خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درگفت و گو با ایلنا:

آموزش‌های پیش از ازدواج برای جلوگیری از کاهش جمعیت حذف می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۰۳۹

«یکی از مسائل شغل خانم‌هاست که می‌تواند از بارداری آن‌ها ممانعت کند. / طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور به دنبال آن است روندی که سال‌ها براساس تبلیغات سازمان بهداشت جهانی وسایل پیشگیری را به صورت رایگان در اختیارمردم قرارمی داد، متوقف کند.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: براساس طرح پیشگیری از «کاهش رشد جمعیت کشور»، آموزش های قبل از ازدواج به افراد در راستای کنترل و کاهش جمعیت در مراکز بهداشتی حذف خواهد شد.

شهلا میرگلوی بیات در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تصویب یک فوریت طرح «پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» گفت: در صورت تصویب این طرح آموزش های قبل از ازدواج و روشهای پیشگیری از بارداری در درمانگاه‌ها جمع آوری می‌شوند.

وی افزود: عده‌ای اعتراض داشتند که چرا همچنان در برخی از درمانگاه‌ها اقدمات مربوط به کاهش جمعیت انجام می‌شود که به همین منظور این طرح مطرح شد.

بیات با اشاره به رایگان بودن وازکتومی و در اختیار قرار دادن وسایل پیشگیری در درمانگاه‌ها گفت: طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور به دنبال آن است روندی که سال‌ها براساس تبلیغات سازمان بهداشت جهانی وسایل پیشگیری را به صورت رایگان در اختیارمردم قرارمی داد، متوقف کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: خانواده‌هایی که فکر می‌کنند تعداد فرزندانشان کافی است و دیگر تمایلی به بچه دار شدن ندارند دیگر به صورت رایگان این خدمات در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد و باید هزینه عمل جراحی وازکتومی را بپردازند.

بیات تصریح کرد: به عنوان یک جراح و متخصص زنان معتقدم نمی‌توانیم روشهای پیشگیری را به طور کامل حذف کنیم، زیرا یک سری از افراد نیاز به پیشگیری دارند.

وی ادامه داد: فردی که مبتلا به ایدز است باید پیشگیری کند و همچنین بیمار قلبی نمی‌تواند پیشگیری نکند، زیرا باعثمرگ وی می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: همچنین فردی که بیماری ژنتیک دارد باید از وسایل پیشگیری استفاده کند، زیرادر صورت حاملگی ممکن است نوزاد ناهنجار بدنیا بیاورد.

بیات با اشاره به اینکه نمی‌توانیم قرص جلوگیری را از داروخانه‌ها جمع آوری کنیم، افزود: این قرص علاوه بر پیشگیری، جنبه درمانی هم دارد بطوریکه بیمارانی که کیسه تخمدان دارند باید از این قرص استفاده کنند و یا حتی برای درمان ناباروری‌ها در یک مقطع زمانی باید خانم نابارور از این قرص مصرف کند.

وی خاطر نشان کرد: مطمئن باشید زمانی که طرح پیشگیری از کاهش جمعیت به صحن علنی مجلس بیاید تمام این جوانب در آن پیش بینی می‌شود تا مردم مشکلی پیدا نکنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در حال حاضر بحثکنترل و کاهش جمعیت در واحدهای درسی دانشگاهی است و همچنین یکسری آموزش‌هایی در راستای کنترل و کاهش جمعیت به افراد قبل از ازدواج در مراکز بهداشتی داده می‌شود که براساس این طرح این آموزش‌ها حذف خواهد شد، چرا که اکنون باید در جهت افزایش جمعیت کیفی حرکت شود.

وی با اشاره به اینکه این آموزش‌ها به طور کامل و برای تمامی افراد حذف نخواهند شد، افزود: افرادی که بیماری خاص؛ هپاتیت یا ایدز دارند باید این آموزش‌ها را ببیند اما اینکه به طور روتین به افراد قبل از ازدواج درمراکز بهداشتی این آموزش‌ها داده شود، دیگر این طور نخواهد بود. و آموزش ها درجهت افزایش کیفی جمعیت جایگزین خواهد شد.

بیات به طرح جامع ۵۰ ماده‌ای جمعیت و تعالی خانواده اشاره کرد و افزود: در این طرح که به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است آموزشهایی که به مردم درراستای افزایش جمعیت باید داده شود، آمده است به طوری که وظایف آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت در این راستا مشخص است و این آموزش ها جایگزین آموزش های کاهش جمعیت به مردم می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: پس از تصویب این طرح آموزش‌ها در راستای افزایش جمعیت خواهند بود، زیرا جمعیت کشور به سمت سالمندی می‌رود.

بیات مشکلات اقتصادی و اجتماعی را در عدم تمایل به بچه دارشدن موثر دانست و افزود: یکی از مسائل شغل خانم‌هاست که می‌تواند از بارداری آن‌ها ممانعت کند که با افزایش مرخصی زنان این مسئله دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح ۵۰ ماده‌ای جامع جمعیت و تعالی خانواده بسته‌های حمایتی و تشویقی نیز در نظر گرفته شده است، افزود: البته امیدوارم این طرح بعد از تصویب در صحن علنی مجلس تامین اعتبار و اجرایی شود.

بیات با تاکید بر اینکه برای افزایش جمعیت باید فرهنگ سازی شود و آموزشهای لازم صورت گیرد، افزود: عدم تمایل به بچه دار شدن همیشه با مشکلات و مسائل اقتصادی همراه نیست و گاهی تک فرزندی نشانه تمدن و تجدد است و به عبارتی انگار تک فرزندی مد شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز