خبرگزاری کار ایران

با نظر جلالی صورت گرفت؛

تشکیل دبیرخانه برنامه ششم توسعه کشور در مرکز پژوهش‌های مجلس

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۳۱۷

نخستین جلسه برنامه ششم توسعه کشور امروز با حضور رئیس و قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در محل این مرکز برگزار گردید و در پایان دبیرخانه‌ای جهت بررسی این برنامه تشکیل شد.

نخستین جلسه برنامه ششم توسعه کشور امروز با حضور رئیس و قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در محل این مرکز برگزار گردید و در پایان دبیرخانه‌ای جهت بررسی این برنامه تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، نخستین جلسه برنامه ششم توسعه کشور امروز(دوشنبه ۲۰ مرداد ماه) با حضور کاظم جلالی رئیس و جواد جهانگیرزاده قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در محل این مرکز برگزار گردید.

کاظم جلالی در این نشست که با حضور معاونان و مدیران مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد با اشاره به روند برنامه‌نویسی در حوزه توسعه کشور در دوره‌های گذشته، گفت: در برنامه‌های توسعه قبلی، برنامه‌ها جامع و کلی بوده‌اند به طوری که تلاش شده تا تمام مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این برنامه‌ها دیده شود در حالیکه می‌توان در برنامه توسعه به صورت راهبردی به مسائل نگاه کرد، نخستین اولویت مهم در نوشتن برنامه ششم توسعه کشور این است که باید رویکرد مجلس و دولت نسبت به تهیه برنامه‌های جامع تغییر یابد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، در خصوص موضوع آمایش سرزمین در برنامه توسعه ششم، تصریح کرد: اگر در نوشتن برنامه توسعه نگاه آمایشی نداشته باشیم مجبور خواهیم بود تا به مسائل استان‌ها در برناهم توسعه ششم نیز به صورت کلی بنگریم، درباره آمایش سرزمین و توجه به آن در برنامه توسعه ششم باید بررسی کنیم که آیا می‌توان تا قبل از برنامه ششم در این زمینه اقدامی انجام داد یا خیر، چراکه اگر آمایش سرزمینی انجام نشود در بخش برنامه ریزی استان‌ها نیز با مشکل مواجه هستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مقدمات تهیه برنامه به ویژه اولویت‌های کشور، گفت: باید واقعیت‌های کشور در گزارش‌های کارشناسی به صورت علمی و بدون ملاحظات سیاسی تبیین شود.

جواد جهانگیرزاده در این نشست با اشاره به نقش مرکز پژوهش‌های مجلس در برنامه ششم توسعه کشور، گفت: اگر جامعه علمی و کارشناسی کشور به این نتیجه رسیده است که تهیه برنامه جامع مفید نیست، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به این موضوع اعتقاد دارد، باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها از جمله دیپلماسی عمومی این نظرات را به طبقات نخبه کشور و تصمیم گیران نیز منتقل کند تا نتایج مطلوبی در برنامه ریزی کشور به دست آید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، افزود: باید بررسی شود که برنامه‌ریزی جامع چه آثاری برای کشور به همراه دارد و اگر این آثار زیانبار است، سعی کنیم که به موقع به تصمیم گیران اطلاع دهیم.

وی افزود: اگر در کشور به موقع سیاست‌های اشتباه را عوض نکنیم و نسبت به آن انذار نکنیم نمی‌توانیم نتایج مطلوبی را کسب کنیم.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح کرد: اگر طرح مسایل چالشی به سود کشور است نباید از بحث‌های چالشی گذر کنیم چراکه نتیجه حاصل شده به سود کشور خواهد بود.

شایان ذکر است در این نشست مراحل تدوین برنامه ششم توسعه کشور و زمان بندی اعلام شده برای آن که در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارائه شده بود، تبیین و مورد ارزیابی قرار گرفت.

همچنین الزامات برنامه ششم توسعه کشور، محورهای بهبود دهنده محتوای برنامه ریزی، نگرش و ساخت برنامه، مشکلات نظام برنامه‌ریزی به همراه پیشنهاداتی برای مواجهه با برنامه ششم توسعه و نگاهی انتقادی به برنامه‌ریزی جامع و الگوهای پیشنهادی در این خصوص ارائه شد.

در این نشست همچنین معاونان و مدیران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نظرات کارشناسی خود درباره برنامه ششم توسعه را بیان کردند.

گفتنی است در این نشست با نظر دکتر جلالی دبیرخانه‌ای جهت بررسی برنامه ششم توسعه کشور به مسئولیت محمد قاسمی معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و مقرر شد تا نشست‌هایی با کارشناسان، صاحب‌نظران و مسئولان کشور در این خصوص برگزار و چارچوبی جهت نقش‌آفرینی موثر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در فرایند تهیه و تصویب برنامه ششم با همکاری سایر معاونت‌های مرکز تهیه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز