خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس مجلس:

رشد اقتصادی کشور به جای ۸ درصد منفی ۵ درصد است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۱۳

در مجلس هیچ گاه دغدغه تولید نداریم. اما و قتی می‌گوییم نفت فروخته نمی شود دچار دغدغه می شویم و آن را مصیبت بزرگ می دانیم چرا که مسئله اصلی ما اقتصاد نیست بلکه فروش یا عدم فروش نفت است.

نایب رئیس مجلس گفت: وقتی رانت نفت در اختیار دولت باشد فعالان اقتصادی برای استفاده از این رانت از تولید فاصله گرفته و به سمت نفت حرکت می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در همایش ملی تفکر بسیجی؛ پژوهش و اقتصاد مقاومتی ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت پژوهش در صنایع نفت گاز و پتروشیمی با بیان این که رشد پژوهش در جامعه ایرانی مهمترین نیاز کشور است اظهار داشت: بشر با بهره مندی از پژوهش و دانش و همچنین دست یابی به تکنولوژی وفن آوریهای نوین در برخی عرصه های زندگی به قدرت رسیده است لذا باید در زندگی پژوهش با علم و معرفت گره بخورد.

وی با بیان این که امروز اصلی ترین مسئله کشور دستیابی به اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصاد و قطع وابستگی به نفت است تصریح کرد: کشور ما برای رسیدن به رشد اقتصادی و عدم وابستگی به درآمدهای نفتی و نقطه مطلوب اقتصاد مقاومتی فاصله زیادی دارد. و اقتصاد ما رنگ و بویی از اقتصاد مقاومتی ندارد.

هنوز تحریم منجر به توجه ما به تولید نشده است

ابوترابی افزود: هنوز تحریم موجب نشده با اراده جدی تمام توجه خود را به معنای واقعی به تولید معطوف کنیم و برای رسیدن به تولید با کیفیت بهتر و قیمت تمام شده کمتر حرکت کنیم. که ریشه آن وابستگی به درآمدهای نفتی است.

وی نقش پژوهشگاه را در حرکت برای تحول اساسی در عرصه عدم وابستگی به نفت ضروری و محوری دانست و گفت: پژوهشگاه باید در کنار عزم مدیران سیاسی و ارشد کشور راه را برای تحول بنیادی در این زمینه هموار کند.

نایب رئیس مجلس گفت: واقعیت این است که برخی کشورهای مهم و تاثیر گذار به دلیل داشتن ثروت زیاد فقیر شده اند زیرا در آمد حاصل از منابع طبیعی که مبتنی بر تولید و کار و تلاش و اندوخته علمی نباشد راه را برای توسعه جوامع هموار نکرده است.

بلای خانمان سوز رانت نفت

وی با بیان این که کشورهای دارای ذخایر طبیعی و منابع گران قیمت در تاریخ اقتصادی جهان نقش موثری نداشته اند؛ خاطر نشان کرد: در این دوران طلای سیاه زمینه رشد اقتصادی کشورهای دارای این سرمایه را فراهم نکرده است. البته برخی کشورها مثل نروژ مستثنی هستند اما متاسفانه رانت نفت به عنوان بلای خانمانسوز زمینه آسیب فرهنگی؛ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را برای کشورهای دارای این سرمایه فراهم کرده است.

ابو ترابی فرد افزود: کشورهای دارای وفور سرمایه به دلیل عدم استفاده صحیح از آن فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته دارند. و در کشور ما نیز عوامل متعددی منجر شده که رانت نفت اثر مخرب زیادی بر جای بگذارد.

استفاده از رانت نفت منجر به افول اقتصادی می شود

وی تقویت فرایندهای رانت جویی در کشور را یکی از آ ثار مخرب رانت نفت دانست و توضیح داد: وقتی رانت نفت در اختیار دولت باشد فعالان اقتصادی برای استفاده از این رانت از تولید فاصله گرفته و به سمت نفت حرکت می کنند. لذا وقتی انتقال از حوزه مولد به حوزه هایی که از رانت بهره می گیرند صورت می گیرد زمینه افول اقتصادی کشورهایی که از رانت نفت برای اداره کشور استفاده می کنند فراهم می شوند.

نائب رئیس مجلس خاطر نشان کرد: رانت نفت موجب می شود نظامهای سیاسی که با استفاده از این ثروت می خواهند کشور را اداره کنند استقلال واقعی را در درون خود احساس کنند.

در مجلس هیچگاه دغدغه تولید نداریم

وی افزود: در مجلس هیچ گاه دغدغه تولید نداریم. اما و قتی می گوییم نفت فروخته نمی شود دچار دغدغه می شویم و آن را مصیبت بزرگ می دانیم، چرا که مسئله اصلی ما اقتصاد نیست، بلکه فروش یا عدم فروش نفت است.

ابوترابی فرد تاکید کرد: ان چه قابل د قت است این که حتی در سالیان تحریم نیز دغدغه نفتی ما تغییر نکرده است. البته تحولاتی رخ داده اما ریل گذاری تغییر بنیادی نیافته است.

هزینه های جاری کشور ۲ برابر شده است

وی با بیان این که اگر تحریمی اثر گذار بود؛ امروز اسراف در دستگاههای دولتی و شبه دولتی به این شکل نداشت، ادامه داد: اگر تحریم اثر گذار بود آیا هزینه های جاری باید در سالهای اخیر دو برابر افزایش می یافت؟

ابوترابی فرد اظهار داشت: در سال ۹۲ هزینه جاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است و عملکرد بودجه ۱۳۰هزار میلیارد پیش بینی شده بود. و از این میزان بودجه تنها ۱۱ میلیارد صرف هزینه های عمرانی شده و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه جاری کشور بوده است. با درک این اعداد معنای اثر گذاری تحریم روشن خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال ۸۴ هزینه جاری تنها ۲۵ هزار میلیارد تومان بود در حالی که همه اذعان داریم برای اقتصاد مقاومتی حجم دولت باید کوچک شود، تصدی گری به بخش غیر دولتی واگذار شود و سیاست های اصل ۴۴ اجرایی شود نمی توان گفت کاری در این زمینه انجام نشده است، اما تحول شگرفی حتی با وجود پدیده شکننده تحریم صورت نگرفته است.

دولت متکی به رانت نفت دچار توهم تصدی گری توسعه می‌شود

وی توهم دولت وابسته به منابع طبیعی را از بلایای دیگر اقتصاد وابسته به رانت نفت دانست و گفت: در صورتی که دولت به رانت نفت متکی باشد خود را متولی توسعه کشور می داند، بنابراین تا زمانی که این توهم و جود داشته باشد ما به پیشر فت دست نخواهیم یافت.

نائب رئیس مجلس خاطر نشان کرد: درآمد حاصل از نفت دولت را به قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل می کند و این قدرت باعثمی شود که خود را متولی توسعه بداند که نتیجه آن رشد اقتصادی منفی کشور است.

وی افزود: امروز باید رشد اقتصادی کشور ما حداقل ۸ درصد باشد در حالی که این طور نیست و دولت متکی به درآمد نفت باعثشده در آمدها به سمت حوزه پیشرفت و توسعه منتهی نشود.

ابو ترابی فرد عدم نگاههای بلند مدت از سوی دولت و مجلس را یکی دیگر از مشکلات اقتصادکشور برشمرد و افزود: متولیان توسعه باید نگاهی بلند مدت داشته باشند. مثلاً بانک مرکزی نباید معطوف به تصمیم سازی در دولت مجلس باشد.

رشد اقتصادی کشور به جای ۸ درصد منفی ۵ درصد است

وی با بیان این که نگاه رضایتمندانه نزدیک بین نمی‌تواند راه را برای پیشرفت و اقتصاد مقاومتی همواره کند خاطر نشان کرد: اگر متولیان توسعه متناسب با نگاه چشم انداز بیست ساله حرکت نکنند رشد اقتصادی کشور به جای ۸ در صد ۴ تا ۵ درصد منفی می شود.

منابع کشور صرف اداره دولت بزرگ می‌شود

وی افزایش مخارج و حجم دولت را از دیگر بلایای رانت نفتی دانست و گفت: این سوال مطرح است که آیا از زمان ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت چقدر حجم دولت افزایش یافته است. آیا بزرگ شدن دولت به کارایی و افزایش رضایت مندی مردم منجر شده است؟ باید گفت: وقتی منابع کشورها صرف تامین هزینه اداره دولت بزرگ می شود منابعی باقی نمی‌ماند که به حوزه‌های سیاسی فرهنگی و اقتصادی اختصاص یابد.

وی خاطر نشان کرد: وقتی ۸۵ درصد منابع کشور صرف حقوق و مزایا می شود آیا می توان کلید اقتصاد مقاومتی را زد؟

ابوترابی اظهار داشت: دولت رانتی با استفاده از رانت نفت دائماً تقاضای خرید از کشورهای مولد را دارد که نتیجه آن دامن زدن به تورم شده و یا بازار کشور را به جولا نگاه کالاها وارداتی تبدیل می‌کند و همچنین منجر به تورم در حوزه زمین و مسکن می‌شوند.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی با تغییر نگاهها شکل می گیرد اگر به سمت تولید حرکت کنیم اقتصاد مقاومتی دست یافتنی خواهد بود.

استقلال سیاسی، دستاورد انقلاب در تحقق اقتصاد مقاومتی است

ابو ترابی فرد در ادامه به فعالیت هایی که در زیر ساختارهای اقتصادی کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شده اشاره کرد و گفت: استقلال سیاسی تمام عیار کشور؛ نیروی انسانی عالم؛ امنیت از جمله زیرساختارهای اقتصادی کشور در دوران انقلاب است که با هزینه سنگین انجام شده است، اما بزرگ و مهم بوده است.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با استفاده از ظرفیتها منابع به نحوی مدیریت شود که راه برای اقتصاد شکوفا همراه با عدالت و کمترین شکاف طبقاتی همراه شود. که حتماً دهه چهار انقلاب دهه تحقق این مهم است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز