خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور:

سه برابر ظرفیت منابع از محیط زیست بهره برداری کرده ایم

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۴۱۸

موضوع محیط زیست موضوعی فرابخشی و مهم است و اقتصاد سبز که از سال ۲۰۰۸ به اساسی ترین راهکار رسیدن به توسعه پایدار تبدیل شده راه برون رفت از وضعیت امروزی است.

ایلنا: معاون اول رئیس جمهور گفت: منابع محیط زیست در معرض تخریب است به این دلیل که سه برابر استفاده از ظرفیتهای طبیعی کشور از منابع بهره برداری شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمابشگاه بین اللملی محیط زیست اظهار داشت: موضوع محیط زیست موضوعی فرابخشی و مهم است و اقتصاد سبز که از سال ۲۰۰۸ به اساسی ترین راهکار رسیدن به توسعه پایدار تبدیل شده راه برون رفت از وضعیت امروزی است.

وی افزود: همه کشورها برای حل چالشهای خود نیازمند رشد اقتصادی و توسعه هستند و شاید در مقاطعی فکر کنند که رشد اقتصادی بدون در نظر گرفتن محیط زیست می تواند انجام شود اما در دهه های اخیر به این مطلب پی برده اند که رشد و توسعه پایدار تنها با توجه به محیط زیست امکان پذیر است و اگر این توجه صورت نگیرد هزینه هایی که برای احیای محیط زیست می شود بیش از دستاورد های این طرح هاست و به همین دلیل برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد سبز باید مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: ما کشور در حال توسعه ای هستیم و در بخش اقتصاد چالشهای جدی پیش رو داریم و در عین حال نیاز داریم که برای بالار فتن سطح سرانه رفاه مردم و پیشبرد آینده جوانان راه توسعه را در پیش گیریم اما در این میان مهمترین موضوع مسئله زیست محیطی است و ما باید توجه داشته باشیم که ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و از حساسیتهای بالای زیست محیطی برخوردار است به دلیل عدم توجه به محیط زیست در دهه های قبل در حال حاضر با چالشهای زیست محیطی جدی روبرو هستیم ونتواسته ایم به توسعه پایدار دست یابیم.

جهانگیری تاکید کرد: ادامه پیدا کردن خشکسالی و در معرض آلودگی قرار گرفتن زیستگاهای گیاهی جانوری وآبی باعثتخریب محیط زیست می شود و احیای آنها نیازمند هزینه سنگین است.

وی با اشاره به دریاچه ارومیه گفت: براساس برآوردهای انجام شده احیای دریاچه ارومیه نیازمند کاری چندین ساله با حجم بالای منابع است.

معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست گفت: به واسطه آلودگی هوا و آلودگی آبهای سطحی و برداشت غیر متعارف از آبهای زیر زمینی کیفیت زندگی مردم کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر سه برابر ظرفیت منابع طبیعی کشور مورد بهره برداری قرار گرفته است و همین امر محیط زیست کشور را در معرض تخریب قرار داده است و درکنار تمام مسائل پدیده گرد وغبار ۲۳ استان کشور را تحت تاثیر قرار داده و مردم را در معرض آسیب های جدی و مهم قرار داده است.

جهانگیری افزود: توسعه اقتصادی نیازمند کا ردر حوزه صنعت و اقتصاد و کشاورزی است و چالشهای محیط زیستی هم در این میان باید مورد توجه قرا ر گیرد و تنها راهی که این دو پدیده را به هم پیوند می زند و کشور را از وضعیت کنونی خارج می کند اقتصاد سبز است.

وی تاکید کرد: همه دستگاههای کشور قوای سه گانه و مردم باید محیط زیست را جدی بگیرند و با طرحهای زیست محیطی همراه شودند

او همجینن به نقش دستگاههای تبلیغاتی رسانه ها اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی وقایع باید به درستی توسط رسانه ها انجام شود و مسئله ای که می توان در این زمینه به آن اشاره کرد تعداد روزهای هوای سالم در کلان شهرها و تهران است که به انگشتهای یک دست رسیده است و برون رفت از این مشکل نیازمند کار جدی است.

معاون اول رئیس جمهو با انتقاد از برخی مدیران گفت گاهی مدیری برای افزایش محبوبیتش از منابع طبیعی به هر شکلی استفاده می کند در حالیکه منابع باید از جایی استفاده شود که نیاز مردم است.

وی با تاکید بر مسئله آلودگی هوا ادامه داد: اگر به آلودگی هوا پرداخته نشود ما با انواع و اقسام مشکلات روبرو خواهیم شد و راه حل خروج از این سطح از‌ آلودگی تنظیم مضرف انرژی و سوخت خودروهاست که باید در دستور کارقرار بگیرد.

جهانگیری در پایان اعلام کرد که شورای عالی محیط زیست دوباره احیا شده و کارگروههای مختلفی درآن ایجاد شده است

وی همچین از هدفمندی یارانه ها نامبرد و اعلام کرد که فاز دوم هدفمندی یارانه ها یکی از جهت گیری ها، ‌ بحثمسائل زیست محیطی است و در این راستا خارج کردن خودرو های فرسوده و عدم هدر دادن منابع انرژی در کارخانه ها و خانه ها در دستور کار دولت قرار دارد.

در پایان او ابراز امیدواری کرد که در این دوره از دولت همه به موضوع محیطزیست اهمیت ویژه ای بدهند و از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و سازمانهای مردم نهاد خواست تا با جدیت رفع مشکلات زیست محیطی را پیگیری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز