خبرگزاری کار ایران

با رای موافق نمایندگان مجلس؛

شورای ساماندهی پایتخت تشکیل می شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۴۲۷

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح امکان سنجی انتقال پایتخت و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران ماده ۱ این طرح را با ۱۵۵ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر تصویب کردند.

با نظر موافق نمایندگان مجلس شورای ساماندهی پایتخت تشکیل می شود.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح امکان سنجی انتقال پایتخت و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران ماده ۱ این طرح را با ۱۵۵ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر تصویب کردند.

براساس بند الف، ب و پ ماده ۱ این طرح شورای ساماندهی پایتخت با استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود در قوه مقننه و نیز استفاده از اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی وزارت راه و عنداللزوم کمک های شهرداری تهران تشکیل می‌شود. این شورا به منظور بررسی و جمع بندی مطالعات انجام شده در خصوص تمرکززدایی و ساماندهی شهر تهران، انجام پژوهش‌های ضروری با هدف امکان سنجی و ارائه راهکارهای برون رفت از وضع موجود، تبیین و ارزیابی، ‌پیش بینی و تعیین پیش نیازها، ‌الزمات و تمهیدات اجرایی و راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی تهران بزرگ تشکیل شود.

همچنین براساس بند ت این ماده شورای ساماندهی پایتخت وظیفه امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی، ‌اداری و جانمایی مکان مناسب برای آن در افق های زمانی کوتاه مدت، ‌میان مدت و بلندمدت را دارد.

گفتنی است در جریان رسیدگی به این ماده پیشنهاد بازگشت به ماده ۱ طرح اصلی ارائه شد که با نظر مخالف نمایندگان و به دلیل مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی تصویب نشد. همچنین در ادامه نادر قاضی پور پیشنهاد حذف ماده ۱ را ارائه کرد و گفت: طرح انتقال پایتخت بار مالی دارد بهتر است که این ماده حذف شود و به مسائلی همچون تورم و تولید توجه شود که در حال حاضر مهم ترین مشکل کشور است.

مهرداد بذرپاش در مخالفت با این پیشنهاد گفت: هر بار که موضوع انتقال پایتخت مطرح می‌شود برخی نمایندگان می‌گویند این موضوع مهم نیست و نباید به آن پرداخت و من فکر می کنم این بی انصافی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهردر مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر از قومیت های مختلف در تهران زندگی می کنند، گفت: سالیانه ۵۰۰ هزار وسیله در تهران شماره گذاری می شود که اگر هر کدام از آنها ۲۰ مترمربع فضا را به خود اختصاص دهند به ۱۰ میلیون مترمربع فضا نیاز است. از این رو هر سال باید ۱۰ میلیون مترمربع به تهران اضافه شود تا ترافیک در این حد بماند.

این عضو هیات رئیسه مجلس همچنین به آلودگی هوا به عنوان معضل دیگر اشاره کرد و گفت: متاسفانه مشکل آلودگی هوا را محیط زیست گردن راهنمایی و رانندگی و راهنمایی و رانندگی گردن خودروساز می اندازد و نبود وحدت فرماندهی مشکل اصلی تهران است و حداقل، هماهنگی دربین مدیران استان ها وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه با یک به هم ریختگی مدیریتی در تهران مواجه است گفت: اگر بخش زیادی از مشکلات تهران حل شود در حقیقت بخش زیادی از مشکلات کشور حل شده است.

شکر خدا موسوی در موافقت با پیشنهاد قاضی پور گفت: اینکه شورایی برای ساماندهی تهران داشته باشیم ضروری است و مدیران شهر تهران می توانند با هم هماهنگ باشند اما اینکه بخواهیم مصوبه ای در این خصوص داشته باشیم شاید خواسته مجلس و نمایندگان نباشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به قدمت ۲۲۰ ساله پایتخت گفت: انتقال پایتخت به هر نقطه ای از کشور هزینه زیادی را بر دوش نظام خواهد داشت.

گفتنی است این پیشنهاد با مخالفت نمایندگان روبرو شد و به تصویب نرسید.

در ادامه مهرداد بائوج لاهوتی نیز پیشنهاد حذف بند ت این ماده را ارائه کرد که این پیشنهاد نیز با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز