خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان اوقاف خواسته به حقی است

کد خبر : ۱۳۱۵۷۴

ما نمی گوییم درون سیستم های دولتی حیف و میل انجام می شود، ولی این تلقی وجود دارد زمانی که نظارت دولتی انجام می شود کار به شیوه خود پیش‌ نمی‌رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان اوقاف و امور خیریه خواسته به حق و مشروعی است، گفت: به طور حتم مجلس می‌تواند این موضوع را در بودجه در نظر گیرد تا بدهی‌ها پرداخت شود.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز(سه‌شنبه) در سخنانی در مراسم گرامیداشت هفته وقف که در محل تالار مدرس مجموعه بهارستان برگزار شد، افزود: ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس عضو فراکسیون وقف هستند که این موضوع نشان می‌دهد مجلس توجه خاصی به موضوع وقف دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، افزود: در باب وقف سخن بسیار گفته شده است یک بخش به کارهای فرهنگی و فضاسازی‌ها بر این زمینه مربوط می‌شود که باید به نحو دقیق روشن شود و درخواست سازمان اوقاف از مجلس نیز باید مشخص شود که چه نوع قانونی می‌تواند به این سازمان کمک کند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در زمینه الزام بخش‌های مختلف کشور به ترویج فکر فرهنگی، باید اقدامات بیشتری انجام شود چون این موضوع می‌تواند زیربنای فکر وقف بر جامعه را فراهم کند و به نظر می‌رسد شروع این اقدام باید از سازمان اوقاف و امور خیریه باشد.

لاریجانی با بیان اینکه برای کارهای درازمدت در زمینه‌های مختلف سازمان اوقاف و امور خیریه باید پیشنهادات اولیه را مشخص کند، گفت: هم‌اکنون فصل بودجه و تصویب بودجه است، اکنون یک مسئله بدهی‌هایی است که دولت به سازمان اوقاف و امور خیریه دارد؛ البته این خواسته مشروعی است که بدهی‌های دولت به این سازمان تسویه شود و این یک مطالبه کاملا به حق است و باید بدهی دولت به سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت شود و حتما به این موضوع در کمیسیون تلفیق توجه می‌کنیم که چگونه این بدهی تامین شود.

لاریجانی تصریح کرد: گرچه وضعیت بودجه دولت خیلی خوب نیست اما بدهی‌های دولت بهتر است پرداخت شود، نکته دومی که به نظر می‌رسد باید مورد توجه قرار گیرد، این است که برای آینده چه کارهایی می‌شود انجام داد، اگر وقف در همه شئون انتخاب شود و ساختار وقف را مردمی کنیم، مردم بیشتر استقبال می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: این تلقی وجود دارد که وقتی نظارت‌های دولت انجام می‌شود، گاهی کارها درست پیش نمی‌رود، بنابراین بهتر است این امور را به مردم بسپاریم؛ بدون‌شک هر چه ساختار وقف دولتی باشد، کارها دچار خفگی می شود؛ ما نمی گوییم درون سیستم های دولتی حیف و میل انجام می شود، ولی این تلقی وجود دارد زمانی که نظارت دولتی انجام می شود کار به شیوه خود پیش‌ نمی‌رود.

لاریجانی ادامه داد: یکی از کارهایی که می توان برای بهبود وقف در کشور انجام داد توجه به وقف حکومتی است؛ شاید بتوان کارخانه های بزرگ را که می توانند درآمدزا باشند را وقف کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: ما پشتوانه های خوبی در صنایع و معادن داریم که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی آنرا به بخش خصوصی واگذار کردیم ولی اگر بتوانیم وجه شرعی و دینی آنرا درست کنیم می توانیم وقف حکومتی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام علی محمدی نیز در این مراسم افزود: باید بر مدیریت موقوفات موجود تجدیدنظر کرد، موقوفات باید به صورت اقتصادی اداره شوند، در حالی که راه و نگرش جامعه و مسئولان به مدیریت موقوفات مدیریت مصرف است، همه ما بدهکار موقوفاتیم در حالی که تصور می‌کنیم طلبکار هستیم.

وی با بیان اینکه همه ما وامدار واقفان خیراندیش هستیم، گفت: بازسازی موقوفات کشور باید مورد توجه قرار گیرد، عموما از موقوفات برداشت، هزینه و مصرف می‌کنیم اما باید پرسید کدام صاحب سرمایه، سرمایه‌اش را هزینه می‌کند؟

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برای اولین‌بار در عمر اوقاف کشور، از مسئولان این سازمان در سراسر کشور خواستیم تمام وقفنامه‌ها را مجددا بازنگری کنند و شهادت شرعی دهند که نیات واقفین را درست مطالعه کرده‌اند، هم‌اکنون سامانه بانک اطلاعاتی موقوفات دارای شش مرحله تایید است و بهتر است بدانیم یک چهارم موقوفات کشور دارای درآمد است از هزار تومان تا یک میلیارد تومان ولی مابقی معطل است و هیچ درآمدی ندارد.

وی، با تاکید بر اینکه در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور درباره وقف موضوعی گفته نشده است، تصریح کرد: بهتر است در برنامه ششم توسعه به موضوع وقف توجه بیشتری شود، وقف مال بی‌صاحب و مال خیر و آزاد نیست که هرطور خواستید استفاده کنید بلکه صاحبان با عظمتی مثل قرآن و اهل بیت(ع) و مردم دارد، ما در اوقاف نماینده همه مردم هستیم، همه به دنبال این هستیم که از این مجموعه برداریم و مصرف کنیم، این هنر نیست که همیشه به موقوفات گذشته افتخار کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز