خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران خبرداد:

کاهش 35 درصدی فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی در مازندران

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۰۲۳

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت : 11نفر در مازندران بر اثر مسمومسیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

عباسی ،مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با بیان اینکه ۱۱ نفر در مازندران بر اثر مسمومسیت با گاز منوکسیدکربن ۱۰ ماهه امسال جان خود را از دست دادند گفت : این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال که فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی ۱۷ نفر بود،۳۵ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: مسمومیت با گازگرفتگی در استان در همین مدت  ۸ مرد و ۳ زن هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت : بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نکا با ۴ مورد بیشترین و بعد از آن آمل، نور، بهشهر هر کدام با ۲ مورد و شهرستان چالوس با با یک مورد فوتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

عباسی با تاکید بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در شروع فصل سرما افزود: گاز مونوکسید کربن مرگ آور است و شهروندان باید در هنگام استفاده از تجهیزات گرمایشی گاز سوز مراقب باشند.

وی گفت: شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمایشی برای گرم نگهداشتن فضای درون خانه و محل فعالیت باید نکات ایمنی را در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی رعایت کنند.

وی شهروندان خواست هنگام استفاده از وسایل گرمازا باید به سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن توجه داشته باشند.

وی بیان کرد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

وی سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها را از علایم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن برشمرد و شدت این علائم در بیماران قلبی بیشتر است.

وی توجه به توصیه‌های همچون روشن نکردن آتش در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد، روشن نگه نداشتن اتومبیل در فضای بسته گاراژ، استفاده از کلاهک مناسب برای دودکش‌ها، نصب صحیح لوله بخاری و آبگرمگن در کاسته شدن تلفات ناشی از گاز گرفتگی موثر دانست.

عباسی تاکید کرد: شهروندان علاوه بر نصب تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه به منظور گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری کنند.

وی گفت: چنانچه از بخاری‌های گازسوز برای گرمایش محیط استفاده می‌کنید باید مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد نمایید و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری کنید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز