خبرگزاری کار ایران

نائب رییس مجلس در دانشگاه تهران:

ما امنیت خود را از دین و اخلاق داریم نه از پلیس

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۸۶

ما در اندیشه دستیابی به دولت اسلامی هستیم که بر این اساس و با پاسداری از حقوق انسان‌ها از تمام توان و ظرفیت خود بهره گیرد البته تا چنین چیزی فاصله داریم.

نائب رییس‌مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جامعه بدون دین نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد، گفت: باید در نظام اسلامی تلاش کنیم به ارزشهای اسلامی استحکام بخشیم. امروز جامعه ما امنیت خود را از دین و اخلاق دارد نه از پلیس.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسن ابوترابی‌فرد در مراسم رو‌نمایی از اولین گزارش وضعیت‌نقض‌حقوق‌بشر در آمریکا که در تالار شیخ مرتضی انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشکاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه توجه ویژه به حقوق انسان از مصادیق مهم و یا یکی از محوری‌ترین مباحثآموزه‌های دینی است، گفت: جامعه ایده آل اسلامی جامعه‌ای است که در سایه تربیت انسان‌ها و استقرار نظام سیاسی مبتنی بر حق و عدالت به معنای واقعی کلمه ایجاد می‌شود.

وی افزود: در چنین جامعه‌ای کمترین ظلم و ستمی متوجه هیچ انسان ضعیف نمی‌شود. از این منظر نظام اسلامی گامهای بزرگی را برای رسیدن به این افق بلند برداشته است. ما در اندیشه دستیابی به دولت اسلامی هستیم که بر این اساس و با پاسداری از حقوق انسان‌ها از تمام توان و ظرفیت خود بهره گیرد البته تا چنین چیزی فاصله داریم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگاه آموزه‌های دینی به جامعه ایده آل گفت: این نگاه مبتنی بر این واقعیت است که انسان در سایه حیات عقلانی و معرفت در دو حوزه علوم بشری و وحیانی و به کار گیری دانش در عرصه زندگی و عمل می‌تواند به اهداف والا دست پیدا کند. هر اندازه جوامع بشری از آموزه‌ها عقلانی؛ و اخلاقی و وحیانی فاصله بگیرند شعارهای زیبایی را مطرح می‌کنند، اما به واقعیت آزادی؛ عدالت و حقوق انسان‌ها دست نخواهند یا فت

وی افزود‌: بهترین گواه این سخن دنیای امروز، جوامع تهی از دین و اخلاق است که هر چند ادعاهای فراوانی دارد اما واقعیت زندگی آن‌ها به ما می‌گوید که منهای حیات عقلانی و آراسته شدن انسان‌ها به فضای اخلاقی نمی‌توان در اندیشه پاسداری در حقوق انسان‌ها بود.

ابوترابی فرد با بیان اینکه ما امروز دراستانه تغییر و تحولات سیاسی فراگیری در عر صه جهانی هستیم، گفت: در این دوران نمی‌توان با تکیه بر شعار؛ شعور انسانهای را مورد تمسخر قرار داد و با نگاه دو گانه به مسائل جهان آزادی و دموکراسی و حقوق بشر را به بازی گرفت.

وی با تاکید بر اینکه افول قدرتهای غربی و امریکا در عصر جدید یکی از علائم همین واقعیت هاست، گفت: این کشور‌ها تا دیروز با اشاره‌ای و بدون کمترین هزینه‌ای به اهداف سیاسی خود دست می‌یافتند، اما امروز با هزینه‌های کلان تقریباً به هیچ هدفی نمی‌رسند. علاوه بر این راه را نیز برای تحقق آرمانهای انسانی همواره می‌کنند.

ابوترابی فرد با بیان اینکه به گمان من هم اکنون پایان یک جانبه گرایی و نگاه دوباره به مسائل جهان و طرح شعاری آرمانهای بشر فرا رسیده است، گفت: بدون تردید نقش جمهوری اسلامی در این تحولات نقش بنیادین و کلیدی بوده این نظام از آغاز شکل گیری حرکت انقلابی خود در بیان امام راحل آمریکا را به عنوان نقطه محوری بی‌عدالتی در جهان و پایمال شدن حقوق انسان‌ها مورد هدف قرار داده و امروز این نقطه محوری با مدیریت رهبری ادامه داردو در نیمه قرن راه را برای حرکت مستعضفان جهان همراه کرده است.

وی افزود: آن‌ها که دیروز یک غده سرطانی را در غرب دنیای اسلامی خلق کردند و بدون یک ریال هزینه این غده را که قدرت بزرگ نظامی و هسته‌ای تبدیل کردند، در واقع راه را برای گسترش این غده در منطقه همواره نمودند.
در حالی که امروز نقشه خاور میانه در جهت مقابل نقشه‌های آمریکاست. دیروز در شش روز جنگ عراق و اسرائیل رژیم صهیونیستی چند کشور حاشیه را نیز مورد تهاجم قرار داد، اما امروز می‌بینیم که در جنگ سی و سه روزه لبنان ان‌ها به هیچ هدفی دست نمی‌یابند بلکه راه را برای رشد تفکر اسلامی هموار می‌کنند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آن‌ها که دیروز بدون کمترین هزینه‌ای حسنی مبارک را به قدرت رساندند و سی سال مصر را به عنوان نماد حضور مسلط غرب در منطقه مدیریت کردند، امروز در همین کشور هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌کنند. همین کشور‌ها تا دیروز فریاد حقوق بشر را سر می‌دادند و امروز مقابل دید جهانیان آن را زیر پا می‌گذارند و کمترین ارزشی برای رای مردم قائل نمی‌شوند.

وی افزود: این واقعیت‌ها در کنار واقعیتهای باور نکردنی که در آمریکا در حال وقوع است نشان دهنده آینده‌ای است که نوید آزادی و استقرار عدالت و پاسداری از حقوق بشر را می‌دهد.

ابو‌ترابی‌ فرد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۰۹ گفت: طبق این گزارش در این سال جرمهای خشونت بار در آمریکا ۴ میلیون فقره و جرائم مرتبط با اموال مردم ۱۵ میلیون فقره گزارش شده است. که نرخ جرمهای منتهی به خشونت ۱/۱۷ در هر هزار نفر قربانی داشته است. این آمار‌ها نشان دهنده استانه فرو پاشی یک نظام و سیستمی است که این جرائم در آن وجود دارد. اگر قدرت پلیسی حاکم در آمریکا مقداری اسیب ببیند، فاجعه بزرگ انسانی در آن رخ می‌دهد.

وی خاطر نشان گرد: طبق گزارش منتشر شده از سوی منابع آمریکا در سال ۲۰۰۸ از هر ۱۰۰ بزرگسال یک نفر در زندان به سر می‌برده در حالی که درسال۱۹۷۰ این رقم در هر ۴۰۰ نفر یک نفر بوده است. رشد چهار برابری در این فاصله زمانی گویای همه چیز است علاوه بر این زندانهای کالیفرنیا ۱۶۴ هزار زندانی دارد که این دو برابر ظرفیت آن است.

ابوترابی فرد ادامه داد: گزارش موسسه ملی عدالت درآمریکا نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۱۰ بیست میلیون زن قربانی تجاوز جنسی هستندو حدود یک پنجم دانشجویان دختر آمریکا در محوطه دانشگاه قربانی این تجاوز می‌شوند اینجامعه‌ای است که اخلاق و دین در آن وجود ندارد و عقل تبدیل به وسیله‌ای برای شهوت رانی شده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: اگر ما در ایران اسلامی از آزادی و دموکراسی و حقوق انسان‌ها حر ف می‌زنیم، هر چند که با افق مطلوب آن فاصله داریم، اما این به دلیل نظام دینی است که در محوریت آن فقیهی مدبر قرار دارد که در سایه اسلامیت نظام در طول سه دهه از آن حراست شده است. آن‌ها که به دنبال شکاف حاکمیت؛ جمهوریت و مشارکت آرای مردم هستند باید به این مسئله تو جه کنند.

ابوترابی فرد با اشاره به دیگر آمار در نقض حقوق بشر در آمریکا یاد اور شد: گزارشهای دیگری حاکی از آن است که از هر چهار زن یک نفر طی زندگی خود قربانی خشونت داخلی می‌شوند و روزانه سه زن به دلیل خشونت همسر فعلی یا همسر سابق خود به قتل می‌رسد.

وی در مورد آمار خشونت علیه کودکان در آمریکا گفت: هر ساله ۳ میلیون کودک قربانی خشونت می‌شوند در حالی که این را آمارهای رسمی آمریکا اعلام می‌کنند و رقم واقعی بیش از این است.

ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه جامعه بدون دین نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد، گفت: باید در نظام اسلامی تلاش کنیم به ارزشهای اسلامی استحکام بخشیم. امروز جامعه ما امنیت خود را از دین و اخلاق دارد نه از پلیس. اگر ما متناسب با جمعیت و نیازمان نیروی انتظامی و پلیس را تقویت کنیم و ابزار لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهیم در بالا‌ترین سطح تصور امنیت قرار خواهیم گرفت هر چند که امروز در جایگاه فاخری قرار داریم.

وی با بیان اینکه پلیس و دستگاههای امنیتی ما باید از ظرفیتی برخوردار باشند که مجرمین احساس امنیت نکنند، گفت: اگر این امنیت به یاری زیر ساختهای دینی و اخلاقی نهادینه شود و قوه قضاییه نیز آنچنان که شایسته است خود را تقویت نماید شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز