خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بازرگانی بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد:

سهم 30درصدی خطوط ریلی کشور در جابجایی کالا

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۵۶۰

مدیرکل بازرگانی بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از سهم 30درصدی خطوط ریلی کشور در جابجایی کالا خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بهشهر، غلامرضا نجفی در نشست هم اندیشی افزایش ترانزیت ریلی بنادر در بهشهر اظهار کرد: ایران دارای 11هزار کیلومتر خطوط ریلی است و با توجه به برنامه های لحاظ شده میتوان بیش از 45میلیون تن کالا از طریق خطوط ریلی در کشور جابه جا کرد و با احتساب این موضوع سهم خطوط ریلی در جابجایی کالا از 12درصد به 30درصد افزایش می یابد.

وی ادامه داد:ایجاد اشتغال،افزایش امنیت ،کمک به توسعه صادرات و درآمد غیرمستقیم ترانزیت از منافع ملی ترانزیت ریلی است و راه آهن کشور در تلاش است با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی بتواند سن ناوگان را کاهش دهد.

مدیر کل بازرگانی بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:سهم ترانزیت ریلی تا سال 92روند کاهشی داشت اما از سال 92تا 94رشد صددرصدی به دنبال داشت و بایست از این ظرفیت استفاده بهینه کرد.

نجفی با بیان اینکه ایران دارای 8 مرز ریلی است افزود: ایران ظرفیت بالقوه عبور بیش از 30میلیون تن کالای ترانزیت ریلی و جاده ای دارد و در حدود 17.3درصد از تجارت جهانی می تواند از ایران بهره مند شود و 4کریدور در بهرمندی از این فرصت های اقتصادی نقش دارند.

وی به بررسی راهکارهای افزایش سهم ترانزیت ریلی در بنادر و به طور خاص بندر امیرآباد بهشهر پرداخت و گفت:وجود ارتباط ریلی میان بندر امیرآباد به بنادر شهید رجایی و امام خمینی،وجود ارتباط و دسترسی ریلی به سایر مناطق کشور و مناطق مرزی کشورهای آسیای میانه و روسیه،برخورداری از اسکله رو رو ریلی و قابلیت تبدیل شدن به هاب منطقه ای غلات و ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا از امتیازات مهم بندر امیرآباد بهشهر است.

این مسئول بیان کرد: در راستای توسعه و رونق ترانزیت باید شاخص ها بررسی شوند.

نجفی پتانسیل باز غله ترانزیتی قابل عبور از ایران را 4میلیون تن اعلام کرد و افزود:سرعت،تعرفه حمل و قابلیت اعتماد از فاکتورهای مهم از نظر مشتریان است.

وی با بیان اینکه افزایش ترانزیت ریلی از بندر امیرآباد ممکن و دست یافتنی است ادامه داد: با پتانسیل های بندر به عنوان نمونه برای غلات و کود نشان داد می توان به افزایش ترانزیت ریلی از بندر امیرآباد بهشهر امیدوار بود.

مدیر کل بازرگانی بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از ترانزیت 417هزار تنی در 9ماه سال جاری خبر داد و افزود: موانع زیادی برای توسعه ترانزیت داریم اما این به معنای توقف نیست بلکه تلاش مضاعف می طلبد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز