خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی مازندران خبرداد:

فرسایش سالانه 16 تن خاک در هکتار در مازندران

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۳۲۳

مدیرکل منابع طبیعی مازندران گفت:عوامل طبیعی ،عوامل انسانی تغییر کاربری و استفاده غیراصولی از زمین و منابع آن در فرسایش خاک نقش دارد.

به گزارش ایلنا از ساری ، ستار بابایی در همایش خاک، بستر تولید و زندگی که در سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد با بیان اینکه مازندران دارای 584 هزار هکتار مرتع است که 387 هزار هکتار آن در محدوده منابع طبیعی ساری و بقیه در حوزه نوشهر قرار دارد، اظهار کرد: یک میلیون و 100 هزار هکتار عرصه جنگلی در محدوده منابع طبیعی ساری قرار دارد.

وی افزود: 39 درصد مساحت مازندران زمین‌هایی با شیب 50 درصد و 76 درصد از این زمین‌ها با شیب 10 درصد است که نشان‌دهنده این است اراضی جلگه‌ای و کم شیب در استان کم است و شیبدار بودن عرصه نشان می‌دهد باید برای پوشش گیاهان تلاش بیشتری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه سالانه متوسط فرسایش استان 15.9 تن در هکتار برآورد شده است، گفت: این میزان در افق 1404 باید به شاخص‌های جهانی و به 5 تا 6 تن در هکتار نزدیک شود.

این مسؤول افزود: بجز گیاهان تک سلولی موجود در خاک و گلسنگ‌ها، بقیه گیاهان به خاک نیاز دارند.

بابایی عوامل طبیعی و انسانی را از عوامل فرسایش خاک عنوان کرد و گفت: عوامل طبیعی مانند آب‌های سطحی، باد، نیروی جاذبه و آب‌های زیرزمینی است و در عوامل انسانی تغییر کاربری و استفاده غیراصولی از زمین و منابع آن در فرسایش خاک نقش دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز