خبرگزاری کار ایران

در دیدار نجفی با سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو عنوان شد:

انتقاد معاون رئیس جمهور از تخریب کاشی‌های مقبره نظامی گنجوی

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۴۱

اخیرا محمد علی نجفی در مورد اقدامات کشور آذربایجان با موضوع تخریب کاشی های فارسی نوشته مقبره نظامی گنجوی و نیز درخواست آذربایجان برای ثبت چوگان به مدیر کل یونسکو نامه نوشته است که موضوع این دو نامه از سوی دفتر منطقه ای یونسکو در تهران به طور ویژه پیگیری می‌شود.

ایلنا: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با هیراناند پورکیت سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو با انتقاد از تخریب کاشی‌های فارسی نوشته مقبره حکیم نظامی گنجوی و نیز اقدامات آذربایجان مبنی یر درخواست ثبت جهانی چوگان به نام خود گفت: انتظار داریم یونسکو این موضوعات را پیگیری کند.

به گزارش ایلنا، " محمد علی نجفی " در این دیدار با بیان اینکه این گونه رفتارها در حوزه فرهنگ معنایی ندارد گفت: در مورد این دو اتفاق ناگوار به مدیرکل یونسکو نیز نامه نوشته‌ام که البته هنوز پاسخ این دو نامه داده نشده و از این موضوع ناخرسندم لذا از شما می خواهم این دو نامه را پیگیری کنید.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم و شخص دکتر روحانی بر دیپلماسی فرهنگی تاکید دارد افزود: این موضوع نیز می‌تواند از سوی یونسکو به عنوان یک فرصت مناسب دنبال شود.

معاون رئیس جمهور با تشریح وظایف و فعالیت های سازمان متبوع خود ادامه داد: سه ماموریت اصلی برای سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعریف شده که اولین ماموریت سازمان که موضوع میراثفرهنگی است ارتباط بسیار تنگاتنگی با یونسکو دارد ضمن اینکه هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز که دومین حوزه ماموریتی سازمان است با فرهنگ و هنر و به طبع آن با اهداف و برنامه های یونسکو مرتبط است.

نجفی اضافه کرد: در عین حال ماموریت سوم سازمان که موضوع گردشگری است به خاطر ماهیت فرهنگی گردشگری و سفر ارتباط مستقیمی با فعالیت های یونسکو دارد چرا که گردشگری قبل از این که یک صنعت و موضوع اقتصادی تلقی شود یک موضوع کاملا فرهنگی و اجتماعی است.

به گفته رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اگرچه گردشگری در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته می شود و گردش مالی بسیاربالایی نیز دارد اما ماهیت آن فرهنگی است و نگاه ها به این بخش قبل از هرچیز باید فرهنگی باشد.

نجفی در بخش دیگری از این ملاقات گفت: از آنجایی که مسئولیت های متعددی را از اول انقلاب تا کنون داشته ام بارها به مقر یونسکو در پاریس سفر کرده و با مدیران کل این نهاد بین المللی دیدار و گفت وگو داشته ام.

وی ادامه داد: البته با مدیر کل کنونی این سازمان هنوز دیدار نکرده‌ام لذا درخواست من از شما به عنوان سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران این است که دو نامه ارسال شده از سوی این سازمان به یونسکو در خصوص اقدامات کشور آذربایجان را پیگیری کنید.

معاون رئیس جمهور افزود: از آنجائیکه دفتر منطقه ای یونسکو در تهران مستقر است این امیدواری وجود دارد که موضوعات مرتبط با میراثفرهنگی ایران به نحو شایسته تری دنبال شود.

در این دیدار هم چنین هیراناند پورکیت سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو با ابراز خرسندی از حضور در کشورمان و دیدار با نجفی، از ایران به عنوان یک کشور بزرگ با تمدنی کهن و تاریخی نام برد که در منطقه در حوزه های مختلف سرآمد بسیاری از کشورهاست.
وی خاطر نشان کرد: موضوعات مهم مرتبط با مسایل فرهنگی در ایران را از طریق دفتر منطقه ای یونسکو در تهران به صورت جدی پیگیری خواهم کرد.

نامه‌های نجفی به مدیرکل یونسکو را پیگیری می‌کنم

سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران با اشاره به نامه نگاری محمد علی نجفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص تخریب کاشی های فارسی نوشته مقبره حکیم نظامی گنجوی و درخواست آذربایجان برای ثبت چوگان به نام کشور خود گفت: به طور ویژه این نامه ها را از طریق دفتر یونسکو در تهران پیگیری می کنم.

وی افزود: اخیرا محمد علی نجفی در مورد اقدامات کشور آذربایجان با موضوع تخریب کاشی های فارسی نوشته مقبره نظامی گنجوی و نیز درخواست آذربایجان برای ثبت چوگان به مدیر کل یونسکو نامه نوشته است که موضوع این دو نامه از سوی دفتر منطقه ای یونسکو در تهران به طور ویژه پیگیری خواهدشد.

وی با بیان اینکه یونسکو به موضوعات مهم فرهنگی حساس است و این گونه مسایل را به طور جدی دنبال می کند ادامه داد: دغدغه دکتر نجفی دغدغه به جایی است و یونسکو به خاطر مسئولیتی که در حوزه فرهنگ دارد این موضوع را دنبال و به این دغدغه ها پاسخ خواهد داد.

وی هم چنین درپاسخ به سوالی در مورد دورنمای همکاری های ایران و یونسکو در دولت یازدهم گفت: به نظر من چشم انداز بسیار خوبی برای همکاری های مشترک ایران و یونسکو در آینده ترسیم شده است.

به گفته وی موضوع صلح و آرامش و نیز اعتدال از موضوعاتی است که یونسکو به آن توجه دارد و با توجه به روی کارآمدن دولت یازدهم و تاکیدات دکتر حسن روحانی در خصوص مسایل مهم فرهنگی در منطقه و جهان این انتظار وجود دارد که سطح همکاری های یونسکو و جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش افزایش یابد.

سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران ادامه داد: بعد از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران در انتخابات ۲۴ خرداد ماه امسال دبیر کل یونسکو نیز پیام تبریکی را به رئیس جمهور ارسال کرد و پیش بینی می شود این ارتباط صمیمانه و ارزشمند بتواند به توسعه و تقویت همکاری های مشترک یونسکو و ایران در آینده کمک کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز