خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست مجالس دوست سوریه:

بحران سوریه جهان را با افراطی‌گری مواجه کرد

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۵۷۳

جمهوری اسلامی انتخابات را راه حل مناسبی برای حل و فصل سیاسی بحران می‌داند و از هرگونه آشتی ملی بین دولت و مخالفان حمایت می‌کند و امیدواریم در آینده شاهد پایان یافتن بحران در سوریه که در مرکز جبهه پایداری و مقاومت قرار دارد، باشیم.

وزیرامورخارجه کشورمان با تاکید براینکه بحران سوریه جهان را با پدیده شوم افراطی‌گری مواجه کرده است گفت: همه باید بپذیریم با عنایت به منافع مردم سوریه نیازمند مبارزه با افراطی‌گرایی، تکفیری‌گری و جلوگیری از ارسال سلاح برای مخالفان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا جواد ظریف در دومین نشست روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه که در تهران برگزار می‌شود، ابراز کرد: برای حمایت از مردم سوریه و تشویق برای دستیابی به راه حل سیاسی دومین اجلاس مجالس کشورهای دوست سوریه در حال برگزاری است و امیدواریم بتوانیم در چهارمین سال این بحران که بخاطر مداخله‌های خارجی همچنان ادامه دارد، با راه حل سیاسی به آن خاتمه دهیم.

وی ادامه داد: با مداخله‌های غیرمنصفانه در امور داخلی سوریه، نه تنها روند اصلاحات سیاسی به شکل‌گیری حقوق اساسی مردم سوریه ضربه زد بلکه کل منطقه خاورمیانه و چه بسا سراسر جهان را با پدیده شوم افراطی‌گری مواجه کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه خشونت، فرقه‌گرایی و افراطی‌گرایی تاثیرهای منفی زیادی بر امنیت جهانی خواهد گذاشت، عنوان کرد: مسلما این ناامنی در چهارچوب یک مرز و یا منطقه نخواهد ماند و دامن مسببان، مشوقان و حامیان مالی گروه‌های تکفیری را خواهد گرفت.

ظریف با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهور با عنوان طرح جهانی علیه خشونت و افراط گرایی ابراز کرد: این پیشنهاد بدون رای گیری در سازمان ملل پذیرفته شد که این نشان از اجماع جهانی برای از بین بردن خشونت و افراطی گری دارد که البته باید در عمل نیز بدون کوته‌نگری‌ها و منفعت‌طلبی‌های سیاسی اجرا شود.

وزیر امور خارجه افزود: تهدیدهای خارجی و توسل به زور نه تنها غیرقانونی و در تعارض با منشور حقوق بین الملل است بلکه در دستیابی به اهداف خود نیز ناتوان است و قدرت‌های خارجی باید بپذیرند در مساله سوریه، هیچ راهی جز راه حل سیاسی و توجه به اراده مردم سوریه که از صندوق‌های رای خارج می‌شود، وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی از ابتدای بحران سوریه تنها راه حل بحران را راهکار سیاسی از طریق گفت‌وگوها سوری دانسته است و در نشست‌ها و همایش‌هایی که در ایران برگزار شد، چندین پیشنهاد و ابتکار عمل سیاسی برای کمک به حل بحران سیاسی در کنار کمک‌های انسان دوستانه ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه می‌توان با استفاده از گفت‌وگوهای داخلی بحران سوریه را خاتمه داد، تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های مهمی در صحنه‌های داخلی سوریه و در حل و فصل بحران سوریه به شکل سیاسی و داخلی با استفاده از گفت‌وگوهای محلی از جمله در حمص بین دولت و مخالفان بوده‌ایم.

ظریف افزود: همه باید بپذیریم با عنایت به منافع مردم سوریه نیازمند مبارزه با افراطی‌گرایی، تکفیری‌گری و جلوگیری از ارسال سلاح برای مخالفان هستیم.

وزیر امور خارجه در ادامه به انتخابات ۱۳ خرداد سوریه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی انتخابات را راه حل مناسبی برای حل و فصل سیاسی بحران می‌داند و از هرگونه آشتی ملی بین دولت و مخالفان حمایت می‌کند و امیدواریم در آینده شاهد پایان یافتن بحران در سوریه که در مرکز جبهه پایداری و مقاومت قرار دارد، باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز