خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

اصل بر همگرایی و صلح داخلی است / ضرورت پرهیز از فربه شدن بودجه جاری کشور

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۳۸۷

راهپیمایی ۹ دی تجلی قدرت خدا و حرکت ماندگاری در تاریخ انقلاب است و به حق چنین بود زیرا بعد از توطئه داخلی و خارجی عنایت الهی بر اراده ملت تجلی یافت و در قیام ۹ دی فتنه سال ۸۸ خاتمه پیدا کرد.

رئیس مجلس با اشاره به فرا رسیدن روز ۹ دی گفت: قیام هنرمندانه ملت ایران در ۹ دی طراحی دشمن را نقش بر آب کرد اما قیام ۹ دی درس‌های گرانقدر برای امروز و آینده ایران دارد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه ‌(۹ دی) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور، گفت: روز ۹ دی که به حق آن را ایام الله نامیده‌اند را گرامی می‌داریم، رهبر معظم انقلاب فرمودند راهپیمایی ۹ دی تجلی قدرت خدا و حرکت ماندگاری در تاریخ انقلاب است و به حق چنین بود زیرا بعد از توطئه داخلی و خارجی عنایت الهی بر اراده ملت تجلی یافت و در قیام ۹ دی فتنه سال ۸۸ خاتمه پیدا کرد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در طول تاریخ انقلاب حرکت انقلابی امت اسلامی همیشه در بزنگاه سرنوشت ساز بوده است این حرکت جوشان ملت بود که انقلاب اسلامی را به وجود آورد و با پیوستن ملت بزرگ ایران در جنگ بود که سرنوشت جنگ عوض شد، این قیام ملت بود که ۲۳ تیر قائله ۱۸ تیر را ختم کرد، و این بار قیام هنرمندانه ملت ایران در ۹ دی طراحی دشمن را نقش بر آب کرد اما قیام ۹ دی درس‌های گرانقدر برای امروز و آینده ایران دارد.

وی افزود: رهبر معظم در تحلیل انقلاب اسلامی و فتنه ۸۸ بحث‌های مهمی دارند، ‌ایشان در این رابطه می‌فرمایند: دشمنان ما تصور می‌کردند که با رحلت امام آغاز فروپاشی این نظام مقدس کلید زده خواهد شد. آن ها خیال می‌کردند امام که رفت به تدریج شعله انقلاب خاموش خواهد شد. بعد مراسم تشییع جنازه امام و آن احساسات عظیم مردم و آن حرکت عظیم مردم در حمایت از کاری که خبرگان کردند آن‌ها را مایوس کرد. بعد از این موضوع دشمنان یک برنامه‌ریزی ده ساله کردند البته این تحلیل من است و این مطالب به معنای اطلاع نیست، تحلیلی است که قرائن برای ما اثبات می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: از طرف دیگر ده سال بعد دشمنان امیدوار بودند که این برنامه‌ریزی‌ها نتیجه بدهد و در سال ۷۸ آن حوادثپیش آمد و آن کسی که آن حوادثرا خنثی کرد مردم بودند به طوری که روز ۲۳ تیرماه ۷۸ مردم در خیابان‌ها آمدند و توطئه دشمن را که سال ها برای آن برنامه‌ریزی کرده بود در یک روز باطل کردند. آن روز گذشت و موج دوم باز یک برنامه ده ساله بود تا سال ۸۸ به نظر دشمنان فرصتی به دست آمد و به خیال خودشان زمینه را آماده کرده بودند البته مردم هم مطالباتی داشتند، ملتی که وابسته و وفادار به نظام هستند و دشمنان فکر کردند که از این مطالبات می‌توانند استفاده کنند لذا آن قضایای سال ۸۸ به وجود آمد.

وی ادامه داد: در آن روزها دو سه ماه تهران را متلاطم کردند، البته فقط تهران را. دو سه ماه توانستند دل‌ها و ذهن‌ها را به خودشان مشغول کنند که اینجا هم مردم به میدان آمدند، بعد از آن که باطن‌ها ظاهر شد و در روز قدس مردم دیدند که آن‌ها حرف دلشان چیست، ‌ همچنین مردم در روز عاشورا فهمیدند که آن‌ها عمق خواسته‌هایشان تا کجاست، از این رو مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسه ۹ دی را رقم زدند.

رئیس مجلس افزود: نه فقط در تهران بلکه در سراسر کشور میلیون‌ها نفر در روز ۹ دی و بلافاصله در ۲۲ بهمن به میدان‌ها آمدند و قائله فتنه ۸۸ را ختم کردند که این هنر مردم است، ‌ از طرف دیگر این سوال پیش می‌آید که آیا امروز با تهدیدی مواجه هستیم و این تهدید از چه نوع است که باید مراقبت کنیم.

لاریجانی ادامه داد: شرایط امروز ایران از لحاظ امنیتی متفاوت از دهه‌های قبل و حتی ۵ سال گذشته است زیرا جمهوری اسلامی نظامی است که ساختار مردم سالار داشته، از این رو از پیوندهای قوی مردمی برخوردار است. به همین دلیل ملت در مقابل دسایس گوناگون نظیر ۱۸ تیر و فتنه ۸۸ با حضور میلیونی خود در ۲۳ تیر و ۹ دی تعلق خاطر خود را به نظام نشان دادند، البته این امر برای برخی رهبران ناقص العقل غربی حاوی پیامی بود که با این گونه ماجراجویی‌ها و دغل کاری نمی توانند با نظامی مستحکم دست به گریبان شوند.

لاریجانی ادامه داد: در کوران حوادثسال ۸۸ یکی از مسئولان غربی گفته بود به نظرم شرایط فعلی لحظه‌ای بسیار مهم در ایران است، منازعه شدیدی در ایران در جریان بوده و همچنین یک اختلاف جدی و عمیق در داخل رژیم در حال وقوع است که نشان می دهد آنها روی اختلافات داخلی کشور چقدر حساب باز کرده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه باید این مسأله مورد توجه دوستداران انقلاب باشد، عنوان کرد: اما بعد از ۹ دی تلقی آنها عوض شد که تحریک داخلی آنها ملت را هوشیار تر و از اقدامات آنها عصبانی کرده است لذا سیاست خود را فشار بیشتر اقتصادی قرار دادند گرچه این حوادثآبدیدگی روحی برای ملت نستوه ایران به وجود آورد اما نمی توان از دسایس بیگانگان با روش های دیگر غافل شد لذا روشن بینی در تحلیل دقیق مسائل داخلی و خارجی ضرورت دارد.

وی در ادامه با بیان نکته دوم یکی از نقاط قوت انقلاب را ماهیت اسلامی آن دانست و افزود: این نقطه قوت در ویژگی برجسته دینی بودن مردمسالاری تجلی یافته است و تا جایی که این چراغ فروزان تفکر دینی نورافشانی کند، توطئه دشمن عقیم بوده و یا با فوریت خنثی شده است لذا بر اساس این اصل تقویت معرفت دینی همیشه عامل صیانت بخش از دستاوردهای ملت خواهد بود مخصوصا با فناوری‌های نوین ارتباطاتی که دسترسی به اطلاعات مختف زمینه را برای نوع دیگری از عملیات روانی دشمن فراهم می نماید، هرچه فرهنگ دینی فروزان تر باشد قدرت مقابله ملت فزون تر است.

لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: رهبر معظم در همین ایام فرمودند یکی از خصوصیات دیگری که در حادثه ۹ دی است که باز آن را کاملا به حوادثانقلاب نزدیک می کند مسأله عاشوراست یعنی در حوادثاول انقلاب هم محرم پیش آمد و امام(ره) آن نکته عظیم عجیب تاریخی را بیان کردند " ماهی که خون بر شمشیر پیروز است ".

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به این مطلب که " پیروزی خون بر شمشیر " حرف کوچکی نیست، گفت: عادت کرده ایم این حرف ها را دائم تکرار می کنیم کانه عمقش گاهی از یادمان می رود، خون بر شمشیر پیروز می شود، مظلوم بر ظالم فائق می آید، کشته بر کشنده فائق می آید و این همان چیزی است که در عاشورا پیش آمد.

وی افزود: امام(ره) این را در محرم سال ۵۷ مطرح کردند در قضیه ۹ دی هم باز پای امام حسین(ع) و عاشورا در میان بود و اگر آن حرکات سخیف و در واقع گریه آور از سوی این گروه های ایضا سخیف در عاشورا پیش نمی آمد این حرکت عظیم و این تحرک عمومی مردم معلوم نبود به این شکل به وجود آید همچنین این بیان رهبری تعبیری از این شعر است: " مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما / غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ما ".

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: نکته سوم بلوغ سیاسی در یک کشور چه در سطح رجال ملی و چه در سطح احزاب و گروه‌ها و مردم در این است که برای اداره کشور مدلی برای حل وفصل مسائل اختلافی و یا فرایندی برای حل موضوعات تعریف و به آن پایبند باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهایی که در طراحی این مدل ضعف داشته‌اند غالبا دچار بحران‌های سیاسی و هیجانی شده و یا دچار توقف در پیشرفت گردیده اند و در نتیجه راه برای ورود قدرت های بیرونی باز شده است و امروز شاهد چنین مشکلاتی در برخی کشورها هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در اکثر کشورها قانون را فصل الخطاب دانسته اند، یادآور شد: البته ریسمان محکمی برای حل و فصل مسائل است ولی گاه در تفسیر و تبیین قانون آرا مختلف می گردد به همین دلیل غالبا مرجعی برای تشخیص و نظر نهایی در نظر می گیرند.

لاریجانی تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی رهبری و قانون دو محور حل و فصل اختلافات است. رهبری با توجه به جایگاه دینی و نقش رهبری در رفع خصومات مطابق قانون اساسی و همچنین قانون به عنوان بهترین ابزار اداره حکومت عادلانه نقش مکمل و موید هم دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این علو درجه است که در تفکر سیاسی کشورمان علاوه بر قانون، رهبری مرجعی برای صیانت تعریف شده است که مانع دیکتاتوری در کشور شود. حتی دیکتاتوری اکثریت، چرا که ممکن است اکثریت برای ارضاء روحی تسلط بر دیگران بر قامت دیکتاتوری لباس شیک بپوشانند.

وی به برخی از سخنان رهبری در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: رهبری فرمودند در زمینه روحی همه ما میل به دیکتاتوری وجود دارد و باید آن را سرکوب کنیم. همینطور که عرض کردیم باید فیل مست درون را با چکش قانون، دین و تعقل دائما سربه راه نگه داریم، اگر خود را علاج نکنیم، علاجش مشکل خواهد بود.

رئیس مجلس ادامه داد: در جوامع دیکتاتوری این گونه به وجود آمده است بنابراین رهبری در جامعه ما نقش پاسداری از قانون و اجرای آن را با نفوذ دینی و مشروعیت قانون اساسی برعهده دارد.

وی همچنین به نقل از رهبری در نطق پیش از دستور گفت: ایشان در زمانی دیگر درباره قانون چنین گفتند؛ بدترین خاطره‌ها مربوط به جرزنی‌های سیاسی یک آدم نادان و ناباب و بعضا معاند در قضیه انتخابات است. در هر قضیه و حادثه‌ای ممکن است عده‌ای معترض باشند اما چگونه باید اعتراض خود را نشان دهند؟ چرا قانون شکنی می‌کنند و برای مردم هزینه درست می‌کنند.

لاریجانی با بیان اینکه جرزنی‌های سیاسی در فتنه ۸۸ کشور را دشمن شاد کرد، افزود: آنجایی اشکال پیش آمد که تخلف از قانون انجام گرفت. سال ۸۸ اشکالات و خساراتی که وارد شد، نگذاشت کشور و ملت طعم آرای ۴۰ میلیونی را درست بچشد. یک عده به خاطر اغراض نفسانی با هدف اختلاف سیاسی و یا هر چه که حالا نمی‌خواهیم در آن زمینه قضاوت کنیم از قانون تخلف کردند و خساراتی به مردم و کشور وارد کردند.

رئیس مجلس تاکید کرد: راه درست، راه قانونی ا‌ست. همه باید تابع قانون باشند. بسیاری از مشکلاتی که در مجلس هشتم و نهم با دولت قبل به وجود آمد، به دلیل عدم تمکین آن دولت به قانون بود.

وی با بیان اینکه حوادثزیادی که به کشور در سال ۸۸ ضربه زد، نمونه‌ای از ثمرات بی‌توجهی به قانون بود، اظهار داشت: امروز باید توجه داشت که رعایت قانون برای همه لازم است. اما برای دولتمردان و سیاستمداران رعایت قانون ضروری‌تر است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظام اسلامی دارای صلابت و قدرت است، ادامه داد: ایران از موقعیت ژئواستراتژیک برخوردار شده است، رابطه قوی بین ملت و حکومت ایجاد شده است. ایستادگی ملی و تاثیر نفوذ الهام بخش انقلاب اسلامی در منطقه و توسعه علمی و فنی، منابع ارزشمند انرژی و قدرت دفاعی کشور عملا ویژگی جدی بازدارندگی را در مقابل دشمنان برای ایران ایجاد کرده است.

لاریجانی به سخنان اخیر اوباما اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش اقرار کرد ایران امکان قدرت منطقه موفق را دارد. بنابراین تهدید نظامی خارجی امروز در مقابل ایران اسلامی وجود ندارد با این حال باید بنیه دفاعی خود را مطابق شرایط تقویت کنیم. توصیه می‌کنم بر بودجه سال ۹۴ با اهمیت دادن به بنیه دفاعی علامت روشنی به دیگران بدهیم.

وی ضمن سپاسگزاری از رزمایش اخیر ادامه داد: به جهت همین موقعیت ایران است که طرح‌های دیگری نظیر بحران تروریستی و اختلاف افکنی منطقه کلید زده شده است که باید در مقابل این پدیده با درایت مقابله کرد.

لاریجانی به موضوع وحدت سیاسی داخلی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع بعدی وحدت سیاسی داخلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، در حکومت مردم سالار باید اصول و چارچوب‌های نظام به سوی وحدت سوق داده شود، همچنین باید منافع ملی و موضوعات امنیت ملی مورد وحدت همگان قرار گیرد چرا که جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی با اشاره به تجربه سیاسی فتنه ۸۸ تاکید کرد: همین مرزها در این تجربه سیاسی شکسته شد، حتی تدابیر رهبر معظم که فصل الخطاب شرعی و قانونی در کشور ما است، توسط برخی رجال سیاسی رعایت نشد. اما تحقق این مهم در این است که روش کار سیاسیون بر همگرایی هر چه بیشتر باشد نه اینکه مسائلی بروز گردد که بیشتر باعثتفرقه شود. اصل بر همگرایی و صلح داخلی است.

رئیس مجلس گفت: تقویت قدرت ایران با علاج مشکلات اقتصادی محقق می‌شود اگر تهدیدی برای ایران قابل ترسیم باشد در زمینه اقتصادی است. امروز دشمن بر این موضوع تمرکز کرده است.

لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت: پاسداشت ۹ دی در سخنرانی در این باب نیست بلکه از درس گرفتن و پایداری هر چه بیشتر کشور و نظام است. حداقل یکی از وجوه ضعف کشور ما مسئله اقتصادی است که باید با تدبیر اقتصاد مقاومتی نسبت به آن گام برداشت. توصیه می‌کنم دو ماه وقت خود را صرف تنظیم بودجه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کنیم.

وی ادامه داد: تا آنجا که می‌توانیم راه را برای ورود بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌ عمرانی کشور باز کنیم؛ تصور کنیم از ۶۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور، اگر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به سوی پروژه‌های عمرانی بیاید یعنی ۴ برابر بودجه عمرانی کشور می‌شود که در این صورت خواهید دید که تا چه اندازه رونق در کشور ایجاد خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت افزایش ظرفیت بانک‌ها، تصریح کرد: در این صورت بانک‌ها می‌تواند به کمک تولید بشتابد و لازم است در این میان بانک‌ها را موظف به همکاری با کارآفرینان کنیم؛ مکانیزم‌های تشویقی برای صادرات فراهم کرده و مکانیزم‌های تشویقی و تنبیهی جهت بالا بردن بهره‌وری درنظر بگیریم به ویژه در زمینه مصرف انرژی.

لاریجانی تاکید کرد: برای رهایی از اتکای تک بعدی به نفت قانون معادن را اجرا کنیم نه اینکه در هر لایحه بودجه ظرفیت‌های توسعه معدن را ناقص نماییم که در این سال‌ها این‌گونه عمل شد.

وی یادآور شد: باید انگیزه بیشتر برای بهره‌برداری از معادن را فراهم نماییم و اگر چنین شد در تمام شهرها، مردم برای بهره‌برداری معادن آن شهر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزی، آبیاری تحت فشار، سیستم‌های گلخانه‌ای و صنایع جانبی کشاورزی را مورد توجه قرار دهیم، ‌ گفت: باید از فربه شدن بودجه جاری بپرهیزیم و امید است نمایندگان مجلس در بررسی بودجه و تنظیم آن در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق هم‌راستا در تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز