خبرگزاری کار ایران

مصباحی مقدم:

آمریکا برای رهایی از بحران، خواهان مذاکره با ایران است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۵۸

دولت آمریکا از غیرنظامی بودن فعالیت هسته‌ای ایران باخبر است و اطلاعات اطمینان‌بخشی در این رابطه دارد اما به صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها اعتراف نمی‌کند تا بتواند تحریم‌ها را ادامه دهد و از قدرت چانه‌زنی در مذاکرات برخوردار باشد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بحران‌های منطقه که آمریکا در آن‌ها نقش اساسی دارد، بدون ایران لاینحل باقی می‌مانند، گفت: آمریکا برای رهایی از بحران‌های منطقه خواهان مذاکره با ایران است.
به گزارش ایلنا، غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود گفت: ‌ مبارزه با استکبار یک مبارزه بی‌پایان تا محو کامل روحیه و عمل استکباری است. ذات رویارویی حق و باطل، اقتضای مبارزه دائمی دارد. مذاکره با آمریکا نشان از کنار نهادن روحیه و عمل استکباری از سوی آمریکا نیست که تصور کنیم مبارزه با آمریکا پایان یافته و منتهی به مذاکره شده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با گذشت ۳۵ سال از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در برابر ایران موقعیت خود را در شرایط جدیدی احساس می‌کند. جایگاه نظام جمهوری اسلامی در ابعاد سیاسی، علمی، اقتصادی و نظامی پله‌پله بالا رفته است و منطق انقلاب اسلامی در کشورهای متعدد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش یافته و ملت‌های مختلف منطقه حوزه نفوذ مواضع و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران شده است. اما در مقابل آمریکا پله‌پله از جایگاه خود تنزل یافته است و غیر از ایران تعدادی از کشورهای دیگر از قلمرو سلطه آمریکا و حوزه نفوذ سیاست‌های این کشور خارج شده‌اند.
وی افزود: نقشه‌های استکباری آمریکا در عراق، افغانستان، لبنان، فلسطین و اخیراً در سوریه نقش بر آب شده است، از این رو در انتخابات دور اول ریاست جمهوری اوباما شعار تغییر مطرح شد و این تصور پدید آمد که دولت آمریکا از نفرت جهانی به شدت رنج می‌برد که درصدد تغییر در سیاست‌های خارجی و جبران اشتباهات روسای جمهور پیشین آمریکا از جمله جورج بوش دوم برآمده است و نسبت به جمهوری اسلامی ایران نیز رویکرد و مواضع تازه‌ای خواهد داشت.
مصباحی‌مقدم تصریح کرد: اما فتنه ۸۸ دولتمردان آمریکا را بار دیگر دچار اشتباه کرده و راه تقابل با ملت ایران را ادامه دادند. در طول دوران ریاست جمهوری اوباما چندین بار برای مذاکره مستقیم با ایران از سوی آمریکا اعلام آمادگی شد که این موضوع حکایت از نیاز ضروری آمریکا برای ارتباط با ایران می‌کند، گرچه همزمان تحریم‌ها را نیز تشدید کردند که نشان از عدم صداقت دولت آمریکا بود.
این نماینده مردم در مجلس نهم بیان کرد: پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ظهور حماسه بزرگ سیاسی در ایران، استحکام این نظام در داخل برای استکبار جهانی جلوه دوباره یافت و ضرورت کنار آمدن با این نظام تاثیرگذار در اندیشه و عمل دولتمردان آمریکا مطرح شد. بی‌تاثیر بودن فشارهای سیاسی، تحریمی و تهدیدهای نظامی در رفتار ملت و دولت ایران از سویی و دستیابی به پیشرفت‌های علمی و فناوری و از جمله گسترش غنی‌سازی اورانیوم در ایران از سوی دیگر آشکار گردید.
مصباحی‌مقدم با تاکید بر اینکه در کنار آن همه بحران منطقه‌ای که آمریکا آفرید، بدون قبول نقش ایران در حل آن‌ها همچنان لاینحل باقی مانده است، گفت: هدف آمریکا از مذاکره با ایران دستیابی به راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران‌های منطقه با استفاده از حضور ایران در حل آن‌ها است، اما هدف جمهوری اسلامی ایران از مذاکره حل مسئله تحریم‌های ظالمانه، غیرانسانی، غیرقانونی و بی‌منطق است، زیرا فعالیت‌های هسته‌ای ایران تنها بهانه‌ای برای تحریم‌هاست.
وی تصریح کرد: ‌ دولت آمریکا از غیرنظامی بودن فعالیت هسته‌ای ایران باخبر است و اطلاعات اطمینان‌بخشی در این رابطه دارد اما به صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها اعتراف نمی‌کند تا بتواند تحریم‌ها را ادامه دهد و از قدرت چانه‌زنی در مذاکرات برخوردار باشد. اظهارات اوباما در نطق مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر اطلاع از فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت تولید و نگهدهاری سلاح هسته‌ای و اهمیت این فتوا به اعتراف صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران است.
مصباحی‌مقدم بیان کرد: تقاضاهای مکرر اوباما برای ملاقات حضوری با رئیس جمهور محترم کشورمان قبل و بعد از سفر نیویورک و رد این تقاضا از سوی رئیس جمهور و تقاضاهای تخیف‌یافته مبنی بر ملاقات‌های غیررسمی در حاشیه ضیافت دبیرکل که نتیجه آن واکنش رسانه‌های آمریکایی مبنی بر تحقیر آمریکا و رئیس جمهور آن از سوی روحانی شد، همه نشان از نیاز به مذاکره دولت آمریکا با ایران است.
وی ادامه داد: اکنون دولت آمریکا در داخل با چالش جدی از سوی کنگره و سنا روبرو است که همه آن‌ها به شدت تحت تاثیر لابی صهونیسم و برخی دول غربی منطقه هستند، از این‌رو دست یافتن به نتیجه در مذاکرات ایران و آمریکا دشوار، پیچیده و زمان‌بر است. ما نباید شتابزده در انتظار نتایج مذاکرات بوده و راه‌حل مشکلات اقتصادی را در گرو آن بدانیم.
نماینده مردم تهران در مجلس نهم افزود: در این میان علاوه بر نقش دیپلماسی دولتی بر روابط بین دو کشور باید در مورد نقش دیپلماسی پارلمانی و حل مسئله تحریم‌ها تحرک نشان داد. آیا هیات رئیسه محترم مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این‌باره کاری کرده و تصمیم گرفته‌اند؟ می‌دانیم که دولت‌های اروپایی پس از انتخابات ۹۲ در ایران و سخنرانی روحانی در سازمان ملل رویکرد مثبتی به گسترش روابط با ایران نشان‌ دادند که در این میان برخی دولت‌های اروپایی مواضع بهتری گرفتند.
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت افزود: شاید بتوان با فعال‌ساختن دیپلماسی پارلمانی به دیپلماسی دولتی به ویژه در رابطه با اروپا کمک کرد. حضور هیاتی از مجلس شورای اسلامی در پارلمان اروپا و پارلمان‌های مهم کشورهای اروپایی می‌تواند بر لغو تحریم‌های ظالمانه از سوی اروپا موثر باشد. اکنون که ملت ما در سال‌های اخیر در یک جنگ طولانی سیاسی و اقتصادی بوده است و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در پیش است دشمن همه ترفند‌ها را به کار برده اما به نتیجه دست نیافته است.
مصباحی‌مقدم تصریح کرد: در این شرایط نباید ملت آرایش مقاومت خود را بر هم بریزد و نباید از موضع ضعف، انفعال و یا شیفتگی با موضوع مذاکره روبرو شود بلکه با حفظ آرایش مقاومت باید نرمش قهرمانانه نشان داد و با قدرت از موضع برابر با آن‌ها گفت‌وگو کرد.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: ما ضمن حمایت از دولت محترم در مذاکره با آمریکا، حفظ روحیه مقاومت در برابر استکبار را ضروری دانسته و در راهپیمایی روز مبارزه با استکبار شرکت می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز