خبرگزاری کار ایران

روحانی در مجلس اعلام کرد / ۴ /

تقدیم لایحه مدیریت شیوه مدیریت یارانه‌ها به مجلس

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۵۰

رئیس‌جمهور گفت: لایحه‌ای که اکنون به مجلس تقدیم می‌شود حاصل تلاش معتمدین شما و ملت و کارشناشی شده آنهاست و کوشیده‌ایم با شناخت وضعیت اجتماعی زمینه را به آینده‌ای پر امید و تلاش فراهم بکنیم. امیدوارم همدلی شما نمایندگان و همکارانم در دولت زمینه تصویب این لایحه در زمان مقر که در دهه فجر است، فراهم آورد تا یکپارچکی و انسجام ملی در کشور را تقویت کند و مجلس و دولت با کمک یکدیگر، چرخ کشور در مسیر پیشرفت و عدالت به گردش درآورند.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه دولت در حل مسئله هدفمندی یارانه‌ها آسیب‌شناسی را آغاز شده است، خاطرنشان کرد: ما با آغاز این مرحله، در حال طراحی مراحل بعدی هستیم. دولت در سال آینده طرح شیوه مدیریت یارانه‌ها را طراحی و اجرا خواهد ساخت و آن را به شکل لایحه تقدیم مجلس خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در نشست علنی صبح امروز - یکشنبه مجلس در ادامه مباحثخود در هنگام تحویل بودجه ۱۳۹۳ اظهار داشت: یکی دیگر از مباحثی که علاوه بر آنکه در بودجه انعکاس دارد در بین فعالان اقتصادی و عموم مردم حائز اهمیت است، نرخ ارز به شمار می‌رود.

حسن روحانی با اشاره به اهمیت موضوع نرخ ارز گفت: در زمینه نرخ ارز در مورد شروع به کار دولت با دو مسئله مواجه بودیم، اول بی‌ثباتی بازار ارز و دوم وجود نظام چند نرخی.نوسانات ارزی برای نظام اقتصادی وابسته به واردات را سمی مهلک است و دولت ثبات در بازار ارز را از اولویت‌های خود قرار داده و کنترل رشد حجم نقدینگی و حذف پیمان‌سپاری ارزی و تحولات اخیر در سیاست خارجی باعثشد که بازار ارز برخلاف مسیر دو سال گذشته به آرامش نسبی برسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت به دنبال یکسان سازی نرخ ارز برای سال ۱۳۹۳ است، ادامه داد: ما در این اقدام، حرکتی سنجیده و کارشناسی شده را آغاز کرده‌ایم و عجولانه و شتابزده نیز اقدام نخواهیم کرد.

روحانی با اشاره به اینکه ۴۲ میلیون نفر در کشور دارای سهام عدالت هستند، خاطرنشان کرد: تاکنون این مردم از این سهام، نفع چندانی نبرده‌اند و به غیر از سودی اندک، چیز دیگری عاید مردم نشده در حالی که این سهام شامل ۶۲ شرکت از بهترین شرکت‌های دولتی است و در کنار این، مشکلاتی را برای نحوه مدیریتی ایجاد کرده است.

وی در ادامه افزود: ما در اولین روزهای شروع به کار دولت، تحول در سازوکار سهام عدالت را آغاز کرده‌ایم و تاکنون وزارت اقتصاد و دارایی در این زمینه پیشنهاداتی ارائه کرده است که تحولات جدیدی در آن ارائه شده و امیدواریم در آینده، شاهد بهبود ملموسی در خانوارهای سهامدار شاهد خواهیم بود. در کنار اینها، امیدواریم نظام کارآتری در عرصه مدیریت اقتصادی ایجاد شود.

رئیس‌جمهور در زمینه خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: ما اشکال اصلی در زمینه خصوصی‌سازی را عدم قرار گرفتن اجرا در مسیر سیاست‌های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری می‌دانیم. در این میان بخش اصلی سهام بهبخش‌های اصلی یا بابت رد دیون به صندوق‌های تامین اجتماعی واگذار شده و یا به سازمان‌های شبه‌دولتی‌ داده شده است.

روحانی ادامه داد: ما در پی واگذاری صحیح سهام شرکت‌ها در بورس هستیم و سازمان‌هایی که نیاز به اصلاحات ساختاری هستند با اصلاحات ساختاری، با انجام اصلاحات فرایند خصوصی‌سازی آنان تسهیل شود.

در ادامه، رئیس‌جمهور مهمترین بحثموجود در وضعیت اقتصادی کشور را بحثهدفمندی یارانه و نحوه رویکرد دولت در این زمینه دانست و ابراز داشت: در سال‌های متمادی فاصله میان نرخ‌های داخلی و جهانی موجب قاچاق سوخت شده، و با تثبیت در نرخ موجب افزایش تقاضای مردم در استفاده از سوخت و انرژی و ثالثا محیط زیست به خاطر مصرف بی‌رویه به مرز خطرناکی رسیده و شرکت‌های تولید کننده انرژی با کمبود منابع مواجه‌اند.

وی افزود: پس از سال‌ها اختلاف نظر، اجماعی عمومی میان قوا در اجرای هدفمندی یارانه‌ها شکل گرفت و این طرح اجرا شد. ما گفته‌ایم شیوه موجود پرداخت یارانه تا زمانی که جایگزینی برای آن تصویب نشود ادامه می‌یابد، اما در ادامه نیازمندبررسی دقیق خانوارها، نحوه جبران هزینه‌ها، سازوکار مالی شرکت‌های تولید کننده انرژی و چارچوب اقتصاد کلان هستیم.

روحانی با بیان اینکه در حل مسئله هدفمندی یارانه آسیب‌شناسی را آغاز شده است، خاطرنشان کرد: ما با آغاز این مرحله، در حال طراحی مراحل بعدی هستیم. دولت در سال آینده طرح شیوه مدیریت یارانه‌ها را طراحی و اجرا خواهد ساخت و آن را به شکل لایحه تقدیم مجلس خواهد کرد.

رئیس‌‌جمهور ادامه داد: من به نمایندگان اطمینان می‌دهم که دولت در هدفمندی یارانه کار کارشناسی انجام داده و می‌دهد. ما برای امینت غذایی مردم، توسعه بیمه سلامت و بهبود آلودگی محیط زیستی، وضعیت محیط زیستی بالاخص کسب و کارهای کوچک و مهار تورم و آرامش بازار ارز طرح‌های خوبی مد نظر دارد.

روحانی در پایان گفت: لایحه‌ای که اکنون به مجلس تقدیم می‌شود حاصل تلاش معتمدین شما و ملت و کارشناشی شده آنهاست و کوشیده‌ایم با شناخت وضعیت اجتماعی زمینه را به آینده‌ای پر امید و تلاش فراهم بکنیم. امیدوارم همدلی شما نمایندگان و همکارانم در دولت زمینه تصویب این لایحه در زمان مقر که در دهه فجر است، فراهم آورد تا یکپارچکی و انسجام ملی در کشور را تقویت کند و مجلس و دولت با کمک یکدیگر، چرخ کشور در مسیر پیشرفت و عدالت به گردش درآورند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز