خبرگزاری کار ایران

جلالی در نشست بررسی مشکلات حوزه آموزش وزارت بهداشت:

ارتقای کیفیت آموزش در کنار بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی باید مورد توجه قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۸۳۴

روند توزیع بودجه در نظام آموزش عالی متناسب با برنامه نیست و به نوعی نگاهی هزینه‌ای به بودجه در این بخش وجود دارد. / همین‌که طرح تحول نظام سلامت در مدت کوتاهی انجام شده است به کیفیت نیروی انسانی مرتبط است چراکه توانسته‌ایم نیروی انسانی مورد نیاز کشور را به کشور را به طور ۱۰۰ درصدی تامین کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در اختصاص بودجه به دانشگاه‌ها باید به سرانه دانشجو توجه شود، افزود: باید در کنار توجه به بودجه مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های وزارت بهداشت ارتقا کیفیت آموزشی لحاظ شود.

به گزارش ایلنا، نشست بررسی مشکلات حوزه آموزش وزارت بهداشت به ویژه در بخش مربوط به منابع مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی، روز گذشته با حضور کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سید امیر محسن ضیایی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

کاظم جلالی در این نشست با اشاره به بودجه‌ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به ویژه در بخش آموزش وزارت بهداشت، گفت: روند توزیع بودجه در نظام آموزش عالی متناسب با برنامه نیست و به نوعی نگاهی هزینه‌ای به بودجه در این بخش وجود دارد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه در اختصاص بودجه به دانشگاه‌ها باید به سرانه دانشجو توجه شود، افزود: باید در کنار توجه به بودجه مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های وزارت بهداشت ارتقا کیفیت آموزشی لحاظ شود.

جلالی با بیان اینکه باید حسیاست ویژه‌ای نسبت به مشکلات بخش بهداشت و درمان کشور وجود داشته باشد، تصریح کرد: اکنون در مردم رضایتمندی خوبی از خدمات وزارت بهداشت ایجاد شده است که این روند باید ادامه پیدا کند و ارتقا یابد.

وی تاکید کرد: بحثآموزش به خصوص در نظام پزشکی باید به شکل جامع‌تری مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه باید آسیب شناسی در بخش بودجه آموزش وزارت بهداشت صورت بگیرد، یادآور شد: باید از موقعیت فعلی که نگاه دولت در بخش بهداشت و درمان متمرکز شده در جهت بهبود وضعیت بهداشت و درمان استفاده شود.

سید امیر محسن ضیایی در این نشست با بیان اینکه بخش آموزش در وزارت بهداشت با مشکلاتی همراه است، گفت: آموزش پزشکی کشور با وجود آنکه بسیاری از ماموریت‌های خود را به خوبی انجام داده است اما به دلیل کمبود اعتبارات با کاهش کیفیت روبرو شده است.

وی با بیان اینکه آموزش امری دستوری نیست، تصریح کرد: همین‌که طرح تحول نظام سلامت در مدت کوتاهی انجام شده است به کیفیت نیروی انسانی مرتبط است چراکه توانسته‌ایم نیروی انسانی مورد نیاز کشور را به کشور را به طور ۱۰۰ درصدی تامین کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یادآور شد: هرچقدر در بخش آموزش کشور هزینه شود یک نوع سرمایه‌گذاری در بخش نیروی انسانی است.

گفتنی است در این نشست که با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد موضوعاتی چون کمبود منابع مالی بخش آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی وعواقب آن ازقبیل وضعیت نا بسامان خوابگاه های آموزشی، پایین بودن دریافتی پرسنل و اعضای هیات علمی آموزشی در مقایسه با کارکنان بخش درمان، پایین بودن حقوق دانشجویان پزشکی و رزیدنت‌ها، روش بودجه ریزی نادرست، تخصیص بودجه به دانشگاه ها بر اساس تعداد کارکنان و نه سرانه دانشجویی، اعلام ظرفیت دانشجو بیش ازاعلام وزارت بهداشت و قربانی شدن کیفیت آموزش دانشجویان، مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این جلسه بر اساس پیشنهادات جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مقرر شد تا معاونت فرهنگی - اجتماعی گزارش تحلیلی از چالش های آموزش عالی وزارت بهداشت و درمان تهیه و در اختیار ایشان قرار گیرد تا در صورت ضرورت، جلسه دیگری با حضور نمایندگان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور جهت بررسی مشکلات بودجه ریزی آموزش پزشکی تشکیل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز