خبرگزاری کار ایران

نوبخت در صحن علنی مجلس:

افزایش قیمت حامل‌های انرژی فشار بر مردم ایجاد می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۲۳۲

افزایش قیمت حامل‌های انرژی فشار و نارضایتی ایجاد می‌کند پس راه دیگری که وجود دارد محدود کردن یارانه‌بگیران است که البته به راحتی شدنی نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور اظهار کرد: نمی‌شود به بهانه تامین منابع مالی برای کشور به مردم فشار بیش از حد وارد کرد و دولت و مجلس نیز نسبت به افزایش قیمت‌ها و فشار به روی مردم حساس هستند.

به گزارش ایلنا، محمدباقر نوبخت در جریان رسیدگی به تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در چارچوب رسیدگی به لایحه بودجه کل کشور در جلسه علنی امروز مجلس گفت: هدفمندی یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های بودجه‌ای و اقتصادی در کشور است چرا که هر فردی که در ایران متولد می‌شود مشمول این طرح می‌شود و باید نمایندگان در تدوین، بررسی و تصویب این بخش دقت نظر ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود: واقعیت این است که ما باید مبالغی را متناسب با درآمدها صرف کنیم و در صورت نیاز با افزایش قیمت‌ها درآمدهای مورد نیاز را حاصل کنیم و در مسیر هدفمندی به تولید، بهداشت و درمان و تامین اجتماعی اختصاص دهیم و بر اساس قانون هدفمندی نیز باید حداکثر ۵۰ درصد از منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها و حذف یارانه دولتی را صرف پرداخت یارانه نقدی کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور با بیان اینکه در عمل از سال ۸۹ تا امروز ۱۲۷ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها و حذف یارانه‌ها منبع مالی تامین شده است، اظهار داشت: اتفاقی که افتاده است این است که ما برای جبران کسری‌های ۴۷ هزار میلیارد تومان از خزانه، پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی و پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه به مبلغ درآمد اضافه و به مردم پرداخت گردید.

نوبخت اضافه کرد: این سوال است که آیا چیزی باقی مانده که به بخش‌های توسعه‌ای و صنعت بدهیم؟ و در سال جاری نیز یازده هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کردیم و در سال آینده نیز پیش‌بینی می‌کنیم بالاترین عددی که بتوانیم با توجه به قیمت فعلی نفت از محل افزایش قیمت‌ها داشته باشیم ۳۳ هزار میلیارد تومان است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امکان افزایش بیش از این در حامل‌های سوخت و انرژی وجود ندارد چراکه ما نمی‌توانیم به مردم بیش از این فشار وارد کنیم و در مقابل نیز منابعی را برای بخش صنعت و بهداشت نیازمندیم و این معادله در شرایط کنونی شدنی نیست چرا که همان‌طور که گفته شد افزایش قیمت حامل‌های انرژی فشار و نارضایتی ایجاد می‌کند پس راه دیگری که وجود دارد محدود کردن یارانه‌بگیران است که البته به راحتی شدنی نیست تا کمبود ۱۰ هزار میلیارد تومان را جبران کنیم لذا لازم است پیشنهاد کمیسیون و دولت که حاوی مطالب مثبتی است نهایی شود و اشکالات آن نیز با تفاهم و توافق اصلاح گردد اما آنچه که مورد تاکید است این است که پیشنهاد کمیسیون عین پیشنهاد دولت نیست و نمی‌توان آن را بازگشت به گزارش لایحه بودجه دولت دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز