خبرگزاری کار ایران

در همایش پاسداشت محیط زیست؛ محیط زیست بار دیگر قربانی شد؛

برخورد سیاسی با محیط زیست؛ وزرا نیامدند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۷۱۳

مادام که توسعه سیاسی در کشور رشد نکند مسائلی مانند محیط زیست یتیم می‌ماند و این یعنی حفاظت از محیط زیست یعنی کشک / اگر دریاچه ارومیه یا زاینده‌رود در امریکا یا اروپا بود؛ صدا و سیما بارها برنامه‌هایی پیرامون خطرات خشک شدن آنها پخش می‌کرد.

ایلنا: مراسم پاسداشت محیط زیست شب گذشته(۵ بهمن) درحالی برگزار شد که بیشترین انتقادها به عملکرد صدا و سیما و همچنین دولت‌های گذشته و شهرداری تهران در حوزه محیط زیست مربوط می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کامبیز نوروزی(حقوقدان) طی سخنانی گفت: راجع به حقوق محیط زیست صحبت کردن بسیار سخت است زیرا درباره بدیهیات صحبت کردن کار مشکلی است. اگر ما مومن هستیم و به خداوند ایمان داریم؛ باید از هر چیزی در جای خودش استقاده کنیم والا دچار عذاب می‌شویم همانگونه که امروز شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: امروز وزرایی که دعوت بودند؛ نیامدند اما در این میان فقط وزرا مقصر نیستند بلکه شهرداری تهران که با هزینه‌های مجهول پلی را در تهران می‌سازد اما برای محیط زیست کاری نمی‌کند؛ مقصر است. به همین دلیل حرف زدن از حقوق مسلم هوای پاک و محیط زیست بیهوده است.

نوروزی تاکید کرد: دولت‌های گذشته هیچ کاری نکرده‌اند و اگر همین گونه ادامه پیدا کند به فرموده‌ی قرآن؛ عذاب خداوند بر ما نازل می‌شود.

صادق زیباکلام(استاد دانشگاه) نیز گفت: امروز اگر در این جلسه یک معامله چند صد هزار دلاری انجام می‌شد قطعا بابک زنجانی حضور پیدا می‌کرد یا اگر یک مراسم مذهبی برگزار می‌شد که شب قرار بود بیست و سی آن را پخش کند؛ قطعا وزرا حضور پیدا می‌کردند اما چون این مراسم؛ مابه‌ازای سیاسی ندارد؛ کسی در آن حضور پیدا نمی‌کند.

زیباکلام توجه به محیط زیست را مهم دانست و افزود: مادام که توسعه سیاسی در کشور رشد نکند مسائلی همچون محیط زیست یتیم می‌ماند و اینکه در اصل ۵۰ قانون اساسی آمده است حفاظت از محیط زیست یک وظیفه‌ی عمومی است؛ ارزشی ندارد و یعنی کشک.

وی ادامه داد: امروز همه چیز متولی دارد اما محیط زیست هیچ متولی ندارد. ما از خانم ابتکار می‌خواهیم که امروز متولی ما شود. ما باید وجدان خفته جامعه را بیدار کنیم و در کوتاه مدت دست به یک کودتای رسانه‌ای بزنیم.

وی با انتقاد از صدا و سیما گفت: اگر دریاچه ارومیه یا زاینده‌رود در امریکا یا اروپا بود؛ صدا و سیما بارها برنامه‌های مختلفی را پیرامون خطرات خشک شدن آنها پخش می‌کرد.

رویا تیموریان نیز گفت: باید امروز از خود بپرسیم میراثفرزندان ما چه خواهد شد و زمانی که فرزندان ما در آینده از آسمان آبی می‌پرسند چگونه می‌خواهیم منظورمان را بیان کنیم. دیگر نمی‌توانیم به فرزندانمان بگوییم که پنجره را باز کنند تا هوا تازه شود زیرا این هوا امروز مانند سم وارد ریه می‌شود. در آینده به جای قصه پریان باید از آب و هوای پاک به عنوان افسانه یاد کنیم و طبیعت پاک به عنوان یک قصه علمی تخیلی مطرح می‌شود.

احمدرضا درویش هم با قرائت متنی انشاگونه گفت: من امروز هم حیرت زده هستم که بافضایی روبرو هستیم که مردم می‌توانند حرف بزنند و مسئولان بشنوند اما ما هنوز تن‌لرزه‌های تعطیلی خانه سینما را فراموش نکرده‌ایم به همین دلیل من همچنان در روزه سکوت هستم.

وی ادامه داد: عنصر اصلی برای ما هواست زیرا اگر هوا نباشد نه از باغ نشان می‌ماند نه از باغبان و ما امروز باید به دنبال برداشتن دیوارهای باغ باشیم.

فرهاد توحیدی نیز گفت: مشکل امروز ما فقدان شهروند مسئول است زیرا شهروندی که مسئول نیست؛ فرافکنی می‌کند و می‌خواهد مشکلات را به گردن دیگران بیاندازد اما با حرکت‌هایی که این روزها شده؛ ما شاهد زایش شهروند مسئول هستیم.

منیژه حکمت با قرائت میثاق‌نامه‌ی آسمان آبی گفت: این میثاق‌نامه را بیش از ۳۰هزار نفر از فرهیختگان و روزنامه‌نگاران هنرمندان و نویسندگان امضا کرده‌اند و امیدوارند وزرای ما و سایر مسولان نیز شانه خالی نکنند و این میثاق نامه را امضا کنند. باید به یکدیگر احترام بگذاریم و اجازه بدهیم تا دیگران حرف بزنند و اینکه فقط خودمان حرف بزنیم؛ درست نیست.

در این مراسم هنرمندانی همچون احمدرضا درویش، فرهاد توحیدی، کامبیز نوروزی، صادق زیباکلام، رویا تیموریان، ‌ پگاه آهنگرانی، جابر قاسمعلی، شهاب رضویان و فاطمه راکعی حضور داشتند و اجرای برنامه برعهده عباس سجادی بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز