خبرگزاری کار ایران

روسای دو پارلمان ایران و پاکستان تفاهم‌نامه امضا کردند

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۵۸۷

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و سردار ایاز صادق رییس مجلس ملی پاکستان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک پارلمان‌های پاکستان و ایران را امضا کردند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و سردار ایاز صادق رییس مجلس ملی پاکستان، تفاهم نامه همکاری مشترک پارلمان‌های پاکستان و ایران را امضا کردند.

به گزارش ایلنا؛ این تفاهم نامه در راستای انجام همکاری‌های مشترک بین مجلس شورای اسلامی ایران و مجلس ملی پاکستان امضا شد. در این تفاهم نامه طرفین ضمن تأکید بر اهمیت تقویت مناسبات ملی و پارلمانی بین دو کشور به عنوان عامل موثری در تحکیم روابط دولت‌ها، بر توسعه ارتباطات بین کمیته‌ها و کمیسیون‌های مجالس دو کشور که در امور سیاست خارجی، امنیت، امور مرزی، اقتصاد، حقوق، آموزش و فرهنگ فعالیت دارند تاکید کردند. همچنین ارتباط مستمر گروه‌های پارلمانی در مجالس دو کشور را موثر برشمرده و به این منظور تبادل دوره‌ای هیأت‌ها میان دو طرف را با توجه به قوانین و ضوابط مربوط به طرفین را لازم دانستند.

در دیگر مواد این تفاهم نامه اشاره شده که طرفین با مدنظرداشتن اهمیت توسعه همکاری‌های بلند مدت در چارچوب علایق و مشترکات تاریخی و فرهنگی، گسترش مناسبات فیمابین را در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی مهم برشمرده و نقش مجالس دو کشور در پشتیبانی قانونی و حقوقی مسائل مربوط به این همکاری‌ها توافق نمودند وبرای تمهید ساز و کار‌ها و بسترهای قانونی لازم در این راستا همکاری کنند.

همچنین در این تفاهم نامه آمده است طرفین علاقمندی خود را برای هماهنگی و همکاری مجالس دو کشور در مجامع بین المللی نظیر اتحادیه بین المجالس جهانی، اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، مجمع مجالس آسیایی، مجمع مجالس کشورهای عضو سازمان اکو و سایر نهادهای پارلمانی منطقه‌ای با هدف اتخاذ مواضع مشترک در قبال موضوعات مهم بین المللی اعلام داشتند.

با توجه به تجربیات خوب پارلمانی دو کشور طرفین در خصوص انتقال این تجربیات به یکدیگر و تبادل اطلاعات و توانمندی‌ها در جهت تقویت مدیریت پارلمانی و شیوه قانونگذاری و نوسازی آن‌ها از طریق برگزاری نشست‌های منظم کار‌شناسی میان مدیران و کار‌شناسان دو مجلس را با توجه به قوانین و ضوابط مربوط به طرفین توافق کردند.

دراین تفاهم نامه طرفین پیرامون تبادل اطلاعات و تجارب بین مجالس دو کشور در رابطه با تدوین و تصویب قوانین مربوط به تسهیل در سرمایه گذاری، مراودات مرزی، معاضدت قضایی و همکاری‌های تجاری و گمرکی توافق کردند.

دو کشور توافق کردند تمهیدات لازم را برای همکاری مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دو پارلمان و انجام تحقیقات و پژوهش‌های مشترک درباره موضوعات مورد علاقه اتخاذ کنند. طرفین مرزهای دو کشور را مرز دوستی و برادری دانسته و اقدامات پاره‌ای عناصر تروریست و معاند دو ملت را برای ایجاد ناامنی در این مرز‌ها محکوم می‌کند و توافق کردند با همکاری یکدیگر برای تقویت و تحکیم امنیت و آرامش در مرزهای دو کشور مشترکا تمهیدات و ساز و کارهای قانونی لازم را اتخاذ کنند.

طرفین موافقت کردند به عنوان روسای مجالس دو کشورمسلمان در منطقه مهم و راهبردی جنوب و غرب آسیا ضمن حساستر شمردن تحولات منطقه‌ای و تاکید بر ضرورت تبادل نظر و رایزنی مستمر میان دو کشور در راستای تحکیم صلح، ثبات و امنیت در منطقه خواستار احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورهای منطقه باشند.

در این تفاهم نامه ذکر شده روسای مجالس دو کشور توافق کردند به منظور پیگیری توسعه روند مناسبات پارلمانی و ایفای نقشی فعال در زمینه گسترش دیپلماسی پارلمانی، منطقه‌ای و بین المللی سالانه یک بار در پایتخت‌های دو کشور تشکیل جلسه دهند.

همچنین مقرر شد طرفین با تاکید بر وجود دغدغه‌های مشترک در زمینه گسترش پدیده شوم تروریسم، قاچاق مواد مخدر و ناامنی در منطقه حمایت خود را از گسترش همکاری‌های امنیتی در راستای ایجاد امنیت پایدار در منطقه اعلام داشته و توافق نمودند مجالس دو کشور در این زمینه تبادل نظر و گفتگو نمایند.

گفتنی است دوطرف با بررسی ظرفیت جهان اسلام تاکید کردند که همه کشورهای اسلامی باید از امکانات خود در جهت تقویت هر چه بیشتر گفت‌و‌گوی مستقیم مسلمانان با یکدیگر بهره گیرند؛ امری که می‌تواند مانع از تحقق اهداف دشمنان امت اسلامی در ایجاد حساسیت‌های مذهبی - طایفه‌ای شود در این راستا توافق شد تلاش لازم را برای تقویت مراودات اندیشمندان و علمای دینی دو کشور از جمله روحانیون مجالس دو کشور به عمل آورند.

روسای مجالس دو کشور ایجاد اختلاف و نزاع میان پیروان مذاهب اسلامی و حمله به پیروان مذاهب اسلامی و مراکز دینی آن‌ها را محکوم کرده و آن را در راستای تضعیف موقعیت و توان جهان اسلامی می‌دانند و توافق کردند که تمهیدات مناسب برای جلوگیری از انجام این وقایع تاسف بار را پیشنهاد کنند.

دراین تفاهم نامه آمده است هر دو رییس مجلس به توافق رسیدند که برای ارتقای بیشتر اتحاد و هماهنگی بین امت اسلامی همکاری و نیروهای خارجی را که در صدد به خطر انداختن این اتحاد تحت عنوان مذهب یا قوم گرایی هستند، دفع کنند.

این در حالی است که پس از این مذاکره رییس مجلس دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان را نیز به عنوان می‌ه‌مان ویژه امضا کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز