خبرگزاری کار ایران

رییس مجلس شورای اسلامی:

احیای تولید با تزریق سرمایه در گردش میسر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۲۴۵

جریان‌های استکباری پس از انقلاب اسلامی فشار آوردند ثمرات این انقلاب با شکوه در فضای غبارآلود کمتر دیده شود اما با فضل الهی مشکلات باعثشد تجربه مردم افزایش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلات مهم در بخش تولید کمبود سرمایه در گردش است که در این زمینه باید تلاش شود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تأمین شود.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی امروز(دوشنبه) در مراسم افتتاح شرکت عطرین نخ قم با تبریک ایام دهه فجر گفت: حرکت پویای انقلاب اسلامی باعثرونق و آبادانی در جهات مختلف برای کشور اسلامی شده و این ایام یادآور مردم با دیکتاتوری وابسته به بیگانگان بود و نورانیتی که انقلاب اسلامی در قیام با شکوه ملت به وجود آورد، امروز ثمرات آن را در ایران و کشورهای مختلف شاهد هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت جریان‌های استکباری پس از انقلاب اسلامی فشار آوردند که‌گاه ثمرات این انقلاب با شکوه در فضای غبارآلود کمتر دیده شود اما با فضل الهی مشکلاتی که را که دشمنان ایجاد کردند باعثشد تا تجربه مردم افزایش و ملت آبدیده‌تر شوند.

لاریجانی افزود: بعد از انقلاب در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی و همچنین تولید و آبادانی تجربیات خوبی را کسب کرده‌ایم و نباید فراموش کرد که زمانی برای کار در بخش تولید به بیگانگان وابستگی شدید داشتیم.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: حرکت انقلاب اسلامی و نصایح امام خمینی(ره) بر روی موضوع استقلال و تولید داخلی تأکید داشت و این موضوعات را یک فضیلت می‌دانست.

رئیس مجلس افزود: اگر تولید به دست خود مردم انجام شود امر با فضیلتی بوده و تجربه انقلاب نشان داده که جوانان این مرز و بوم در تولیدات پیچیده نیز مسلط شده‌اند، در بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه فناوری‌های نانو به امر تولید داخلی در تمامی زمینه‌ها توجه شد و این نکته مهمی است که در صنعت نانو در دنیا رتبه هفتم را داریم و در منطقه جایگاه اول را داریم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در صنایع هسته‌ای افزود: در صنایعی مانند فولاد قبل از انقلاب کار چندان مهمی انجام نشده بود این در حالی است که در حال حاضر حجم زیادی از صادرات غیر نفتی به صادرات محصولات پتروشیمی و فولاد اختصاص دارد البته نباید به این موضوعات تنها دلخوش کرد و باید برای پیشرفت مطلوب‌تر جهش داشت.

رئیس نهاد قانونگذاری تأکید کرد: گاهی اشکالاتی در سبک‌های مدیریتی و همچنین مشکلاتی که دشمنان بیرونی ایجاد کردند باعثشد بخشی از انرژی کشور صرف دفاع از آرمان‌های اسلامی و کشور شود.

لاریجانی گفت: سیاست‌های کلی نظام اسلامی در موضوعاتی مانند تولید، تدوین و ابلاغ شده اما موضوع کانونی که در اقتصاد مقاومتی برجسته بوده رونق بخش تولید است که باید محور قرار گیرد و در این زمینه نباید دچار تفرق ذهنی شویم بنابراین باید امور مختلف را حول محور توسعه بخش تولید ساماندهی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در تولید داخل دست‌هایی وجود داشته که به عنوان رکود از آن نام می‌بریم؛ بنابراین باید متناسب با هر بخش دارو تهیه کرد و جهت گیری‌های دولت نیز به نحوی باشد که از وضعیت رکود خارج شویم و فعالیت‌ها نیز حول این محور شکل گیرد.

لاریجانی با تشکر از تلاش‌های مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: اینکه بانک صنعت و معدن روی موضوع تقویت بخش تولید اهتمام دارد مطلوب است اما باید تمامی بانک‌ها به توسعه تولید توجه کنند.

رئیس مجلس گفت: یکی از مشکلات مهم تولید، سرمایه در گردش است به دلیل وضعیتی که در قیمت ارز به وجود آمد بخش تولید نیاز به سرمایه در گردش دارد که برای انجام این مهم باید از ظرفیت بانک‌ها استفاده شود؛ البته بانک‌ها نیز مشکلاتی دارند که برخی از آن‌ها ناشی از تصمیمات غیر دقیقی بود که اتخاذ شد که این موضوع به افزایش معوقات بانکی منجر شد و همچنین باعثشد که از سرمایه بانک‌ها به صورت مطلوب استفاده نشود.

لاریجانی در این زمینه ادامه داد: برای علاج مشکلات بخش تولید در بودجه سال ۹۳ و قانون برنامه به بانک‌ها اجازه داده شد که به برخی از کارگاه‌های تولیدی که در زمینه استفاده از تجهیزات بانکی سوء استفاده نکرده‌اند بخشودگی در پرداخت بدهی‌هایشان داده شود این مجوز‌ها هم به نفع بانک و هم اقتصاد ملی است البته خیلی از این اجازه مجلس به دولت، خوب استفاده نشد و در این زمینه عملکرد سلیقه‌ای انجام شد؛ بنابراین احتیاج به دستورالعمل‌های مشخص و هماهنگی استانداران و مدیران فرهنگی برای ساماندهی این موضوع است.

وی افزود: عموم بانک‌ها‌ احتیاج به پمپاژی برای سرمایه دارند تا واحدهای تولیدی را پشتیبانی کنند، در مجلس این موضوع مطرح شده که منابعی در اختیار بانک‌ها برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی قرار گیرد که امیداورم این موضوع از مرحله کمیسیون تلفیق نیز بگذرد.

وی افزود: راه اندازی مطلوب بخش تولید کشور یکی از دغدغه‌های ما بوده بنابراین برای انجام این مهم فعالان اقتصادی پیشنهاداتشان را ارائه دهند تا گامی مهم در این زمینه برداشته شود.

لاریجانی در خصوص توسعه بخش تولید در استان قم گفت: قم نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در صنعت دارد و در صورت انجام این مهم مشکل بیکاری رفع خواهد شد بنابراین باید به دلیل محدود کردن بخش کشاورزی استان قم باید به بخش‌های توسعه صنعت و همچنین توریسم توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در زمینه احداثخط راه آهن سریع السیر شده گفت: با توجه به مختصات جغرافیایی استان قم و ارتباط این استان با استانهای تهران و استان‌های صنعتی دیگر نیاز به توسعه زیرساخت‌ها وجود دارد که در این زمینه ساخت خط ریلی سریع السیر تهران قم اصفهان یکی از اقدامات مهم بوده که اعتبار آن از فاینانس کشور چین تأمین شده و تا یک ماه آینده کار آن آغاز خواهد شد و به موازات این راه آهن ساخت خط سریع السیر تهران به مشهد نیز در دستور کار قرار گرفته که نقش مهمی در رشد توریسم و صنعتی بودن استان قم دارد.

لاریجانی تصریح کرد: به دلیل بی‌توجهی‌های رژیم طاغوت به استان قم این استان دچار عقب افتادگی‌هایی از گذشته بوده بعد از انقلاب توجهات سیاسی و فرهنگی به استان قم شد که لازم است در زمینه آبادانی نیز به قم بیشتر توجه شود البته در چند سال گذشته در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وضعیت آینده ایران مثبت بوده و در سفری که اخیرا داشتم یکی از رهبران کشورهای منطقه اظهار کرد که سرعت آبادانی ایران به مانند موشک بوده است البته شاید قدری اغراق کرد اما این یک واقعیت است که با توجه به منابع انسانی آماده در کشور سرعت پیشرفت ایران خوب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز