خبرگزاری کار ایران

فانی در مجلس:

۱۳۰ هزار کلاس درس فاقد وسایل گرمایشی مناسب هستند

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۶۱۶

در حال حاضر به ازای ۱۷ دانش آموز یک معلم وجود دارد و به ازای هر ۲۵ دانش آموز تنها یک مربی پرورشی وجود دارد و از سویی دیگر به ازای هزار و ۶۷۰ دانش آموز تنها یک مربی بهداشت مشغول کار است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود یک سوم دانش آموزان در حال حاضر در فضاهای آموزشی تخریبی نیازمند مقاوم‌سازی مشغول تحصیل هستند، گفت: ۱۳۰ هزار کلاس درس فاقد وسایل گرمایشی مناسب هستند و آموزش و پرورش در حال حاضر ۱۰۰ پروِِژه نیمه تمام دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر فانی در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی با پخش کلیپی از سخنرانی مقام معظم رهبری و حسن روحانی، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته بزرگداشت مقام معلم و تاکید ایشان در سال اقتصاد و فرهنگ مبنی بر لزوم حمایت همگانی و همچنین تاکید رئیس جمهور در حمایت مستمر از تعلیم و تربیت آینده‌سازان گفت: این جانب به نمایندگی از ۱۲ میلیون دانش‌آموز و بیش از ۱ میلیون فرهنگی در این مکان حاضر شده و گزارشی از سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش را تقدیم حضورتان می‌کنم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به عنوان وسیع‌ترین فصل مشترک حاکمیت و مردم نقش بی‌بدیلی را در میان مردم و حاکمیت ایفا می‌کند. مدارش آموزش و پروش ارزش‌ها و پیام‌های انقلاب اسلامی را در قالب کتاب‌های درسی به شکل مستقیم به دانش‌آموزان و به شکل غیرمستقیم به اولیا آنها در میان می‌گذارد.

وزیر آمورش و پرورش اظهار داشت: ‌ شناسایی اقشار آسیب پذیر، حل دعوای و مشکلات منطقه‌ای، آموزش و پرورش‌های محلی، بزرگداشت مناسبت‌های ملی از سوی معلمین و عشایر صورت می پذیرد که در این میان ۷۱۹ آموزش و پرورش منطقه در قالب ۳۲ استان مسئولیت برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت‌های آموزشی را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه ۴۲ درصد دانش آموزان کل کشور دختر و ۵۸ درصد آنها را پسران تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: ۴۲ هزار کلاس درس در حال حاضر در کشور دایر بوده و در این میان حدود یک میلیون و ۸۰ هزار یعنی ۶/۸ دهم درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دامنه تغییر بین تعداد دانش‌آموزان غیردولتی از کل دانش‌آموزان کشور بسیار زیاد است به طوری که این تعداد در تهران حدود ۱۷ درصد و در کردستان ۵/۲ دهم درصد است.

فانی با بیان اینکه رسیدن به توسعه پایدار بدون آموزش و پرورش و معلمین متعهد غیرممکن است، خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی موفقیت‌های خود را مدیون نیروی انسانی و معلمان فرهیخته می‌داند و از طرفی وزارت آموزش و پرورش با دارا بودن حدود یک میلیون نفر پرسنل بزرگترین دستگاه دولت از طیف نیروی انسانی است که از این تعداد ۴۷ درصد را آقایان و ۵۳ درصد را هم خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در شهر تهران قریب ۷۲ درصد از کارکنان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که بیشترین درصد کارکنان زن را به خود اختصاص داده و استان کهکلویه و بویراحمد با ۳۵ درصد کارکنان زن کمترین درصد کارکنان زن را داراست، این تفاوت از یک سو نشان می‌دهد مشکل جدی در نوع توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود دارد و از جهتی دیگر نیز نشان دهنده این است که آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاه‌های دولتی از امتیاز بیشتری برخوردار است.

فانی در خصوص وضعیت تحصیلی معلمین در وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: ۶۷ ذرصد معلمان آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر و ۹ درصد معلمان نیز دارای مدارج فوق لیسانس و دکترا هستند.

وی همچنین اعلام کرد: در حال حاضر به ازای ۱۷ دانش آموز یک معلم وجود دارد و به ازای هر ۲۵ دانش آموز تنها یک مربی پرورشی وجود دارد و از سویی دیگر به ازای هزار و ۶۷۰ دانش آموز تنها یک مربی بهداشت مشغول کار است.

فانی با بیان اینکه حدود نیمی از کارکنان مشاغل آموزش و پرورش بیش از ۲۰ سال سابقه خدمت دارند، یادآور شد: در این میان حدود ۱۰ درصد کارکنان طی ۳ سال آینده به سن بازنشستگی خواهند رسید که یزد، گیلان، تهران و استان مرکزی بیش از سایر شهرها در معرض خروج نیرو قرار دارند. طی ۳ سال آینده با فرض ثابت ماندن شاخص های اشتغال مردم حدود ۱۰۰ هزار نیروی انسانی از آموزش و پرورش خارج خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود یک سوم دانش آموزان در حال حاضر در فضاهای آموزشی تخریبی نیازمند مقاوم‌سازی مشغول تحصیل هستند، گفت: ۱۳۰ هزار کلاس درس فاقد وسایل گرمایشی مناسب هستند و آموزش و پرورش در حال حاضر ۱۰۰ پروِِژه نیمه تمام دارد.

وی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ۹۹ درصد اعتبارات وزارت آموزش و پرورش به حقوق و دستمزد پرسنل اختصاص پیدا می‌کند و تنها یک درصد از این اعتبارات برای کارها و حوزه‌های دیگر باقی می‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال ۹۳ حدود سی هزار و ۴۰۰ میلیارد اعتبار به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داده شده است، تصریح کرد: این اعتبارات ۹ و نیم درصد از بودجه عمومی دولت در سال جاری است. در سال گذشته سهم آموزش و پرورش از محل بودجه عمومی دولت هشت درصد بود.

وی افزود: علی رغم آنکه اعتبارات هزینه‌ای دولت در سال جاری ۱۷ درصد افزایش داشت اعتبارات مربوط به وزارت آموزش و پرورش با رشدی ۲۶ درصدی مواجه شده است که این نشان از اهمیت امر آموزش و پرورش برای مجلس و دولت دارد.

فانی در ادامه با اشاره به ساختار بودجه وزارت آموزش و پرورش توضیح داد که ۹۹ درصد از اعتبارات این وزارتخانه صرف حقوق و دستمزد پرسنل و تنها یک درصد از آن برای باقی موارد همچون کارهای پژوهشی، کیفیت بخشی در امر آموزش، کارهای عمرانی و… هزینه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در همین‌باره توضیح داد: ما با همین بودجه یک درصدی بسیار اندک مجبوریم همه برنامه‌های خود از قبیل برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها و برنامه‌های بهسازی نیروی انسانی، بهسازی فضای آموزشی و توسعه آن انجام فعالیت‌های پژوهشی و ارتقای کیفیت و خدمات را انجام دهیم.

وی در توضیح مشکلات اعتباری آموزش و پرورش ابراز کرد: واقعا این مشکل جدی آموزش و پرورش است که به دلیل نبودن اعتبارات کافی معلمان و پرسنل ما انگیزه‌های برای افزایش مهارت ندارند. اختلال در نظام انگیزشی معلمان به شدت به کیفیت برنامه‌ها لطمه وارد می‌شود و به همین دلیل منتظر اقدام دولت و مجلس برای بهتر شدن وضعیت معیشتی معلمان است.

فانی با اشاره به برنامه‌های خود هنگام کسب رای اعتماد از مجلس در آبان ماه سال گذشته گفت: امروز خرسند هستم که برنامه سال ۹۴-۹۳ با استناد به اسناد مذکور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و انتظارات ریاست جمهوری و احکام بودجه سال ۹۳ تهیه و تقدیم مجلس شده و در کمیسیون آموزش و تحقیقات موضوعات آن به صورت مشروح مورد بحثو بررسی قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۶ سیاست از ۲۱ سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش دارد، خاطرنشان کرد: ما اکنون این موارد را به ۱۵ سیاست و ۵۴ برنامه تبدیل کرده‌ایم. امروز طرح رتبه‌بندی معلمین جزو برنامه‌ها و اولویت‌های دولت است و در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی قرار دارد و در آینده لایحه آن تقدیم مجلس می‌شود.

وی در پایان از مجلس خواست تا با حمایت خود زمینه‌ای را فراهم کنند که آموزش و پرورش به عنوان یکی از اولویت‌های جدی کشور مطرح شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز