خبرگزاری کار ایران

قاضی پور در تذکری:

لایحه تجارت در جهت منافع افراد خاصی نوشته شده است

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۱۸۱

از آنجایی که کمیسیون قضایی یک کمیسیون تخصصی است و فقط از دیدگاه قضایی این لایحه را بررسی کرده، نکات بسیار مهمی در این قانون نادیده گرفته شده است.

نماینده مردم ارومیه تاکید کرد: در قانون تجارت برنامه‌ها و نظارتی وجود دارد که بر خلاف منابع ملی و قانون اساسی و رویه جاری است و در جهت منافع افراد خاصی نوشته شده است. این در حالی است که ما باید قانونی تدوین کنیم که به توزیع عادلانه منابع نظر داشته باشد

به گزارش خبرنگار ایلنا، نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص لایحه تجارت(اعاده شده از سوی شورای نگهبان) در اخطاری با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی اظهار داشت: شورای نگهبان به لایحه تجارت ایرادات اساسی وارد کرده که بنا بر آن کمیسیون قضایی و حقوقی در این لایحه ۵ سال را تبدیل به ۴ سال کرد.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه در لایحه تجارت یک هزار و ۲۶۱ ماده وجود دارد که مربوط به کمیسیون‌های مختلف است، گفت: کمیسیون‌های مختلف باید در خصوص این لایحه اظهار نظر می‌کردند.

وی خاطر نشان کرد: ایراد شورای نگهبان طبق اصل ۸۵ قانون اساسی بوده که بر اساس آن لایحه تجارت باید در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده ارومیه با بیان اینکه لایحه تجارت داستانی طولانی دارد، گفت: لایحه تجارت برای کشور لایحه مهمی است و تقریباً سه مجلس را طی کرده و در کمیسیون‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اشکال مهم این است که اگر ما این لایحه را اصلاح کنیم شورای نگهبان باید بتواند ظرف ۲۰ روز روی آن اظهار نظر کند و از آنجا که این مسئله بسیار مهم و وسیع است در ظرف ۲۰ روز قابل پاسخ دادن نیست.

لاریجانی در ادامه افزود: از طرفی این برای کشور یک قانون مادر محسوب می شود و با توجه به اینکه قانون‌های گذشته شکل قدیمی داشته است، باید متناسب با شرایط کنونی تغییر می‌کرد. بنابراین ما در این جا با یک اشکال شکلی مواجه هستیم که باید به صورت قسمت قسمت به شورای نگهبان تحویل داده شود تا بتوانیم در فاصله ۲۰ روز آن را بررسی کنیم. در نتیجه اخطار شما وارد نیست.

قاضی پور در ادامه خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شما خودتان اقرار کردید که هزار و ۲۶۱ ماده را در شورای نگهبان طی ۲۰ روز نمی توانید بررسی کنید و از آنجایی که کمیسیون قضایی یک کمیسیون تخصصی است و فقط از دیدگاه قضایی این لایحه را بررسی کرده، نکات بسیار مهمی در این قانون نادیده گرفته شده است.

نماینده مردم ارومیه با تاکید بر اینکه تجارت در ایران اسلامی اصل بسیار مهمی است، گفت: باید تمامی کمیسیون‌ها اعم از کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون صنایع، کشاورزی و کمیسیون ویژه تولید ملی به این هزار و ۲۶۱ ماده نگاه کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در این قانون برنامه‌ها و نظارتی وجود دارد که بر خلاف منابع ملی و قانون اساسی و رویه جاری است و در جهت منافع افراد خاصی نوشته شده است. این در حالی است که ما باید قانونی تدوین کنیم که به توزیع عادلانه منابع نظر داشته باشد.

قاضی پور در پایان تصویب لایحه مذکور را باعثایجاد مشکلاتی برای کسبه‌ها و تجار پایین دست دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز