خبرگزاری کار ایران

تابش در جمع خبرنگاران:

باید از نمایندگانی که جو مجلس را بر هم زدند شکایت شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۵۲۸

اصل ۸۶ قانون اساسی می‌گوید نماینده در بیان وظایف قانونی‌اش آزاد است و مصونیت دارد و نمی‌توان به واسطه نطقی که در راستای وظایف نمایندگی ایراد کرده تحت تعقیب قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به نظر من باید از نمایندگانی که جو مجلس را بر هم زدند٬ شکایت شود، آنها باید پاسخگو باشند به چه علت جو مجلس را متشنج کردند و پالس بدی از مجلس که نهاد مردم‌سالاری است٬ برای مردم فرستادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدرضا تابش در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس٬ در جمع خبرنگاران با اشاره به حاشیه‌های نطق مطهری٬ گفت: فصل سوم قانون اساسی حقوق ملت را در ابعاد مختلف توضیح می‌دهد و اینکه اصل را باید بر برائت گذاشت؛ ضمن آنکه نمایندگان بر مبنای اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند یاد کردند که مولفه‌هایی از جمله دفاع از حقوق مردم، بیان خواست‌ها و مطالبات مردم، حفظ استقلال کشور و آزادی‌های مردم را مدنظر قرار دهند و اصل ۸۴ قانون اساسی نیز وظیفه نماینده‌ها را مشخص می‌کند که هر نماینده می‌تواند در همه مسائل مربوط به داخل و خارج کشور اظهارنظر کند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی افزود: اصل ۸۶ قانون اساسی می‌گوید نماینده در بیان وظایف قانونی‌اش آزاد است و مصونیت دارد و نمی‌توان به واسطه نطقی که در راستای وظایف نمایندگی ایراد کرده تحت تعقیب قرار گیرد. همچنین در ماده ۷۷ آیین‌نامه نطق از وظایف نمایندگان برشمرده شده و اینها مجموعه حقوقی است که برای نمایندگان وجود دارد تا نماینده بتواند حرف دل مردم، مطالبات و خواسته‌هایشان را بیان کند.

تابش با تاکید بر اینکه مجلس عصاره فضایل ملت است و به عنوان قانونگذار باید نماد قانونگرایی باشد، ادامه داد: مسئولیت صحبت آقای مطهری بر عهده خود ایشان است.

وی افزود: ایشان مسائلی را در امور مختلف مطرح کردند که چیز تازه‌ای در آن نبود. مجلس که عصاره فضایل ملت و مهد قانونگذاری است باید توجه داشته باشد که حقوقی برای نمایندگان در قانون وجود دارد و نمایندگان حق بیان آزادانه اظهارنظر و پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم را دارند؛ پس چطور خودمان می‌توانیم متعرض صحبت یک نماینده شویم و این رفتار، بسیار نسنجیده‌ است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید اجازه می دادند آقای مطهری نطقش را به اتمام برساند و سپس نمایندگان بر اساس آیین‌نامه تذکر و اخطار بدهند و نطق کنند و با منطق، جواب صحبت‌های آقای مطهری را بدهند.

تابش با اشاره به سوابق تنش‌های مشابه در ادوار مختلف مجلس، بیان کرد: در مجلس اول آقای معین‌فر و آقای صباغیان یکی‌شان سیلی خورد. در دوره دیگری مرحوم آقای نظری در حالیکه می‌خواست از آقای نوری دفاع کند توسط یکی از نمایندگان سیلی زده شد. در مجلس هفتم هم وقایعی اتفاق افتاد که پیامدش بیرون جلسه علنی بود؛ اما اینها رفتاری نیست که از خانه ملت بیرون بیاید. مجلس باید مهد اخلاق، قانونگرایی و تربیت باشد به ویژه در جامعه‌ای که ملتهب است و مظاهر خشونت را در آن می‌بینیم، اگر پالسی از مجلس بدهیم که خودمان نیز تاب تحمل حرف‌های خودمان را در قالب نطق نداریم، ببینید که در جامعه چه بی‌اخلاقی و بداخلاقی‌هایی صورت می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اینکه گفته می‌شود برخی نمایندگان می‌خواهند در مورد نطق علی مطهری به هیات نظارت بر مطبوعات شکایت کنند، توضیح داد: به نظر من باید از نمایندگانی که جو مجلس را بر هم زدند شکایت شود، آنها باید پاسخگو باشند که به چه علت جو مجلس را متشنج کردند و پالس بدی از مجلس که نهاد مردم‌سالاری است٬ برای مردم فرستادند.

تابش از رفتار نمایندگانی که امنای ملت هستند اما می‌خواهند مسائل خود را با پرخاش و درگیری حل و فصل کند، انتقاد کرد و گفت: آقای مطهری در جهت ایفای وظایف نمایندگی نطق خود را بیان کرد و مصونیت دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز