خبرگزاری کار ایران

در خصوص طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس مطرح شد؛

اگر دنبال رفع مشکلات قومی هستید، چرا چند استان استثنا شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۰۴۲

اکنون در اذهان عمومی این سوال مطرح می‌شود که چرا مجلسی‌ها در پایان سال‌های دوره به فکر تجدیدنظر در قانون انتخابات مجلس افتاده‌اند؟ آیا این نوعی تلاش برای ابقای در مجلس نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مخالفت با طرح استانی شدن انتخابات مجلس تاکید کرد: نماینده استان در صورتی به مجلس راه خواهد یافت که اقبال عمومی را برانگیزد و کسی که اکنون توان پاسخ به مردم یک شهرستان را ندارد، چطور می‌خواهد در مقابل مردم یک استان پاسخگو باشد. اکنون در اذهان عمومی این سوال مطرح می‌شود که چرا مجلسی‌ها در پایان سال‌های دوره به فکر تجدیدنظر در قانون انتخابات مجلس افتاده‌اند؟ آیا این نوعی تلاش برای ابقای در مجلس نیست

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا جواد جهانگیرزاده در جریان بررسی فوریت طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: در ابتدا باید بگویم که آقای لاهوتی در مورد فوریت این طرح صحبتی نکردند، در صورتی که اکنون صحبت در خصوص فوریت این طرح است و اینکه اکنون در اذهان عمومی این سوال مطرح می‌شود چرا مجلسی‌ها در پایان سال‌های دوره به فکر تجدیدنظر در قانون انتخابات مجلس افتاده‌اند؟ آیا این نوعی تلاش برای ابقای در مجلس نیست؟

نماینده مردم ارومیه با مورد خطاب قرار دادن نمایندگانی که برای نخستین‌بار نماینده مجلس شده‌اند، تصریح کرد: آیا اگر انتخابات به صورت استانی برگزار می‌شد، هزینه آن قابل پرداخت بود؟ آیا می‌توانستید به‌عنوان نمایندگان جدید وارد مجلس شوید؟ زمانی که وارد مجلس شدید چرا تلقی خود را تغییر دادید؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در واکنش به اظهارات موافقان این طرح مبنی بر مثبت بودن تصویب آن گفت: نماینده استان در صورتی به مجلس راه خواهد یافت که اقبال عمومی را برانگیزد و کسی که اکنون توان پاسخ به مردم یک شهرستان را ندارد، چطور می‌خواهد در مقابل مردم یک استان پاسخگو باشد.

جهانگیرزاده تصریح کرد: اگر شما به دنبال رفع مشکلات قومی هستید، چرا چند استان را استثنا کردید؟ بنابراین مشخص است که روش برگزیده‌شده از سوی شما پاسخگوی کل نیازهای کشور نیست.

وی ادامه داد: در این طرح آمده است که تصویب آن نمایندگان را وادار به پرداختن به امور ملی می‌کند. اما آیا واقعا چنین است؟ مطمئناً با نماینده استان شدن تعداد تماس‌های شما چندین برابر و زمانی برای رسیدگی به امور ملی نمی‌ماند.

این نماینده مردم در خانه ملت با بیان اینکه نمایندگان وظیفه اتصال حاکمیت به مردم را دارند، گفت: چرا این فرصت ملی و حلقه ارتباطی را از مردم می‌گیرید؟ اگر مردم به شما مراجعه می‌کنند فرصتی برای نظام است، در صورتی که تصویب این طرح برخلاف این موضوع است.

وی ادامه داد: در این طرح آمده که به ارتقای سطح کیفی مجلس منجر خواهد شد، در صورتی که رهبر معظم انقلاب شهر را در کنار استان قرار دادند و فرمودند که نباید تنها به سمت طرح‌های استانی رفت.

جهانگیرزاده تصریح کرد: همچنین عنوان می‌شود که با تصویب این طرح فرصت قانونگذاری پیدا خواهیم کرد، در صورتی که مشکل امروز ما قانونگذاری نیست، بلکه با مشکل کثرت قانون مواجهیم و با تصویب این طرح اشخاصی که به منابع قدرت و ثروت متصل هستند، نمایندگان مجلس خواهند شد.

در ادامه محمدحسین میرمحمدی نیز به‌عنوان موافق یک فوریت طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: براساس بند یک ماده ۱۶۰ آیین‌نامه داخلی مجلس نیاز فوری جامعه به اولویت طرح یا لایحه مورد نظر به‌عنوان فوریت تعریف می‌شود. امروز تعداد زیادی از نمایندگان بر این طرح نظر کارشناسی دارند و معتقدند که با تصویب این طرح انتخابات جزئی به انتخابات کلی تغییر می‌کند.

نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد مفاد این طرح شاید اعضای کمیسیون نظراتی را داشته باشند که قابل انعکاس است و دوستان می‌توانند در مورد آن نظر دهند.

وی در رابطه با ضرورت تصویب یک فوریت این طرح نیز گفت: سال آینده انتخابات مجلس برگزار خواهد شد و در صورت عدم تصویب یک فوریت آن، بررسی این موضوع به دوره‌های بعدی مجلس موکول خواهد شد، لذا باید به آن رأی مثبت داد.

میرمحمدی ادامه داد: ‌ یکی از مشکلات ما بخشی‌نگری، شهرنگری و قومیت‌نگری است که باعثشده تصمیمات ما در سطح کلان کارشناسی نباشد. امروز تمام شهرها باید مانند یک زنجیره در کنار هم قرار گیرند که این موضوع توسعه را رقم خواهد زد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز