خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده :

سرمایه اجتماعی در مازندران متعالی است/اشتغال زنان از برنامه‌های اصلی دولت است

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۱۹۰

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: وجود تشکل های مردم نهاد و کارآفرینان نشانه وجود سرمایه اجتماعی بالا و انگیزه هاز متعالی در مازندران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ، معصومه ابتکار ظهر امروز در نشست با نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد و کارآفرینان استان، در سالن شماره یک استانداری  مازندران،روند رشد مازندران در بسیاری از شاخص‌ها را رو به بهبودی اعلام کرد و اظهار داشت: گرچه هنوز مشکلات بسیاری در عرصه محیط زیست، زنان و مسائل اجتماعی وجود دارد اما نشست امروز و مسائل مطرح شده در آن از سوی نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد و کارآفرین نشان‌ از وجود سرمایه اجتماعی بالا و انگیزه‌های متعالی در این سازمان است که باید قدر دانسته شود تا دستاوردهای بیشتری برای خانواده‌ها و فرزندان ایران به همراه آورد.

وی با تأکید بر اینکه دولت یازدهم و دوازدهم قدر سرمایه‌های اجتماعی و ملی را می‌داند، افزود: در کنار آن به بسط و شکوفایی این سرمایه‌ها و ایجاد بستر لازم برای تشکل‌های مردم‌نهاد و خصوصی اهتمام دارد تا زمینه فعالیت مفید آنان فراهم گردد.

معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری بر تعامل جدی و نه شعاری مردم و دولت تأکید کرد و گفت: این تعامل در دولت یازدهم تحقق یافته و مردم در این تعامل به مفهوم نهادهای مدنی، تشکل‌های بخش خصوصی و فعالین عرصه اقتصادی است.

وی تحقق سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های مختلف را نیازمند هم‌پیمانی اجتماعی و اقتصادی قوی دانست و افزود: فراهم کردن فرصت‌های که حق مردم است وظیفه حکومت و دولت است.

ابتکار توجه به اشتغال زنان را از برنامه‌های اصلی دولت عنوان کرد و گفت: کارآفرینی زنان سرپرست خانواری که اتکای معیشت خانواده به حساب می‌آیند، نیاز به توجه ویژه دارد چراکه اگر به آن توجه نشود محل بروز آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

وی روند کسب مشاغل توسط زنان در سال گذشته را رو به رشد اعلام کرد و افزود: فاصله دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی و کسب مشاغل ایجاد شده باید کمتر و از این سرمایه اجتماعی استفاده شود که توجه به کارآفرینی تخصصی و استفاده از فناوری نوین را می‌طلبد.

ابتکار ضمن اشاره به اینکه امروزه در دنیا کارآفرینی در حوزه مشاغل سبز رو به رشد است، گفت: از آنجایی که مازندران در زمینه مسائل محیط زیست دارای چالش است، توجه به مشاغل سبز می‌تواند هم جنبه اقتصادی و هم جنبه بهداشتی داشته باشد و برای کارآفرینی حوزه زنان هم استفاده شود.

وی با اشاره به 1/5 میلیارد دلار اعتباری که قانون برای اشتغال روستایی در نظر گرفته است، ادامه داد: امیدواریم برای مشاغل زنان روستایی نیز از این اعتبار در نظر گرفته شده باشد.

معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری به مسئله پسماند به عنوان یکی از مشکلات روستاهای مازندران اشاره کرد و گفت: تشکل‌های کارآفرینی با کمک نهادهای دولتی می‌توانند این مسئله را حل کنند تا هم زمینه گردشگری فراهم و هم مسائل بهداشتی و طبیعت برطرف شود.

وی با اشاره به لایحه اخیر دولت در حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای پسماند از جهت معافیت مالی افزود: زنان جامعه با توجه به همین معافیت مالی می‌توانند در این زمینه اشتغال آفرین باشند.

ابتکارفعالیت‌های داوطلبانه و بشردوستانه سازمان‌های مردم‌نهاد مازندران در کنار مباحث کارآفرینی را قدر دانست و گفت: حوزه‌بندی زنان، امور اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و محیط زیست فوایدی دارد اما وقتی درکنار هم قرار می‌گیرند با هم‌افزایی قادر به انجام پروژه‌های مشترک و هم‌پیمانی بیشتر خواهند بود.

ابتکار اعلام کرد که در معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری طرح توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد مورد توجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته طرح تاب‌آوری اجتماعی آغاز شد و موفق نیز بوده است، افزود: انتظار داریم که سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی و توان‌افزایی خانواده‌ها و زنان وارد شوند و آن را جدی بگیرند.

ابتکار «شبکه‌سازی» را یکی از فعالیت‌های قانونی سازمان‌های مردم‌نهاد اعلام کرد و ادامه داد: این فعالیت در حوزه محیط زیست مورد توجه بوده و در حوزه‌های دیگر نیز بهترین شیوه است و بر اساس آیین‌نامه مشارکت‌های اجتماعی که دولت یازدهم به تصویب رساند این فرصت فراهم شده است که سمن‌ها به صورت قانونی شبکه‌سازی داشته باشند.

وی «دیده‌بانی» پروژه‌های زنان و خانواده و پروژه‌های مرتبط با این موضوع را مهم تلقی کرد و افزود: دیده‌بانی شامل نقد، ارزیابی و رصد است و از توان سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توان کمک گرفت.

ابتکار با تأکید بر اینکه نگاه تشکل‌ها باید اختصاصی و دقیق باشد، گفت: تشکل‌ها باید از جنجال‌های معمول به دور باشند و با نگاهی موشکافانه مسائل را ارزیابی کنند و ارزیابی و راهکار خلاقانه خود را به دست مسئولین برسانند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز