خبرگزاری کار ایران

جواد جهانگیرزاده در جلسه علنی مجلس:

خطوط قرمز ایران در مذاکرات حفظ شد

کد خبر : ۱۲۳۹۲۵

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس گفت که ماراتن مذاکرات ژنو نتیجه برد – برد برای هر دو طرف مذاکره کننده داشته است.

جواد جهانگیرزاده با تاکید بر اینکه توافقنامه امضاء شده بین ایران و ۱ + ۵ محدود و برای دوره شش ماهه است، گفت: این توافقنامه فصلی گذر است و فصلی نهایی و قطعی نیست.

به گزارش ایلنا، وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه رئیس جمهور در مورد مذاکرات هسته‌ای گفت: رهبر معظم انقلاب در این رابطه فرمودند که این توافقنامه می‌تواند پایه اقدامات هوشمندانه بعدی قرار گیرد و ایشان عنصری را تحت عنوان ایستادگی مد نظر قرار داده بودند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مدیریت صحنه در آینده را فوق العاده مهم نیست و گفت: همه کار دست بازیگران اصلی نیست چرا که بازیگران کنار دستی همچون رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب منطقه به دنبال این هستند که تاثیر زیادی بر روی این موضوع بگذارند.

جهانگیرزاده در عین حال گفت: باید باور کنیم که این توافق اولیه ضمن تغییر فضا، نشان داد که ما در صحنه دیپلماتیک توانایی های قابل ملاحظه یی داریم که باید از آن بیشتر مراقبت کنیم.

وی با تاکید بر این که باید گام های بعدی را با هوشیاری بیشتری برداشت افزود: باید بدانیم که آمریکایی ها همیشه نمی توانند صحنه را این گونه فراهم کنند که یک دفعه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت پای صحنه آیند. طبیعتا از این به بعد تغییر شرایط برای آمریکایی ها هم سخت تر خواهد شد.

این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه با بیان این که ماراتن مذاکرات ژنو برای هر دو طرف نتیجه برد – برد داشته است، گفت: رژیم صهیونیستی این توافقنامه را بسیار بد توصیف کرده و آن را رضایت بخش نمی داند. حال این که اولین پیامد مثبت این توافقنامه آن است که دیگر تهدید کارساز نیست و باید اتفاق نظر دو طرفه وجود داشته باشد.

جهانگیرزاده با بیان این که این توافقنامه می تواند در اقتصاد داخلی کشور تاثیرگذاری روانی مثبتی را ایجاد کند افزود: خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات فعلی باقی ماند و حفظ شد به طوری که به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی در سطح پنج درصد درخاک کشورمان یک پیروزی به شمار می آید.

وی با بیان این که به تعبیر رئیس جمهور سازمان تحریم ها شکست و یا ترک برداشت، گفت: نتایج حاصل از این مذاکرات نشان می دهد که ایستادگی پاسخ مثبت داد به طوری که دیگر بنا نیست تحریم های جدیدی وضع شود و تحریم ها باید کم کم شکسته شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از طرف دیگر برای حوزه صادرات پتروشیمی، خودروسازی و هواپیما فضای تنفسی جدیدی ایجاد شد و همچنین برخی لابی های کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی کاملا ناکام ماند.

جهانگیرزاده با بیان این که این توافقنامه و مذاکرات می تواند روند مثبتی را در مسیر روابط جمهوری اسلامی با اتحادیه اروپا شکل دهد، گفت: این توافقنامه می تواند نقطه عطفی از اعتمادسازی متقابل در مذاکرات آینده باشد.

وی در ادامه با تاکید بر این که نباید انتظارات را افزایش داد، توضیح داد: در مذاکرات بعدی باید روی بحثرفع تحریم بانک مرکزی صحبت ویژه یی شود. چون روند موجود باز کردن حساب‌های بانکی و انتقال پول می تواند به افزایش موجودی پول‌های مسدود شده ما بیانجامد که باید تدبیر لازم در این رابطه صورت گیرد.

قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه باید محدودیت‌های زمانی برای همکاری‌های فراتر از پارلمان‌ها اتخاذ شود، گفت: نمی شود زمان خیلی زیادی برای این کار قائل شد. همچنین باید کاری کرد که از تفسیرهای دو گانه از حق غنی سازی جلوگیری شود.

جهانگیرزاده ادامه داد: اگر مبنای جهت گیری مواد چهار و ۱۰ معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا ان پی تی باشد می‌توان در مورد ادامه مذاکرات اعتماد بیشتری پیدا کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با تاکید بر لزوم شنیدن صدای واحد از داخل در موضوع مذاکرات، گفت: شش ماه آینده زمینه آزمونی برای طرفین است. ما نمی گوییم که نباید حرف مخالف در کشور شنیده شود چون حرف مخالف به تقویت ذهنی مذاکره کننده و آمادگی آن ها برای جلوگیری از هر گونه ایجاد تضییع حق منجر می شود. ولی بحثبر سر این است که در کشور باید یک سخن واحد شنیده شود.

وی در پایان گفت: موضوع هسته ای امر ملی است که با کیان کشور درگیر است. نباید این امر زمینه تضاهم داخلی قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز