری این شرکت را به ثبت برسانیم و از آنجا که وظیفه اصلی این شرکت توسعه زیر ساخت‌های خدماتی است؛ امیدواریم با همکاری سه بانک ملت، ملی و گردشگری بخش خصوصی در کشور عراق، مشکل اقامتی را برای زائرین عتبات حل کنیم. بدین ترتیب که تاکنون دو قطعه زمین در کربلا یک قطعه زمین در نجف یک قطعه زمین در مرز شلمچه و یک قطعه زمین در مرز ایران نهایی شده است.

وی در باره اعزام دریایی زائر به عتبات گفت: به دنبال اعزام زائر از آبادان و خرمشهر به بصره هستیم که در حال مطالعه این موضوع و بررسی تمامی جوانب آن هستیم. البته نوروز امسال چنین بکیجی را برای عتبات نداریم اما امیدواریم بتوانیم برای سال بعد این شرایط را فراهم کنیم.

وی در بخش دوم صحبت‌های خود درباره عمره نیز گفت: دویست و پنجاه هزار زائر عمره تاکنون مشرف شده‌اند اما متاسفانه به دلیل مشکلات جوی ۱۰پرواز لغو شد که این پرواز‌ها در اوایل فروردین و نوروز اعزام می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۰ هزار ظرفیت خالی برای عمره موجود است گفت: اولویت‌های جدید برای عمره به صورت استانی اعلام می‌شود. بدین ترتیب برای عمره روزانه ۱۴ پرواز و به صورت هفتگی ۱۰۰ پرواز داریم و آخرین اعزام نیز ۵ تیرماه ۹۳ خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تخریب دو هتل در مدینه که طرف قرار داد زائرین ایرانی است گفت: پیش بینی می‌کنیم به دلیل این مسئله در مجموع ۸۰۰ هزار نفر به عمره اعزام شوند.

اوحدی در باره حج تمتع نیز گفت: تاکنون ۶۰درصد ظرفیت تمتع ۹۳ بدن هیچ مشکلی تکمیل شده و ودیعه گذاران حج تمتع ثبت نام خود را انجام دادند البته تنها ۷۰ درصد از کسانی که واجد شرایط بودند مراجعه کردند.

وی با بیان اینکه در حج تمتع امسال نیز ۴۰ درصد از کسانی که واجد شرایط بودند به هر دلیلی برای اعزام مراجعه نکردند تصریح کرد از امروز الویت جدید برای ثبت نام حج تمتع اعلام شد از این رو کسانی که تا ۱۰/۱۱ / ۸۴ ودیعه گذار حج تمتع بودند می‌توانند به مدت یک هفته برای ثبت نام اقدام کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ۴۴۵ کاروان برای حج تمتع سال آینده در نظر گرفته شده است. گفت: اولین پرواز ۱۴ شهریور ماه به حج تمتع انجام می‌شود و آخرین پرواز برگشت ۶ آبان ۹۳ خواهد بود. تمام زائرین باید تا فروردین ماه سال ۹۴ اعتبار گذر نامه داشته باشند.

وی درباره هزینه حج تمتع در سال ۹۴ نیز اظهار داشت: کمترین قیمت اعزام هفت میلیون و هفتصد هزارتومان و بیشترین آن ده میلیون پانصد و نودهزار تومان است برای حج تمتع سال آینده ۱۱ گروه قیمتی داریم و زائرین برای نخستین بار هزینه سفر خود را به صورت قسطی پرداخت می‌کنند. به طوری که در قسط اول مبلغ ۵ میلیون تومان که ۵ / ۲ میلیون تومان آن سود با نکی ودیعه‌شان است و قسط دوم نیز در اردیبهشت ماه سال ۹۳ پرداخت خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه امسال تا پیش از ۲۹ اسفند ماه تمامی کاروانهای حج تمتع بسته می‌شود در باره زمان ثبت نام مجدد برای زائرین به حج تمتع تصریح کرد: پیش بینی می‌کنیم ۱۰ تا ۱۵ سال طول بکشد ثبت نام جدید تمتع صورت گیرد اگر چه بر اساس قول کشور عربستان پس از توسعه مسجد الحرام سهمیه کشور ایران قرار است از دو سال اینده از ۶۰هزار به ۱۲۰ هزار یا حتی بیشتر افزایش یابد.

اوحدی با بیان اینکه با توجه به ثبت نام اخیر برای عمره که مورد تایید بعثه مقام معظم رهبری نیز نبود گفت ثبت نام جدید برای عمره نیز حداقل تا سه سال آینده امکان پذیر نیست مگر اینکه بتوانین ظرفیت‌های اعزامی به عمره را افزایش دهیم چرا که هم اکنون بیش از ۶ میلیون نفر زائر ثبت نام عمره داریم.

رئیس سازمان حج و زیارت در باره ابراز نارضایتی زائرین عمره نسبت به کاهش زمانشان در عمره گفت: عمره اعمال زیادی ندارد از این رو بیش از ده روز ماندن برای عمره لازم نیست. واین واقعیت است. اگر چه برای حج تمتع ۲۹ روز تا ۳۶ روز مدت زمان اقامت وجود دارد اما با این حال بسیاری از زائرین درخواست حضور کمتری را دارند که متاسفانه این موضوع در اختیار ما نیست.

وی ابراز امیدواری کرد با حل مشکل اقامتی در عتبات شرایطی فراهم شود که زائرین به عتبات بتوانند ۳ یا ۴ روزه به سفر بروند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز