خبرگزاری کار ایران

بهزیستی مازندران پیشگام در اجرای برنامه های کشوری سازمان

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۷۱۳

بهزیستی مازندران که پیشگام و پایلوت اکثر طرح ها و برنامه های کشوری سازمان است در اجرای طرح یک وعده غذای گرم نیز سربلند بیرون آمد.

به گزارش ایلنا از ساری،نمی توان از رشد و توسعه یک جامعه سخن گفت اما از نقش و تاثیر کودکان آن جامعه در تحقق این امرغافل شد. جامعه شناسان و سردمداران کشورهایی که زودتر به این مهم پی بردند با برنامه ها و توجهاتی که به موضوع کودکان به ویژه رشد و سلامت آن ها داشته اند، امروزه در زمره کشورهای توسعه یافته قرار دارند و در تلاش هستند با برنامه ریزی های دقیق تر و فراهم نمودن بسترهای شکوفایی استعداد کودکان و سلامت آن ها، به میزان توسعه یافتگی خود بیفزایند. مساله ای که کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای عقب مانده نیز به آن پی بردند و بسیار بیشتر از قبل به کودکان و نحوه رشد و سلامت آن ها می پردازند و در تلاش هستند با تربیت و پرورش نسلی توانمند و خودساخته، فاصله خود را با کشورهای توسعه یافته کاهش دهند.

محققان معتقدند زیربنای رشد و شکوفایی استعداد کودکان، سلامت آن ها است یعنی همه کودکان حق دارند از تغذیه خوب، محیط مناسب و مراقبت های بهداشتی اساسی برخوردار باشند و در این میان، تغذیه مناسب از اهمیت بیشتری برخوردار است. آمارهای جهانی از نگران کننده وضعیت تغذیه کودکان حکایت دارند است و وقتی بدانیم نیمی از مرگ و میرهای کودکان در ارتباط با سوء تغذیه است بیشتر به اهمیت این موضوع پی می بریم. پزشکان، عوامل زمینه ساز و ایجادکننده سوءتغذیه را غذای نامناسب، بیماری مکرر، مراقبت و توجه ناکافی می دانند و معتقدند با سوء تغذیه کودکان، رشد جسمی و ذهنی آن ها دچار تأخیر شده و کودکان برای تمام عمر گرفتار خواهند شد.

اهمیت این موضوع سبب شد که آموزش و پرورش صحیح کودکان در سند چشم انداز 20 ساله توسعه کشور لحاظ شود و دولت خدمتگذار نیز در سال های اخیر توزیع عادلانه امکانات اجتماعی را دستور کار خود قرار دهد که یکی از مصادیق توزیع عادلانه امکانات اجتماعی در اجرای طرح ماندگار روزانه یک وعده غذای گرم در روستا مهد ها و حاشیه مهدها توسط سازمان بهزیستی است.

بهزیستی مازندران که پیشگام و پایلوت اکثر طرح ها و برنامه های کشوری سازمان است در اجرای این طرح نیز سربلند بیرون آمد و نشان داد مسئولان و دست اندرکاران آن، به ویژه مدیریت این اداره کل که خود از جنس بهزیستی است دل در گرو برنامه ها و تحقق شعارهای دولت و سازمان بهزیستی دارند.

در آیین افتتاحیه این طرح که 20 مهر در روستامهد شوکای ساری، برگزار شد دکتر سید سعید آرام مدیرکل بهزیستی مازندران، فراهم کردن یک محیط سالم برای رشد و شکوفایی و هدایت استعدادهای کودکان را از مهمترین اهداف بهزیستی برشمرد و افزود: «طرح یک وعده غذای گرم در ۴۰۲ مهد کودک روستایی و۲۶ حاشیه مهد استان اجرا می شود و هدف از اجرای آن پیشگیری از سوء تغذیه کودکان، جذب بیشتر کودکان در مهدهای روستایی و حاشیه مهد ها و آموزش تغذیه مناسب و سالم می باشد».

وی، با بیان اینکه سال گذشته ۵ هزار و ۲۷۶ نفر در سطح استان از خدمات این طرح بهره مند شدند، تصریح کرد: «امسال این آمار دو برابر شده است و به ۱۰ هزار و ۱۹۰ نفر رسیده است. همچنین اعتبار سال گذشته این طرح، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان بوده و امسال به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است».

با نگاهی کوتاه به این اظهارات و بررسی اجمالی آمار و ارقام آن به آسانی می توان به تسلط کامل آقای مدیر به دغدغه ها و مسائل بهزیستی به ویژه در مساله کودکان پی برد. دو برابرشدن اعتبارات این طرح مهم، آن هم با خزانه خالی دولت، نشان از توانمندی و احساس مسئولیت بالای مجموعه تحت مدیریت دکتر آرام است. مدیریتی که به نقش کودکان در آینده جامعه به خوبی آگاه است. برای تحقق برنامه دولت برای این قشر دغدغه دارد و دقیقا به همین دلیل است که وقتی مراسم افتتاحیه این طرح، با استقبال ضعیف مسئولان استانی در اثرساده انگاری و کودکانه دانستن آن برنامه همراه شد، ضمن اظهار تاسف خطاب به آن ها اعلام کرد: «عدم حضور در این جلسه نشان از عدم توجه به قشر کودکان است. من از همه مسئولان غایب در این طرح بزرگ و اساسی گلایه دارم، چرا که مهم‌ترین بخش زندگی هر فردی دوره کودکی است و هر برنامه توسعه‌ای باید برای کودکان و فرزندان برنامه‌ریزی شود. بنابراین تمامی مسئولان باید در برنامه‌ریزی‌ و سیاست‌گذاری‌های خود کودک را در دستور کار قرار دهند نه آن که سهل انگارانه برخورد کنند».

بازتاب این اظهارات بحق آقای مدیر در رسانه ها موجب شد همایش بعدی بهزیستی با عنوان «عصای سفید» با آن که در خارج از مرکز استان  و در بابلسر برگزار شد با استقبال انبوه مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی همراه شود.

گزارش از :محسن ساجدی فر

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز